Diskussion om AI-genererade bilder

Status
Not open for further replies.

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,994
Ja, det finns en vits - det är gratis. Du behöver inte betala en illustratör. Du kommer inte få bilden exakt som du tänkte det, men det finns heller ingen illustratör i världen som kan rita exakt så som din idé ser ut inne i ditt huvud.

En illustratör är idag sannolikt bättre än en AI på att förverkliga din idé, men väldigt många kommer nöja sig med att det blev ”typ som jag ville” om det innebär att man slipper betala.
Jo den ekonomiska biten är jag helt med på, men det skulle ju vad jag kan se vara den enda fördelen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,994
Mja, jag ser väl framför att den här typ av tools är integrerade i Photoshop om några år så det är väl illustratören som gör det.

Sen sure, det går ju att kombinera flera modeller / algoritmer med varandra och skapa en bildgenerator som gör precis sådana där bilder… men det känns kanske inte så kostnadseffektivt.
Jo precis, det är nog just så det känns för mig, ett verktyg som kommer att vara intressant först om några år men som idag är alldeles för begränsat för att det skulle fylla någon funktion för mig.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jo den ekonomiska biten är jag helt med på, men det skulle ju vad jag kan se vara den enda fördelen.
Lägg dessutom till att du kan få väldigt många olika bilder att välja mellan och att algoritmen aldrig klagar och alltid har tid att göra nytt...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jo den ekonomiska biten är jag helt med på, men det skulle ju vad jag kan se vara den enda fördelen.
Tja, om man är asocial av sig (som t.ex. jag är) så är det ju alltid lite lockande att slippa ha med folk att göra.

Sen är jag personligen sån att jag upplever att den kreativa input jag kan få av en duktig illustratör som får fria tyglar och kan arbeta in egna referenser och tankar i bilderna är så pass positiv, och jag har i stort sett bara jobbat med trevliga och schyssta illustratörer.

Men det finns ju skapare som inte vill ha kreativ input i onödan, och det finns också såklart illustratörer som är jobbiga att ha göra med.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,994
Lägg dessutom till att du kan få väldigt många olika bilder att välja mellan och att algoritmen aldrig klagar och alltid har tid att göra nytt...
Fast det blir för mig personligen relevant först när algoritmen över huvud taget kan göra det jag vill att den ska göra och det verkar den inte kunna än.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Så här ritar jag. Jag tror att en AI i dagsläget skulle ha svårt att replikera det just på grund av det isometriska perspektivet, men givet teknikutvecklingen tror jag det bara är en tidsfråga innan den klarar av det.

Och jag vill nu förtydliga att jag alltså inte försörjer mig genom att teckna, och heller inte har något egentligt intresse av det. Det är alltså inte direkt å mina egna vägnar jag är bekymrad. Eftersom oro inför hur tekniken kommer att påverka människor i tråden avfärdades som ”gnäll” vill jag bara vara tydlig med att jag inte har något ekonomiskt intresse av att streta mot AI-konsten.

329913D5-EBCC-4D6C-B448-609C4B380664.jpeg
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Fast det blir för mig personligen relevant först när algoritmen över huvud taget kan göra det jag vill att den ska göra och det verkar den inte kunna än.
Och det du vill är alltså att få specifika personer i specifika situationer? Det kan ju faktiskt vara svårt även med en mänsklig illustratör... Min personliga erfarenhet (jag har skrivit många bildbeställningar) är att man får vara ungefär lika flexibel som med AI... Det är, tycker jag, viktigare att det blir bra än att just jag får min ursprungliga idé förverkligad.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,994
Tja, om man är asocial av sig (som t.ex. jag är) så är det ju alltid lite lockande att slippa ha med folk att göra.

Sen är jag personligen sån att jag upplever att den kreativa input jag kan få av en duktig illustratör som får fria tyglar och kan arbeta in egna referenser och tankar i bilderna är så pass positiv, och jag har i stort sett bara jobbat med trevliga och schyssta illustratörer.

Men det finns ju skapare som inte vill ha kreativ input i onödan, och det finns också såklart illustratörer som är jobbiga att göra.
Det är sant i och för sig. Jag är ju i det närmaste översocial men för de som har problem att kommunicera med folk kan jag tänka mig att det är en fördel.

Det verkar som att fördelarna hittills är:

Det är billigt

Du får mycket att välja på

Du slipper tala med folk

Nackdelarna hittills:

Dålig kvalitet på bilderna

För mig känns det som en kvantitet före kvalitets-grej vilket ju inte behöver vara fel i sig men som mig personligen är en dealbreaker.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Det är sant i och för sig. Jag är ju i det närmaste översocial men för de som har problem att kommunicera med folk kan jag tänka mig att det är en fördel.

Det verkar som att fördelarna hittills är:

Det är billigt

Du får mycket att välja på

Du slipper tala med folk

Nackdelarna hittills:

Dålig kvalitet på bilderna

För mig känns det som en kvantitet före kvalitets-grej vilket ju inte behöver vara fel i sig men som mig personligen är en dealbreaker.
Jag förstår din poäng, och den är giltig, men man måste ha med sig att kvalitet när det gäller just bildkonst är enormt subjektivt. Jag tycker själv att många av de AI-genererade bilderna är oerhört imponerande. Så många ser nog inte dealbreakern du gör.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Det är sant i och för sig. Jag är ju i det närmaste översocial men för de som har problem att kommunicera med folk kan jag tänka mig att det är en fördel.

Det verkar som att fördelarna hittills är:

Det är billigt

Du får mycket att välja på

Du slipper tala med folk

Nackdelarna hittills:

Dålig kvalitet på bilderna

För mig känns det som en kvantitet före kvalitets-grej vilket ju inte behöver vara fel i sig men som mig personligen är en dealbreaker.
Jag skulle snarare säga att AI-bilderna kan bli både bättre och sämre... Det beror på hur öppen du är för att få något annat än det du har tänkt dig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,994
Och det du vill är alltså att få specifika personer i specifika situationer? Det kan ju faktiskt vara svårt även med en mänsklig illustratör... Min personliga erfarenhet (jag har skrivit många bildbeställningar) är att man får vara ungefär lika flexibel som med AI...
Håller absolut inte med på nåt sätt. Har samarbetat med illustratörer ett flertal gånger och jag har aldrig haft nåt problem med att få det som man vill ha det. Och i den mån det blivit annorlunda så beror det på att illustratören har kommit med en bra input som gjort bilden ännu ballare än vad jag först tänkte mig. Det har aldrig handlat om en oförmåga/ovilja att producera det jag velat.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,994
Jag förstår din poäng, och den är giltig, men man måste ha med sig att kvalitet när det gäller just bildkonst är enormt subjektivt. Jag tycker själv att många av de AI-genererade bilderna är oerhört imponerande. Så många ser nog inte dealbreakern du gör.
Det är jag helt med på. Jag försöker vara supertydlig med att jag talar om min högst personliga uppfattning om AI-genererade bilder och att det då handlar om sådana i egenskap av illustrationer till rollspelsböcker. Det är ingen kritik av AI-bilder generellt.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Håller absolut inte med på nåt sätt. Har samarbetat med illustratörer ett flertal gånger och jag har aldrig haft nåt problem med att få det som man vill ha det. Och i den mån det blivit annorlunda så beror det på att illustratören har kommit med en bra input som gjort bilden ännu ballare än vad jag först tänkte mig. Det har aldrig handlat om en oförmåga/ovilja att producera det jag velat.
Jag uppfattar inte heller illustratörer som ovilliga. Men ibland kan det vara svårt att kommunicera hur man vill att det ska se ut. I regel är det också en fråga om tid, särskilt i större projekt. Där tycker jag att AI har en fördel. Den har alltid tid. I regel utan att det kostar mer.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,994
Jag uppfattar inte heller illustratörer som ovilliga. Men ibland kan det vara svårt att kommunicera hur man vill att det ska se ut. I regel är det också en fråga om tid, särskilt i större projekt. Där tycker jag att AI har en fördel. Den har alltid tid. I regel utan att det kostar mer.
Det är mycket möjligt, du har säkert jobbat med illustratörer i större projekt än jag så det har du nog bättre koll på 🙂 Sen är ju jag hobbyillustratör, det kanske har gett mig en bra förmåga att tydligt förmedla vad jag vill ja, vad vet jag 🙂
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,791
Location
Göteborg
Finns det då någon vits i detta fall att använda sig av en AI istället för en riktig illustratör? Igen, inget argument utan jag är nyfiken på riktigt.
Kostnad, såklart. Det behöver inte vara lika bra, bara gott nog. Maskinöversättningar är inte lika bra som översättningar gjorda av proffsöversättare, men de är tillräckligt bra för att man ska välja dem med tanke på kostnaden. Skillnaden är ju i flera tusen procent. Vill du ha en bra bild för tusen spänn eller en helt okej bild för en spänn? Enkronorsbilden behöver inte konkurrera på kvalitet, för den har en enorm fördel i kostnad.

EDIT: Missade att hundra svar redan skrivits. Sorry.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,363
Finns det då någon vits i detta fall att använda sig av en AI istället för en riktig illustratör? Igen, inget argument utan jag är nyfiken på riktigt.
Nej, det tycker jag inte. En illustratör är såklart mycket bättre.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,791
Location
Göteborg
Ja, det kan vi vara ganska säkra på att det inte kommer vara så länge till...
Som tidigare sagts i tråden: Det finns redan en open source-AI som du kan köra lokalt på ditt eget grafikkort. Så en gratisvariant kommer det nog alltid att finnas. Sedan kanske den inte blir lika bra som betalversionerna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,791
Location
Göteborg
Jag har för övrigt lekt lite med DALL-E 2 nu och det är verkligen mycket mer lättanvänt och ger bättre resultat än MJ (för mig). Ser ut som fotografier och inte som illustrationer. Mitt problem just nu är mest upplösningen.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jag har för övrigt lekt lite med DALL-E 2 nu och det är verkligen mycket mer lättanvänt och ger bättre resultat än MJ (för mig). Ser ut som fotografier och inte som illustrationer. Mitt problem just nu är mest upplösningen.
Jag tror att det går att lösa med något av Photoshops filter.
 
Status
Not open for further replies.
Top