Nekromanti Diskussionslåsning?

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Jag blev lite förvånad när jag märkte att den nedanstående diskussionen om Knights of Legend-affären blivit låst.

Om nu hela saken med KoL inte är något att fästa sig vid så kanske Neogames kan förklara varför den nuvarande diskussionen om ämnet låstes efter bara tre inlägg?

/R
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
För det första är det inte Neogames som låser inlägg, det är vi som modererar forumet och för det andra så har det hela redan klarats upp i ett tidigare inlägg så det behövs ingen ytterligare diskussion kring rykten om det hela.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Marco's förklaring?

Jo jag skulle gärna läsa Marco's förklaring/genmäle. Tyvär funkar inte länken som Krille angav (iaf inte för mig). Skulle nån kunna bistå med en URL?


/Bjorn
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Marco's förklaring?

If all else fails - använd den fantastiska sökfunktionen.

Om man klickar på "Sök" i menyn längst upp så kommer man till en sida där man kan skriva i något man söker efter och välja i vilket forum man vill söka. Det är bara att skriva i Knights of Legend i den rutan, välja ett någorlunda högt tisdsintervall och klicka på knappen så får man en lista med de inlägg som handlar om Knights of Legend. Svårare än så är det inte.

Detta fungerar alltså när som helst och man kan söka i endast ett forum eller i alla. Man kan söka på en hel fras eller ett av flera ord eller alla ord som dock inte nödvändigtvis behöver vara bredvid varandra. Man kan också söka efter inlägg av en viss person, så det går alltså att söka efter "Marco (neo)" och välja "Av användarnamn" så hittar man Marcos inlägg. Fast man måste iofs veta hela användarnamnet för att det ska fungera.

Slut på dagens forum-tips. Mer information hittar ni i FAQ:n (som snart kommer på svenska).

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Jag är mycket medveten om att det är ni på redaktionen och inte Neogames som låser inläggen, men personligen tycker jag det verkar lite underligt när en tråd angående just denna historia stängs nästan omedelbart.

Jag anser inte att saken "klarats upp". Om vi icke-redaktionsmedlemmar har ytterligare frågor angående det här att ställa till Neogames så bör väl det tillåtas? Eller är det redaktionen som avgör när något har "klarats upp" och inte bör diskuteras mer?

/R
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag anser inte att saken "klarats upp". Om vi icke-redaktionsmedlemmar har ytterligare frågor angående det här att ställa till Neogames så bör väl det tillåtas? Eller är det redaktionen som avgör när något har "klarats upp" och inte bör diskuteras mer?"

Jag anser i alla fall att diskussionen är över. Att namn har snotts/lånats från KoL är helt uppenbart, solklart och fullkomligt utrett. Folk kan bilda sig en egen uppfattning genom att ladda ner KoL via bifogade länkar och läsa själva. Marco har förklarat sig. Finns det något mer att tillägga på den punkten?

Det enda som återstår är juridiska teknikaliteter och en moralisk/etisk diskussion som bäst föres någon annanstans.

Vidare anser jag att denna tråd bör flyttas och/eller fortsättas i forumet för www.rollspel.nu, eftersom det är en modereringsteknisk fråga numera och inte en Eon-relaterad fråga längre.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Inte alls meningslöst

Förutom det faktum att det stup i kvarten dyker upp en fråga om varför saker och ting ska låsas så är det tvärtom bra med att låsa diskussioner.

Låsning av diskussioner sker inte för att en fråga är känslig eller för att vi ogillar att folk diskuterar saker på vårt forum, något som de som ogillar låsning verkar tro. Vi skulle ju knappast tillhandahålla forum om vi inte vill att det används, eller hur?

Låsning används däremot för att stoppa urspårade diskussioner eller för att se till att samma diskussion inte pågår på flera ställen samtidigt, vilket bara splittrar diskussionen. Låsning är alltså många gånger diskussionsfrämjande snarare än det motsatta.

När det gäller just denna diskussion så finns det en (ännu så länge) öppen tråd om det hela, där Marco även förklarat hur det ligger till och där det finns länkar så att man själv kan se hur det hela ligger till. Denna nya tråd angående Knights of Legend <-> uppfyllde i stort sett alla krav för att en tråd ska låsas, alltså låstes den.

Härmed anser jag även denna tråd låst och färdigdiskuterad och jag kommer att lägga upp frågan "Varför låste ni tråd XXXX" i FAQ när tid ges.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 
Top