Diskussion om AI-genererade bilder

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Någon beskrev det för mig som att det tvärtom är bland det mest demokratiska som finns. Kreativitet behöver inte pengar – bara tid. Och absolut, en del har fyllt sina liv med så många andra hobbies att de inte "har tid att" öva på att rita, men det skulle jag inte kalla odemokratiskt.

Vad behöver man för att börja öva på att rita?

En penna. Ett papper. That's it.

Sedan kan man accelerera sin progression genom att kolla på andra, vara nyfiken, läsa på – och även det är idag tillgängligt för var och en som har en internetuppkoppling.

Odemokratiskt? Absolut inte. Inte jämfört med många andra färdigheter eller aktiviteter, som aktivt kostar pengar eller kräver kontakter eller utbildningar etc. Världens fattigaste människa kan fortfarande lära sig rita.

Precis innan AI-grejen så hade vi ju också en helt jäkla massiv surge av unga människor som lärt sig rita och måla på egen hand eller via typ youtubetutorials. Det finns, eller fanns åtminstone, enorma mängder hungriga illustratörer därute. Som lärt sig. Extremt demokratiskt. Internet, inte AI, har varit den stora equalizern här.

(Och det gör också att illustrationer kan vara ruskigt billiga. Man kanske får kompromissa om kvaliteten eller hur mycket kontroll man får över slutresultatet, men min lärarlön har räckt till ganska många fina bilder till mina spel.)
Ja. Demokratiseringen av konsten genomfördes med införandet av fyrtiotimmarsveckan, och att estetiska ämnen infördes i grundskolan. Det gav oss tid och tillräcklig färdighet för att själva välja om vi ville bli bra på att rita eller inte.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Det har hänt en del på AI-området sen vi tjafsade om AI senast. USA har presenterat regleringar, som bland annat kräver märkning av AI-genererat material och att myndigheter får insyn i AI-företagens data och deras riskanalyser. Ersättning till de som bidrar med träningsdata lyfts också. Man reglerar helt enkelt ett nytt område som har potentiell destruktiv effekt på samhället. EU jobbar med liknande lagar.

Ett annat spår är att skapare kan skydda sina verk med en digital vattenstämpel. Night Shade är en intressant twist, som inte bara gör materialet oanvändbart för en AI, utan förgiftar datan. Den besmittade datan sprider sig tydligen snabbt genom hela träningssystemet och korrumperar all utdata. Efterhand så ger till exempel prompten ”hund” en bild på en katt.

Så en motreaktion är på väg. Men också insikten att vi bara har sett början på vad AI kan göra. Här är en ny intervju med Open AI:s forskningschef:

https://www.technologyreview.com/20...-on-his-hopes-and-fears-for-the-future-of-ai/
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Ja. Demokratiseringen av konsten genomfördes med införandet av fyrtiotimmarsveckan, och att estetiska ämnen infördes i grundskolan. Det gav oss tid och tillräcklig färdighet för att själva välja om vi ville bli bra på att rita eller inte.
Många svenska artister brukar också framhålla musikskolan som absolut nödvändig för deras utveckling.

Nästan som att materiella omständigheter har en påverkan på folks möjligheter, rentav. =)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,181
Håller inte alls med om att det bara är en knapptryckning. Många fotografer riskerar sina liv för att få en bra bild.
Visserligen sant, men även du och jag kan väl tycka om och få behållning av bilder vi tagit med mindre ansträngning än att knåpa ihop en bra AI-bild?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Visserligen sant, men även du och jag kan väl tycka om och få behållning av bilder vi tagit med mindre ansträngning än att knåpa ihop en bra AI-bild?
Det beror på sammanhanget. Jag kan såklart se en bild från en fest på en kompis Instagram, eller bilder på min son mina föräldrar skickar till mig när de barnvakter honom och bli berörd. Men det beror ju på att jag har ett personligt förhållande till bilderna. Men om vi tittar på de fotoböcker jag har hemma exempelvis så rör det sig om fotografiet där mycket jobb ligger bakom. Sen finns det såklart undantag, men för mig är det så i generella termer. Det ligger ofta mer jobb bakom ett fotografi än vad många tror.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Herregud, så mycket skulle jag aldrig palla att öva. 2 timmar max. Men jag känner heller inte att det är särskilt odemokratiskt att de (högst sannolikt) är mycket bättre än mig på att rita.
Jag överdriver säkert.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Haha ja! Alla jag känner som riktigt bra på ”att rita” har övat 8h om dagen sedan de var 11.
Frågan är väl då om inte den psykologiska kapaciteten att faktiskt fokusera på och hålla igång övning på det sättet är lika ojämlikt fördelad som "talang" tänks vara? Inte då som ett försvar för AI-genererade bilder, utan mer som en fundering kring den här talang-kontra-övning-diskussionen – det känns som om "talang finns inte, allt är övning" är ett sätt att göra frågan om konstnärlig eller annan skicklighet moralisk. Den som är duktig är det för att hen har förtjänat det genom sitt hårda arbete och sin självdisciplin, och den som inte är det har bara sig själv att skylla, eftersom dessa ses som på något vis "demokratiska" eller "meritokratiska" egenskaper – alla människor har egentligen (åtminstone om de befrias från yttre begränsningar) liknande förmåga att anstränga sig och nöta in saker, och gör man inte det är det på grund av rent moraliska brister (lättja, bortskämdhet, etc). Jag tror ju inte det är riktigt sant, utan att folk har väldigt olika psykologiska grundförutsättningar för självdisciplin och övning.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,181
det känns som om "talang finns inte, allt är övning" är ett sätt att göra frågan om konstnärlig eller annan skicklighet moralisk.
Och nästan säkert falsk, dessutom - snabbgoogling ger siffror som 44%, 67%, 22% och så vidare för ärftlighet (den genetiska komponenten) beroende på hur och vad man mäter, men den är nästan säkert inte noll. Har vi lärt oss något de senaste årtiondena så är det att allt har en signifikant ärftlig komponent.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
MODERERING

Det drar väldigt mycket OT i diskussionen. Visst finns det aspekter av AI-genererade bilder som är större än själva bilden, men samhällets maktstrukturer och hur ni förhåller er till slavarbete tänjer på gränserna för vad rollspel.nu klarar av.

Så försök hålla er inom ramen för diskussion om AI-genererade bilder, snälla.


Och försök också undvika att framställa just er egna ståndpunkt som den enda rimligt korrekta som någon kan ha eller borde ha, det brukar inte främja diskussionerna.

Tar tillfället i akt att också påminna om regel 9.

Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Frågan är väl då om inte den psykologiska kapaciteten att faktiskt fokusera på och hålla igång övning på det sättet är lika ojämlikt fördelad som "talang" tänks vara? Inte då som ett försvar för AI-genererade bilder, utan mer som en fundering kring den här talang-kontra-övning-diskussionen – det känns som om "talang finns inte, allt är övning" är ett sätt att göra frågan om konstnärlig eller annan skicklighet moralisk. Den som är duktig är det för att hen har förtjänat det genom sitt hårda arbete och sin självdisciplin, och den som inte är det har bara sig själv att skylla, eftersom dessa ses som på något vis "demokratiska" eller "meritokratiska" egenskaper – alla människor har egentligen (åtminstone om de befrias från yttre begränsningar) liknande förmåga att anstränga sig och nöta in saker, och gör man inte det är det på grund av rent moraliska brister (lättja, bortskämdhet, etc). Jag tror ju inte det är riktigt sant, utan att folk har väldigt olika psykologiska grundförutsättningar för självdisciplin och övning.
Påminns om ett tweet där någon visade ett foto på typ en michelangeo-staty och ba "Han var 24 när han gjorde detta, vad är din ursäkt?" och en svarade
once again, I'm sorry I am not one of the titanic geniuses of western art whose father was also a sculptor and whose career was cultivated under papal patronage from boyhood and whose accomplishments in sculpture are rivalled by only a handful of other artists
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Jag tror det finns två aspekter i detta att vara "bra" på något.
1. Att man har haft möjlighet att öva mycket. Möjlighet handlar här om fystisk, psykisk, socioekonomisk whatever. Allt sånt.Övar man mycket på något så kan man bli jättebra, nästan oavsett vad.

Men sen har vi punkt 2. Två personer som övar lika mycket på samma sak behöver inte bli lika "bra". Det finns personer bara är genetiskt (?) mer predisponerade för olika sysslor. Dessa personer blir bättre på vaddetnuär än någon som övar lika mycket, men inte har samma predisposition.

Sen kan det såklarat vara att de personer med "talang" entligt punkt 2 egentligen bara har dolda fördelar i punkt 1. Osynliga faktorer, tex "lugnare hemma" eller "kortare väg hem från skolan" eller något sånt, som gör att personen de facto har bättre möjligheter att öva än någon som inte har dessa osynliga fördelar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
MODERERING

Nu låser jag upp tråden. Jag utgår från och med nu från att alla som postar vidare i tråden har läst min moderering.

När vi på rollspel.nu drar in politik och stora samhällsmodeller och sånt, så blir det tjafs. Folk blir sura på varandra och börjar med tjuvnyp som gör folk ännu surare och så testas plötsligt ett annat tjuvnyp, och så rullar det på.

Jag är fullt medveten om att en diskussion om AI-bilder kan vara rätt bred, men det betyder inte att den måste ta upp t.ex. hur man blir bättre på att rita. Eller regleringen av kapitalism, Kinas kulturrevolution eller DDR-Sverige.


Vi kan alla hjälpas åt att hålla diskussionen på en vettig nivå för rollspel.nu.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Det här kommer bara tvinga utvecklarna att komma vidare med att inte behöva träna på befintliga bilder.
Kanske det skapar incitament hos utvecklarna att skapa en "opt-in"-lösning, alltså att konstnärer väljer att vara med och får ersättning enligt någon slags komplicerad formel?

Istället för att det är som nu där alla är med fast alla inte vill vara med.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Kanske det skapar incitament hos utvecklarna att skapa en "opt-in"-lösning, alltså att konstnärer väljer att vara med och får ersättning enligt någon slags komplicerad formel?

Istället för att det är som nu där alla är med fast alla inte vill vara med.
Så tänker jag också. Men det kan säkert bli kapprustning mellan AI-bolagen och ”krypteringen” av bilder.

Det är också ett kul koncept att smygförgifta datamängder - som gjort för ett scifi-äventyr.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Kanske det skapar incitament hos utvecklarna att skapa en "opt-in"-lösning, alltså att konstnärer väljer att vara med och får ersättning enligt någon slags komplicerad formel?

Istället för att det är som nu där alla är med fast alla inte vill vara med.
Kanske, mer troligt att helt gå förbi dem då de uppenbarligen är "jobbiga att ha med att göra". Men man kan ju hoppas. Hade vi haft bra lagar redan innan så hade vi haft ett bra utgångsläge. Det är en svår fråga.

Kanske redan diskuterats men finns det siffror på hur många som faktiskt har blivit av med jobb eller fått färre jobb pga av AI. De flesta är väl rädda att använda det öppet i sina produkter.
 
Top