Diskussion om AI-genererade bilder

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag såg idag att dall.e numera släpper in folk direkt utan att man behöver vänta. Oklart om det fortfarande finns en gratisversion eller om insläppet gäller för betalande gäster.
Personligen kommer jag vänta med att engagera mig tills jag har full kontroll över vad jag kan och får generera; där jag -inte en ängslig VD orolig vad den puritanska folkmobben tycker- avgör vad som är passande och opassande.

(Jag vet dylika alternativ gives. Vill här bara lyfta den -för mig dealbreakande- begränsningen med det diskuterade erbjudandet.)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nu, enklare att sätta upp, och ska gå att köra med så lite som 2GB Videominne...

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ooooh!

Jag körde helt enkelt en git pull på min tidigare installation, och det var verkligen en markant förbättring – framför allt klagar den inte på otillräckligt videominne när jag frågar efter större bilder längre, utan den tar bara längre tid på sig.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
De är nere på 12 GB nu. Fortfarande mycket, men jag skulle inte bli förvånad om man kan göra det på 6 eller till och med 4 GB inom ett par veckor. Saker går löjligt fort.
10 GB nu. Från 24 GB till 10 GB på två dagar...

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg

Man ska också i dagarna kunna göra kompositioner med "red cat AND dog" (gör en "git pull"), istället för att få en morphad röd cathundhybrid. Jag fick det aldrig att funka. Något jag tycker alla bör göra, för Stable Diffusion webui, är att gå till Settings och sedan ändra Show show image creation progress every N sampling steps. Set 0 to disable. till 3 så att man kan se bilderna skapas medan dem genereras (glöm inte att klicka "Apply settings"). Det gör att man tidigt kan se misstag.

Jag körde en prompt "female elf with a dimensional harp AND ghostly deer" men såg att alven "försvann" in i hjorten under generering. Antagligen visste Stable diffusion inte vad en "alv" var.

- [Composable-Diffusion](https://energy-based-model.github.io/Compositional-Visual-Generation-with-Composable-Diffusion-Models/), a way to use multiple prompts at once
- separate prompts using uppercase `AND`
- also supports weights for prompts: `a cat :1.2 AND a dog AND a penguin :2.2`

Ska dock säga att jag har inte lyckats göra någonting vettigt av det. Kanske är det någon inställning jag har fel. Testade med CFG Scale runt 7.

[edit] "a red cat AND a dog to the right of the cat:5" gav mig faktiskt någorlunda resultat jag var ute efter.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag kröp till korset och provade CPU-only på en dator jag har utan Nvidia-GPU.
Till min förvåning går det lika fort... som att köra på min Laptop med Nvidia GPU (GForce GTX 1650 4GB).

Så ni som har hyggligt modern dator men inte så mycket GPU, misströsta inte för det går bra att experimentera i CPU-läge.

Allt jag behövde för att komma igång fanns här:
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag kröp till korset och provade CPU-only på en dator jag har utan Nvidia-GPU.
Till min förvåning går det lika fort... som att köra på min Laptop med Nvidia GPU (GForce GTX 1650 4GB).
Lärdomen är att försäljningsetiketten "gaming laptop" är något av ett skämt.

Vill du ha ett rejält grafikkort behöver du en stationär dator.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag tycker det är bra att man inte måste vara konstnärligt begåvad och utbildad för att rita generera bilder. Det låter hundra gånger fler individer ge utlopp för sin kreativitet när man inte längre är begränsad av den egna förmågan.

Precis som vi inte längre anställer folk med förmågan lyfta tunga saker för att med rep och talja lyfta stenblocken till våra hus.

Trist för den lilla gruppen men glädje för den stora massan. På det stora hela, en överväldigande positiv utveckling som det vore dåraktigt att försöka "göra någonting åt", så som damen i serierutan utbrister.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Trist för den lilla gruppen
...alla är dessutom fria att vara hur konstnärliga de vill, på sin fritid, med eller utan AI. Jag är rollspelsamatör - jag gör det för att det är roligt, inte för att tjäna pengar.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Här är en video på samma tema. Jag brukar alltid köra minst Euler-a med 50 samplingar men får nog tänka om. :)
Well, vi båda körde samma prompt och seed.
Men han provade olika antal samplingar över olika algoritmer, det provade inte jag alls.

...invecklat det här...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Här är en gammal video, men jag tycker man bör ha koll ...

X/Y plots - bland annat för att köra samma prompt men med olika samplingssteg och -metoder.

Prompt matrix - om man vill göra variationer, exempelvis variera mellan gammal/ung, man/kvinna, röd/grön.

Videon pratar om loopback, om att kunna göra bilder baserade på tidigare iterationer, men jag tror det flyttats till img2img.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Den här är ju fantastisk. Ledsen om den redan postats.
Coolt, inte sett den tidigare... gissar att det är en inofficiell Sabaton-video (?).

Det som är uppenbart här är att man kan skapa något som inte gick att skapa tidigare.

En stor mängd målningar i en gemensam stil av ganska hög kvalitet, till ett överkomligt pris.
Den som har satt ihop detta har lyssnat på texten och musiken, fått en stämning och bild i huvudet, skrivit ett flertal prompter och sedan valt och kombinerat bilder i en sekvens som matchar musiken. Det är både ett kreativt och analytiskt arbete.
 
Top