Generellt sätt ett väldigt bra förslag. Öppenhet vad gäller modereringar medför att användarna vet var gränsen går, vilket aldrig kan vara fel. Öppenheten medför också att användare får respekt för domslut som går emot dem själva, de kan se att de inte är ensamma.
Jag tycker att man dels bör göra att inlägg i anslutning till det inlägg som genererade modereringen (i de fall där så är möjligt) och en tråd på forum-forumet, inte om det gäller modererande inlägg men när det gäller temp/perm-banning. Eftersom sådana företeelser inte egentligen kan generera en intressant diskussion i de specifika fallen så kan man låsa sådana trådar. Om någon inte håller med så bör i vilket fall problemet lyftas till en generell nivå (Varför blev Kalle avstängd för det lilla? vs. Var dras gränsen för ett personangrepp?).
Tempavstängningar känns bra, jag frågar mig dock om man inte vill ha större valfrihet i längd, där ett grövre brott genererar längre avstängning. Förstår dock ifall det systemet känns onödigt krångligt. Mitt förslag på olika tider är 2 dagar för någon som mest behöver lugna ner sig i en specifik tråd och 2 veckor om någon tycks behöva en längre timeout.
Vad gäller aspekten att hänga ut folk som bryter mot reglerna så tycker jag att det egentligen inte ska tas i beaktande. Om du inte vill att folk ska se att du blir tillsagd för att det du skrev inte följde reglerna så får du tänka dig för innan du skriver det.
/Marcus lite halvtrött