Nekromanti Diskussion

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
En diskussion efterlyses av flera och då tänkte jag, som är förstagångsanvändare kanske kunde komma med ett bra samtalsämne.

Jag har en åsikt om att världar där det finns en stor plot med en ganska given utgång inte är spelbara.
Dom bästa exemplen är ju att spela i Star Wars universumet där det kan bli ganska svårt för rollpersonerna att ta livet av Darth Vader. Sagan om Ringen är ett annat av de spelen där det finns en styrd värld med en given utgång som gör att spelarnas rollpersoner blir ganska styrde.

För att komma fram till Gemini. Det finns en stor intrig där det i och för sig finns utrymme för rollpersonerna att vara delaktiga i men huvudpersonerna är redan satta. Är det bra eller dåligt? Jag är splittrad, vad tycker ni?

(Det mest styrda spelet är ändå de som utspelar sig i vårt eget universum).
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Gemini's tvilling plott kan man använda som man vill så den är inte så besvärlig. Det enda man vet är att den finns inte hur den slutar.

Jag håller inte riktigt mad om att vår värld är svårast att spela i. Man kan alltid skylla på att plotten är dold av mydigheterna... X-files...

Svårast är nog Sagan om Ringen. Man kan knappt ha kontroll över allt som skrivits om midgård så man bryter nog alltid mot någon källa. Stjärnornas Krig är inte så svår för där finns det hur många planeter som helst att spela i...

/Korp
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Den pågående historien i Geminis värld finns nog mest där för att läget inte ska framstå som helt nattsvart för de stackars spelarna... Det är inget som helst problem att undvika att blanda in tvillingarna och Dantero i sin kampanj, och även markiserna, Cyrus, Celak Sau osv. kan undvikas. Det faktum att de och vad de sysslar med för tillfället beskrivs i grundboken betyder inte att rollpersonerna måste stöta på dem eller påverka deras gärningar. Dessutom så skadar det ju ingen om spelarna och Berättaren bestämmer sig för att det är acceptabelt att man i ett äventyr dödar någon "viktig" person, möjligtvis med undantag av tvillingarna - i Geminis värld är kommande händelser långtifrån fastslagna, till skillnad från i SRRs Midgård där framtiden är förutbestämd genom böckerna...

/Odd
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Jo, SoR är nog svårast. Mången SL har nog lagt ner planer på spelande i den världen pga av den är för styrd. Dessutom har antagligen varenda kotte läst Midgård så de har en egen bild som de inte vill förstöra. Det är som med SW, världen känns något för styrd.

Men tillbaka till Gemini, man skulle ju faktiskt kunna spela en gargaluntisk kampanj där spelarna spelar Dantero, hans medhjälpare och ev. tvillingarna. Skulle kunna bli riktigt spännande!

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
...eller skulle man kunna spela Celek Shu (stavning?) med dvärgpolare i utforskningen av dvärgarnas urhem.

Själv funderar jag på ett äventyr inspirerad av det kolapsade Crenel projektet. Hertigen i Crenel bjuder in kyrkan för att stärka sin makt gentimot de andra som är efter furstekronan. Han säger förstås att han vill bekänna sig till den Ende och att han vill ha hjälp att fördriva mörkret. Krykan sänder ut en grupp ordensriddare (av Svarta Rosen) och några munkar till Crenel. Mestadels för att kunna lokalisera och evakuera krykliga artifakter som blivt kvar efter fursteupproret. Dvärgförföljerser där de utpeckas som mörkvänner och får häcklarens tecken målat på dörren med svart krita. Dvärgiska muskedunder, lera, flyktingar, ghetto, trälar, kistallnatt, gycklare, pest, upplopp, död, plundring...

/Korp
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Ghetton, yeah! Har själv tänkt låta dvärgarna bo i segregerade stadsdelar (i vissa städer iaf) som finns kvar från tiden med dvärgförförjelserna. Där bor de kvar av traditionella och kulturella skäl och dit flyttar också nyinkomna dvärgar (jmf. invandrartäta förorter). Ett perfekt ställe för att utsätta rollpersoner för misstänksamma blickar och kulturella skillnader (det senare saknar jag i Gemini).

Btw, Celak Sau.

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Precis så har jag också tänkt. Dvärgarna är i ungefär samma läge som judarna var under medeltiden. Och så har jag inspirerats lite av Sagan om Drakens Återkomst där en del målar draktanden på dörrar där de tycker att det bor mörkvänner. I Gemini blir det mörkrets tecken och under nazi tiden var det ju stjärnan. Trälar tänker jag också införa i alla fall i furstarnas provinser. Medan i kyrkans provinser så betalar man arrende för marken genom att arbeta hos den lokala hertigen/baronen/godsherren.

/Korp
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Personligen skulle jag inte använda mörkrets tecken, för det första tänkte jag att det skulle vara lite hemligt och sen tar det för lång tid att kludda ned på någons dörr... Men det är ju en detaljfråga. Tänkte mig också motsatsen i furstarnas länder, där en förenklad ros (dvs. ett kors) ritas på dörrar för att visa vilka som är religiösa/misstänks syssla med subversiv verksamhet å kyrkans vägnar. Alltid kul med split och förvirring, särskilt när märket sitter på hjältarnas farbrors/kärestas/bästa väns/egen dörr alltid kul med lite trubbel för spelarna >:)

Trälar, precis vad jag vill ha! Saknar det i all fantasy (som varit överlag happy-pastell med undantag för Chronopia) jag spelat. Håller med dig om att kyrkan inte borde syssla med sådant, Nomen borde förbjuda det rätt så rejält. Dock är jag inte så säker på att ens furstarna, förutom i Avernus och möjligtvis Merodak beroende på vilken bild av Mörkret (Lenin eller Sauron :)) man har, använder slavfolk. Kampen mot kyrkan är IMO också politisk och det är svårt att övertyga fiendens folk att de ska gå över till sin sida om man rövat bort deras farmor och sålt henne till en elak och utländsk bonde...
Däremot har jag funderat på att använda slavar från andra delar av världen (ja, jag tycker Geminis värld känns lite trång). Har två landsändar i tankarna, en ögrupp av västindientyp (då kan man ju kasta in voodoo också), fast mindre paradislik samt en arabvärld (lite jihad kanske?) österut. Inga jättelika kontinenter men lite mer att äventyrai och framförallt exploatera =)
Framförallt måste båda platserna vara värre platser än Den Gamla världen, så att någon massutflytt inte uppmuntras. Ösern kan ju ligga på samma breddgrader som den kända världen och därmed vara påverkad av solförmörkelsen och dessutom kan ju urinnevånarna vara riktigt främlingsfientliga. vad det gäller tropikerna för man se till att det är fullt med sankmark, malaria och andra sjukdomar ett ebolavirus kanske. Det enda man kan hämta där är slavar och råvaror, ansvarig för koloniseringen kan vara hertigar och andra herremän som misskött sig och blivit sända till ett tropiskt helvete på livstid.

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Trälar & Mörkret

Du är lite mer inne på att använda mörkrets tecken som de kristna i rom använde fisken. Men i Galatien där jag tänkte förlägga min kampaj borde rädslan för mörkret och järnalverna vara värre än det gamla slentrian-hatet mot kyrkan. Det behövs ett tecken för mörkret som de flesta känner till.

Agåenede trälar så skulle jag kunna tänka mig lite arabinsprierad härkomst med tanke på korstågen på vår medeltid. Men woodoo öar är jag lite tveksam till.

Jag har fortfarande inte bestämt mig för om mörkret ideologiskt eller religöst/okult, stalin eller sauron. Men det kanske är en kompination... Det är lite svårt att få grepp om, man vet ju hur en kyrka funkar.

/Korp
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Mörkret & Trälar

Angående tecknen så har du rätt om vad jag tycker, men det beror ju också på var man befinner sig, i Galatien t.ex. är nog fruktan för mörkret väldigt stark och samarbete med kyrkan ligger nog rätt så nära till hands. Men vad jag inte förstår är varför man ska måla ett tecken på ondingarnas dörr istället för att skicka knektarna på dem...

Ett enkelt tecken för mörkret, en svart ring kanske? Olika falangerinom Mörkret borde ju ha olika tecken. Mörkret för mig är inget unisont som står under Cyrus och Lazarus utan någonting som uppstår överallt där grogrund finns. Det borde finnas Mörkerdyrkare som inte har någonting med Merodak att göra.

Jo, arabvärlden är käckare, men en underutvecklad djungelkultur innebär att man slipper jobba så mycket, och jag kommer skriva rtt mycket på världen såsom den är vill vill slippa skriva hyllmetrar om en till kontinent... En annan fördel är alla råvaror, tobak, opium och kaffe =), som kan komma därifrån. Personligen tycker jag att voodoo är spännande men risken blir att det känns som ett väldans hoppolck om man blandar för mycket ockultism...

Vilket ansikte Mörkret kommer ha i min kampanj är jag inte riktigt säker på. Jag tror det till en början kommer likna ett medeltida Sovjet, för att sedan eskalera till ett Nidland under kampanjens slutskede.

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Re: Trälar & Mörkret

En mörkerkultist dyrkar inte mörkret - hon dyrkar sig själv! Så sägs det uttryckligen i grundboken, och denna attityd kan även spåras i citat av Cyrus och dylikt (alla känner väl vid det här laget till -"Människan skapar sina egna gudar..."). Även om mörkret säkerligen har vissa inslag som kan förknippas med traditionella kulter, som till exempel riter vid gamla stencirklar, mässor etc. så är det inget man tillber i vanlig ordning, mörkrets lära är mer en filosofi än en religion (jfr. Buddhismen, enligt vilken gudarna är maktlösa etc.). Att jämföra mörkret med Lenin är dessutom ganska underligt - Lenin satt inte vid makten så värst länge (har man förväxlat honom med Stalin måntro?) och han företrädde dessutom ideologin Leninism-Marxism (skilj mellan Leninism, Stalinism, Maoism m.fl. och Marxism - Marxismen är urspunget till dem alla, men skillnaderna är ganska stora) vilken är kollektivistisk, om än centralistisk och överstatlig. I mina ögon ligger mörkret klart mycket närmare den mer extrema nyliberalismen (även kallad nykonservatism...) eller möjligtvis anarkoliberalismen. Att sedan mörkret och Merodak har ungefär samma roll som den sovjetiska kommunismen och Sovjetunionen själv hade efter andra världskriget är dock ganska troligt, men det innebär inte automatiskt att mörkret påminner om sovjet på andra plan.

/Odd
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Trälar & Mörkret

Anledningen till att jag jämförde Lazarus med Lenin är att de båda är/var frontfigurer vid införandet av en ny ordning. Dessutom var Lenin ingen gullgosse, han mördade en hel del han å.

Mörkret är på punkten med dyrkandet väldans lik den moderna satanismen, tycker dock att detta går stick i stäv med att ha en suverän ledare som Lazarus. Visst, om han bara är en Dalai Lama-typ men jag har fått intrycket av en diktator som säger åt folk vad de ska tycka och bränner de som inte tycker rätt...

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Trälar & Mörkret

Den moderna satanismen har/hade väl i och för sig en rätt fet ledare. Han som skrev den satanistiska bibeln, vad han nu heter/hette.

/Korp
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Trälar & Mörkret

<I>Den moderna satanismen har/hade väl i och för sig en rätt fet ledare. Han som skrev den satanistiska bibeln, vad han nu heter/hette.</I>

Anton LaVey. Lite till åren, men vid full vigör såvitt jag vet.

--
Åke
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Trälar & Mörkret

"Anton LaVey. Lite till åren, men vid full vigör såvitt jag vet."

Nope, LaVey har kolat så vitt jag vet...

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Trälar & Mörkret

Anton LaVey har inte många likheter med Lazarus vad jag kan se... LaVey var ingen och ville nog heller inte vara någon diktator över några undersåtar. Modern satanism och underkastelse under en övermakt är paradoxalt. Är inte jätte-insatt så ta inte vad jag säger som sanning och rätta mig gärna om jag har fel.

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
OT

Du, hade inte du en massa material sparat från det gamla forumet som du tänkt lägga upp på en sida? Hur blir det med det?

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Trälar & Mörkret

"Anton LaVey. Lite till åren, men vid full vigör såvitt jag vet."
Nope, LaVey har kolat så vitt jag vet...


Hm. När hände det? Han levde iaf för ett par år sedan.

(kollar...)

Ok - du har rätt. Hittar "Anton Szandor LaVey (1930-1997)" ute på en sajt.

--
Åke
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Re: Trälar & Mörkret

Nej, den moderna satanismen är ju väldigt individualistisk, något som den har gemensamt med mörkerkulten i Gemini. Skillnaden består i att satanisterna dyrkar Satan emedan mörkerkultisterna i Gemini inte har något att dyrka, bara något att följa, eftersom mörkret inte är någon "varelse", och eftersom läran ser ned på gudadyrkan...

/Odd
 
Top