Diskussion om AI-genererade bilder

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Är väl egentligen ingen förvåning. AI används för att generera, inte skapa, och man har aldrig fått upphovsrätt på genererade verk. Däremot kan man göra en bearbetning av genereringen och få upphovsrätt på bearbetningen.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Nu måste jag bara fatta om någon slags copyright alls gäller för StableDiffusion...
Det juridiska läget just nu är att inge upphovsrätt alls kan gälla för AI-bilder. Så du får använda bilderna hur du vill. Och det får alla andra också.

Sen är det möjligt att SD reglerar vad man får göra med bilderna i sina användaravtal, det har jag inte koll på.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Lite bilder till en Vampire-minimodul jag håller på med. Nu måste jag bara fatta om någon slags copyright alls gäller för StableDiffusion...

View attachment 14851View attachment 14852
Just nu handlar det väl snarast om huruvida du själv kan få någon copyright på bilderna, men det borde inte spela någon större roll? Vad är risken att eller problemen med om någon snor bilderna, liksom?
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Som sagt, det diskuteras. Vissa röster (gissa vilka) har höjts för att skaparen av AI ska få upphovsrätten, men det är helt uppåt väggarna. En AI är ett datorprogram man kan använda att göra grejer med, och ingen annan stans funkar det att tillverkare av ett verktyg får upphovsrätten till det som andra har använt verktyget för att skapa.
Vissa andra röster (gissa vilka) menar att den som promptar AIn ska kunna få upphovsrätt på bilden, men det är lika knäppt, eftersom man bara ger instruktioner till en AI. Om man instruerar en konstnär att rita, är verket fortfarande konstnärens upphovsrätt om du inte köper upphovsrätten också (oftast mycket dyrare). Och det går inte att köpa upphovsrätten, för en AI kan inte ha någon upphovsrätt (där är internationella lagar mycket tydliga). Så så fort bilden skapas, är den allmän egendom. Helt enkelt. Och i ärlighetens namn är det det i särklass bästa alternativet av alla.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vissa andra röster (gissa vilka) menar att den som promptar AIn ska kunna få upphovsrätt på bilden, men det är lika knäppt, eftersom man bara ger instruktioner till en AI.
Knäppt tycker jag verkligen inte det är, jag har sett vilken svallvåg av fantastisk kreativitet som öppnats av att folk som inte kan teckna nu kan uttrycka sig genom AI-konst, och det finns ett solklart kreativt värde i själva prompterna. Om du hävdar motsatsen kan du lika gärna hävda att hela mitt jobb, narrative design, saknar värde, eftersom en stor del av det går ut på att "ge instruktioner" till artister, programmerare och game designers. Jag tycker det är självklart att rollspel som har bra idéer bakom bilderna (tex Western) ger ett mycket bättre visuellt intryck än rollspel som inte har det.

Med det sagt, jag håller med om att ingen copyright är det bästa för alla, oavsett.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Knäppt tycker jag verkligen inte det är, jag har sett vilken svallvåg av fantastisk kreativitet som öppnats av att folk som inte kan teckna nu kan uttrycka sig genom AI-konst, och det finns ett solklart kreativt värde i själva prompterna. Om du hävdar motsatsen kan du lika gärna hävda att hela mitt jobb, narrative design, saknar värde, eftersom en stor del av det går ut på att "ge instruktioner" till artister, programmerare och game designers.
Jag påstår absolut inte att något saknar värde bara för att det inte är patenterbart eller täcks av upphovsrätten. En läkares arbete som räddar liv är inte heller upphovsrättsskyddat, så att säga, men det är väldigt värdefullt. Likaså ditt arbete. Du tillför nog väldigt mycket värde, men om du inte betalar för upphovsrätten, tillfaller den per automatik konstnärerna som ritar bilderna.

Trots att jag jobbar där jag gör (PRV), tycker jag att världen ganska ofta är lite väl fokuserad på att det enda värdet som finns är immateriella rättigheter, och jag blir lite sådär när företag hävdar att upphovsrätt ska gälla IDÉER och koncept. Typ, att ingen annan får skriva berättelser om Sagan om Ringen tycker jag är helt befängt. Nu gör vi ju det ändå, genom att skriva annan fantasy, men ta Harry Potter istället. För mig får folk gärna pytsa på som tusan med berättelser om sidofigurer i Hogwarts, och egentligen borde ingen lag stoppa dem. Det man inte ska få göra är förstås att hävda att det är JK Rowling som skrivit det. Lyft fram skaparna, och sluta bara fokusera på skapelsen, liksom.

/rant over

Kam köpa det men vart går gränsen, hur mycket/lite behöver man ändra själv för att det ska gå att ta copyright.
Man "tar" inte upphovsrätt, den bara uppstår ur tomma luften. Man kan HÄVDA upphovsrätt, men den finns egentligen inte förrän någon prövar den. Det är det som är det jobbiga med upphovsrätt, och det är därför det är så jävla snårigt med rättfall som involverar upphovsrätt, och det i sin tur är anledningen till att den har skjutit sig i foten, och nu är det Den Starkes Lag. Tekniskt sett kan du publicera något, men kommer Games Workshop och hävdar upphovsrätt till någon av bilderna, så finns det ungefär noll du kan göra, trots att du har lagen på din sida. Om du skulle förlora kostar den miljoner för dig, och för GW är det en fis i universum, så de har nästan inget att förlora, men för dig hänger livet på det. Det är för dyrt och för stressigt och för hög risk, så det slutar med att den med mest pengar vinner.

Det var därför Warner Bros kunde hävda upphovsrätt till "Happy Birthday To You" hur länge som helst, och tog typ 5000 spänn per användning i varenda film som någonsin använde den, trots att det var mer eller mindre bevisat att det var en låt från mitten av 1800-talet. Det var billligare att betala 5000 spänn än att argumentera.

/okej, ranten var inte över.

Poängen är att du kan HÄVDA upphovsrätt till en bild du skapat i Dall-e om du vill, och troligtvis kommer ingen att säga emot dig, om de inte har muchos dineros och tycker att det är värt att trycka dit dig. Är den i digitalt format så går det nog att spåra att den är genererad av en AI, men om det är i tryckt format (eller bara en skärmdump av originalbilden, så all metadata är borta), så finns det ju ingen som bevisa att du INTE har modifierat en AI-genererad bild.

Så du kan hävda det om du vill, och ingen kan säga emot dig. Men det blir en jävla röra, och är troligtvis inte värt det.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Poängen är att du kan HÄVDA upphovsrätt till en bild du skapat i Dall-e om du vill, och troligtvis kommer ingen att säga emot dig, om de inte har muchos dineros och tycker att det är värt att trycka dit dig.
Hur då? De kan väl inte göra något värre mot dig än att använda bilden och säga "whatchagonnadoaboudit?"
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Hur då? De kan väl inte göra något värre mot dig än att använda bilden och säga "whatchagonnadoaboudit?"
De kan hävda att DE har upphovsrätten till bilden och stämma skiten ur dig för att ha använt deras bild. Då måste du försvara dig mot anklagelserna, och då blir det en process, och även om det är du som har rätt så är det jobbigt och stressigt som fan, och tänk om, tänk om, tänk OM du förlorar, så är det miljonbelopp i rättegångskostnader.

Edit: Det kan hända att jag målar fan på väggen, men jag har läst för många fullkomligt uppåt-väggarna-upphovsrättsfall för att alls tro att lagarna kring det någonsin kommer att skydda den lille.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
De kan hävda att DE har upphovsrätten till bilden och stämma skiten ur dig för att ha använt deras bild.
Låter långsökt. Om inte jag kan ha upphovsrätt för en bild jag gjort, kan de definitivt inte ha det.

(Läget kan bli annorlunjda om jag börjar skapa medvetna stilpastischer och sådant.)
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Nej, man kan ju tycka det. Och det stämmer troligen. Det går säkert att åstadkomma, men då måste de nog ha ett ganska ordentligt horn i sidan till en.

Så det är väl som du säger: det problemet man kan råka ut för är att någon annan använder bilden och man kan inte göra särskilt mycket åt det. Men det stämmer ganska mycket även för bilder som inte är datorgenererade.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Edit: Det kan hända att jag målar fan på väggen, men jag har läst för många fullkomligt uppåt-väggarna-upphovsrättsfall för att alls tro att lagarna kring det någonsin kommer att skydda den lille.
True, men å andra sidan är det ju så med allt från skola till socialtjänst till polis till skatt och försäkringskassa. Offentlig verksamhet och rättsväsendet är generellt inkompetent och mer ofta än sällan direkt skadligt. Men risken att det blir knas är ju liten, så jag hade personligen gjort en kalkylerad chansning där, särskilt om jag kunde gömma mig bakom ett AB. Lär inte vara mer riskabelt än att ta bussen till jobbet :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nej, man kan ju tycka det. Och det stämmer troligen. Det går säkert att åstadkomma, men då måste de nog ha ett ganska ordentligt horn i sidan till en.
Jag har för mig att det redan hänt i USA. Att en konstnär som streamade sitt skapande blev stämd utav en för upphovsrättens motsvarighet till patenttroll. Personen tog den halvfärdiga bilden från streamen, färdigställde den med hjälp av AI, för att sedan hävda att konstnären gjorde en avbild av trollets verk. Jag vet dock inte vad slutresultatet blev.

Nu ser rättsprocessen rätt annorlunda ut i USA och EU, men det finns klart utrymme för att AI kan användas av "upphovsrättstroll".
 
Top