Diskussion om AI-genererade bilder

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
942
Location
Uppsala
Det är ju moraliskt komplext på fler sätt än det. Det kommer ju ta jobb från mänskliga artister tex.
Absolut det är det. Men det hade det om jag ritade det själv också. Eller tog egna bilder med en kamera.

Har genererat tusentals bilder för mitt Waterborn projekt och kommit fram till att det kommer behövas komplementeras med bilder som mänskilga artiser också då vissa saker är för specifika för AI, just nu i alla fall.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Ja, jag ville inte skriva ett långt utredande inlägg om alla de olika dimensioner vi redan avhandlat i flera trådar =)
Fullt förståligt!
Har inte förens nu de senaste dagarna börjat intressera mig för detta och har därför inte följt alla dessa trådar.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Fullt förståligt!
Har inte förens nu de senaste dagarna börjat intressera mig för detta och har därför inte följt alla dessa trådar.
Det kan bli väldigt aggressivt emellanåt - både här på forumet och i diverse grupper på Facebook. Helt i onödan! Hur det hela utvecklar sig lär avgöras av juridiken, kunderna och de stora tech-jättarna i USA. Det investeras redan miljardbelopp i de nya AI-tjänsterna och på olika plattformar går det redan att köpa både AI-genererade bilder och prompter för att själv göra bilder.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Det är ytterligare ett steg bort från det som i juridisk mening är plagiat. Men jag tror inte att det behövs. Vad jag vet har ingen som har publicerat AI-skapade bilder hittills fällts för plagiat.
Å andra sidan är det väl ingen som har publicerat AI-skapade bilder som har hamnat inför domstol för det ännu.
Det är helt enkelt inte ordentligt prövat i domstol ännu, så rättsläget är i högsta grad oklart.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Å andra sidan är det väl ingen som har publicerat AI-skapade bilder som har hamnat inför domstol för det ännu.
Det är helt enkelt inte ordentligt prövat i domstol ännu, så rättsläget är i högsta grad oklart.
Menar du att stilhärmande i juridisk mening skulle vara plagiat? I så fall är mycket analogt skapad konst också plagiat. Jag tror att det här är väldigt svårt att komma åt med juridiska medel. Härmande har alltid funnits, men AI-verktygen har gjort härmandet snabbare och tillgängligt för fler. De som kan förändra hur detta hanteras är, som sagt, rimligen tech-jättarna själva eller möjligen deras kunder.
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Efter att ha sett både Jim Henson + Hr Giger ovan, och Jodorowsky's "Tron" på facebook, och nu de här otroliga scenerna från Ancient Egypt + Cyberpunk, så slås jag av hur groteskt koola, intresssanta och annorlunda de här tre visuella visionerna är. Jag har aldrig någonsin sett något som liknar dem.

Det får mig att undra om det kan vara så, att AIer har stor potential när det kommer till att förverkliga märkliga visioner med otippad potential, som mänskliga konstnärer av någon anledning hittills inte lyckats föreställa sig. Kan det vara så att AIer är fantastiska concept artists, som filmbolag och andra omedelbart borde börja fatta större intresse för, när det kommer till att skapa nya, visuellt unika världar?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Gissningsvis kommer det användas just så och man ser proto-nyttjande redan med dessa AI-konstnärer. Det bör bli några som nyttjar detta till att plocka fram nya koncept och testa dem till saker som utvecklas av kreatörer.

Oavsett hur duktiga de blir på att ”skapa själva”.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Det får mig att undra om det kan vara så, att AIer har stor potential när det kommer till att förverkliga märkliga visioner med otippad potential, som mänskliga konstnärer av någon anledning hittills inte lyckats föreställa sig. Kan det vara så att AIer är fantastiska concept artists, som filmbolag och andra omedelbart borde börja fatta större intresse för, när det kommer till att skapa nya, visuellt unika världar?
Jag har funderat på något liknande ett tag. Just det här med att ha AIn som första steg i processen, men att inte använda bilderna direkt i produkten utan mer att man använder dem för att bygga mood boards och visa för illustratörer vilken känsla/stämning/stil man är ute efter. Det känns för mig som ett ganska etiskt sätt att äta kakan och ha den kvar – å ena sidan använda sig av, som du säger, AIns potential att förverkliga märkliga visioner etc, samt att kunna pröva sig fram estetiskt utan att det kostar en massa pegar. Och å andra sidan ändå ge jobbet till en illustratör.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har funderat på något liknande ett tag. Just det här med att ha AIn som första steg i processen, men att inte använda bilderna direkt i produkten utan mer att man använder dem för att bygga mood boards och visa för illustratörer vilken känsla/stämning/stil man är ute efter. Det känns för mig som ett ganska etiskt sätt att äta kakan och ha den kvar – å ena sidan använda sig av, som du säger, AIns potential att förverkliga märkliga visioner etc, samt att kunna pröva sig fram estetiskt utan att det kostar en massa pegar. Och å andra sidan ändå ge jobbet till en illustratör.
Med risk att väcka etikdebatten igen, om det finns ett etiskt problem så är det väl att AI:n ”stulit” mänskliga illustratörers verk? Och oavsett var du använder den så är ju detta detsamma. Om det etiska ligger i att göra något själv som man hade kunnat betala någon annan att göra så blir det ju etiskt problematiskt att klippa sitt eget hår eller laga sin egen mat.

Å andra sidan finns det väl en pragmatisk del också. Som med översättnings-AI. Få verkar ha problem med att använda dessa för personligt bruk, trots att de ”stulit” en massa översättares arbete och tar jobben ifrån dem. Men däremot kanske folk inte skulle använda maskinöversatt text i publicerade produkter (fast här är det kanske mer en fråga om kvalitet)?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Med risk att väcka etikdebatten igen, om det finns ett etiskt problem så är det väl att AI:n ”stulit” mänskliga illustratörers verk? Och oavsett var du använder den så är ju detta detsamma. Om det etiska ligger i att göra något själv som man hade kunnat betala någon annan att göra så blir det ju etiskt problematiskt att klippa sitt eget hår eller laga sin egen mat.
För mig ligger problemet främst i att använda AI på ett sätt som tar bort jobb från illustratörer. Och det är i hög grad beroende på att illustratörer är en grupp som redan har svårt att få skäligt betalt. Jag ser inga större problem med att använda t.ex. Github Copilot när jag programmerar, dels eftersom det inte är till projekt jag säljer men kanske framför allt för att det finns programmerarbrist – det är ingen som får svårare att sälja sitt arbete på grund av det.

Och jag gör det ju inte "själv". Det är AIn som gör det. Hade jag kunnat göra det själv, så hade jag inte behövt AIn. Du drar såklart precis vilka gränser du vill här, och det är absolut så att gränsen är luddig, men jag ser mer till konsekvenser av förändring än till något slags universella principer här. Om det gör mig till en inkonsekvent hycklare på något vis så får jag helt enkelt leva med det. Jag försöker inte säga hur någon annan ska agera, jag försöker bara hitta ett sätt att fungera i det nya landskapet som jag själv kan leva med. Hitta en balans, så att säga.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Efter att ha sett både Jim Henson + Hr Giger ovan, och Jodorowsky's "Tron" på facebook, och nu de här otroliga scenerna från Ancient Egypt + Cyberpunk, så slås jag av hur groteskt koola, intresssanta och annorlunda de här tre visuella visionerna är. Jag har aldrig någonsin sett något som liknar dem.

Det får mig att undra om det kan vara så, att AIer har stor potential när det kommer till att förverkliga märkliga visioner med otippad potential, som mänskliga konstnärer av någon anledning hittills inte lyckats föreställa sig. Kan det vara så att AIer är fantastiska concept artists, som filmbolag och andra omedelbart borde börja fatta större intresse för, när det kommer till att skapa nya, visuellt unika världar?
Det här är min uppfattning också. AIn vet inget om hur saker "ska" vara, så den kan utan problem komma på saker som skulle vara krävande för människor att skapa, helt enkelt för att de då måste anstränga sig för att frigöra sig från sina förföreställningar. Samma sak som gör att AI suger på att avbilda normala människor gör att den kan vara jättebra på att leverera det underliga eller omänskliga, där det är en fördel att vi är i The Uncanny Valley.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jävlar vad snabbt AI blir bättre på att skapa bilder :O
Jättestor skillnad bara under detta året ju?
Ja. Det är fortfarande mer av en kuriositet ("[It's] like a dog's walking on his hind legs. It is not done well; but you are surprised to find it done at all!", för att citera Dr. Johnson) än något annat, med obefintlig intern kvalitetskontroll, men om några år torde det vara mer generellt imponerande (just nu måste man välja den sortens saker som AIn är bra på och välja bort eller redigera det de inte kan, som att veta hur många fingrar eller ens armar en människa har).

Min gissning är att man kommer att behöva någon sorts "verklighetsmodell" för både text- och bild-AI innan de kan bli riktigt bra. Som det är nu är allt de gör en extrapolering från texter/bilder utan verklighetsmodell, och det förklarar varför det så ofta blir fel. ChatGPT är på ett sätt imponerande, men på ett annat är det framför allt en bullshit-generator som levererar tokigheter med hög konfidens. En verklighetsmodell över mänsklig anatomi skulle lösa mycket av de rena dumheterna med bild-AI.
 
Last edited:

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Gissningsvis kommer det användas just så och man ser proto-nyttjande redan med dessa AI-konstnärer. Det bör bli några som nyttjar detta till att plocka fram nya koncept och testa dem till saker som utvecklas av kreatörer.

Oavsett hur duktiga de blir på att ”skapa själva”.
Det bästa är ju att du och jag nu kan skapa :)

Även om vi saknar en av de två förmågorna som behövs.

Det finns ju två förmågor:

1) förmåga rita / måla / teckna
2) förmåga se vad som är coolt, ha bra smak

Jag är tvärusel på 1) men anser mig definitivt klara av att avgöra om en bild är bra respektive dålig :p

Nu kan jag be datorn generera 36 eller 49 bilder på ett visst tema och helt enkelt plocka de två tre bästa. Snacka om underbar revolution! :):):)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag har funderat på något liknande ett tag. Just det här med att ha AIn som första steg i processen, men att inte använda bilderna direkt i produkten utan mer att man använder dem för att bygga mood boards och visa för illustratörer vilken känsla/stämning/stil man är ute efter. Det känns för mig som ett ganska etiskt sätt att äta kakan och ha den kvar – å ena sidan använda sig av, som du säger, AIns potential att förverkliga märkliga visioner etc, samt att kunna pröva sig fram estetiskt utan att det kostar en massa pegar. Och å andra sidan ändå ge jobbet till en illustratör.
Vi kommer aldrig ge pengar till en människa när datorn kan göra jobbet hundra gånger snabbare och billigare.
 
Top