Nekromanti Diskutera »Vid Crom!« (Fenix 5/2007) ...

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Självfallet kan man det; det är typ ett en gogolplex ggr bättre alternativ än censur. Dark Horse ägnar ju typ en halv sida i början av varenda jävla issue av Blade of the Immortal att förklara att svastikan huvudpersonen bär -inte- är ett nazi-kors. Det funkar utmärkt. Alternativet däremot, att sitta och typ retuschera bort svastikan ur varje jävla bildruta, hade ju bara varit fånigt (och groteskt eurocentriskt, varvid jag hade behövt spåra upp de ansvariga och skicka baltiska torpeder på dem).

- Ymir, död åt censuren
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
mm, jag får också vibbar av orienten från tiden före tidiga medeltiden, om man säger så.. så jag är mer inne på ditt spår här Ymir.

En bra Conan-historia ska vara fyllt med de onda sidenkädda hovmän och trollkarlar i antika orientaliska städer... Absolut mycket öken och kroksablar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Självfallet kan man det; det är typ ett en gogolplex ggr bättre alternativ än censur.
Å andra sidan kan man väl anse att Conanöversättningarna är "barn av sin tid" och då visste man inte bättre än att censurera.


/Han som vissa nätter uppskattar rättstavningskontrollen mer än andra
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
Nu har jag köpt numret enkom för din artikel också och... jag tycker språket funkar riktigt bra och uppfattade det inte alls som krystat (som jag vill minnas att nån tyckt i tråden?) trots att jag hade med mig det i tankarna när jag läste. Överlag tyckte jag det var schyssta tips också och gott utnyttjande av utrymmet. Matigt helt enkelt! (vilket gick igen i större delen av numret, kanon)
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
The Vale of Lost Women var ju en berättelse som inte publicerades under REH's livstid.

När jag försökte forska om vilka som var REH's original Conan, så minns jag att det nämdes en berättelse som givits ut som Conan, men som ursprungliven inte var tänkt att innehålla Conan.

Jag tror att det var just Vale of Lost Women jag läste om.
(trodde att det kanske var The Black stranger, tills jag kollade upp plotten i de båda, jag har även läst TBS i serietidningsvariant). Jag har inte läst någon av dem i 'originalbok'

Vale of lost women verkar ju även vara så att då den beskrivs helt från Livia's synvinkel. Likaså settingen känns mer 'generell'.

För mig känns det trovärdigt iaf. Även fast jag inte minns så noga, eller orkar leta reda på källorna. Är inte så nyfiken heller. Ska läsa genom 6st av Fritz Leibers svärdsböcker innan jag tar itu med original Conan.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,903
Location
Stockholm
Vale of Lost Women ...

Såvitt jag har förstått det har »Vale of Lost Women« alltid varit en Conan-berättelse. Men att den inte gavs ut förrän efter hans död har du helt rätt i.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nåja, det är ju knappast den enda Conan-novellen med rasistiska tongångar, även om den var grövst i den samling jag läst. Om den var Conan från början eller inte vet jag inte, några andra novellers ursprungliga form diskuterades i efterordet, men den nämndes inte där. Den är däremot skriven ur kvinnans synvinkel, och Conan är hyfsat utbytbar i just den novellen, så omöjligt är det ju inte.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Så här lite svar i efterhand, så får jag säga att jag verkligen gillade din artikel. Kändes som en gedigen artikel.
Tror alla har en viss rellation till Conon & allt vad det innebär..
 
Top