Nekromanti Diskussion: Dimensioner och Plan [Spoiler]

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Idag under lunchen vid vårt onsdagsmöte diskuterade jag och mina spelare Mundanas olika plan. Det var riktigt givande och jag tänkte nu ta diskussionen vidare tille n högre instans.

Vilka plan finns det?
I böckerna nämns astralplanet som ett ickefysiskt plan där själar, andar, demoner, gudar och spöken lever. Enligt tidigare magiteoretiska diskussioner kan man se Mundanas Astralplan som ett tvådimensionellt plan då man kan ta sig fram men det ändå inte finns någon massa.

Drömplanet är ett slags motsatsplan till mundana som knappt beskrivs alls, och det sägs att Mundana endast är ett resultat av de drömmar som dröms på drömplanet. Det är i princip endast drakarna som känner till detta plan.

Skugglandet är kanske inte ett eget plan, men det sägs ligga i skuggan av drömplanet och Mundana. Här är allt fläckat av båda världarna och inget är därför helt omöjligt. Allt som anses normalt i Mundana är onormalt i skugglandet och vice versa. Det går även teorier om att skuggfolk saknar själar.

Fysiska plan. Det finns 8 stycken Mundana plan utöver det som spelet huvudsakligen utspelar sig på. Varje plan styrs av en mörkerherre och ibland kallas de för demoniska domäner då de saknar den skaparkraft som gudarna tillför vårt Mundana. Dessa demonplan må vara fysiska, men de är inte helt äkta då det fortfarande är det Mundana planet som gudar och demoner slåss om varje Mörker.

Hekakomben. Ett konstgjort plan som förmodligen är äldre än Danarth. Namnet föreslår att det skapades med enorma mängder själaoffer, vilket stöds av det faktum att själaoffer förmodligen är det enda som skulle kunna generera kraft nog att skapa ett fysiskt plan. Runt om de områden som tidigare styrdes av Danarth finns det stenportaler som sägs leda till Hekakomben. Lutharion och De Urgamla, vissa uråldriga alver och även vissa grupper i Thalamur har lyckats öppna några av de uråldriga portalerna och har stigit in och börjat utforska Hekakomben.

Diskussion
Hur kan ett plan skapas? Hekakomben till exempel skapades förmodligen genom att enorma mängder själar offrades till avgrunden eller något liknande, och den enorma energivåg av daimotropisk kraft som slungades tillbaka användes för att få ett nytt plan att manifestera sig. Detta band man förmodligen sedan portaler till för att kunna resa till och från.

Så hur skapas ett plan, och hur skapades de som finns i dag? Om man bortser från Hekakomben är nog de flesta plan resultat av Drömmarens drömmar. Elle rär det så att plan endast är trådar i drömmarens väv och att man med portaler kan färdas mellan dessa drömmar? Är det isåfall möjligt att 'upptäcka' nya plan, och var det så Hekakomben bildades?

Finns det mikrodimensioner? I vår spelgrupp disskuterade vi möjligheten kring att skapa 'mikroplan' som man till exempel kunde rymma i sin resväska för att få plats med mycket mer packning. Ett annat användsningsområde för ett sådant mikroplan vore att man skulle kunna kringgå vissa magiska lagar genom att möjliggöra en portal mellan oändliga avstånd genom att i praktiken skapa en portal till ett mikroplan, som i sin tur har en portal till slutstationen. Om slutet och början isåfall flyttas så att avståndet stiger spelar detta ingen roll då mikroplanet inte nödvändigtvis är konstant i avstånd med det vanliga Mundana.

I Ärkemagikerns Handbok beskrivs resor mellan olika dimensioner. Jag vill tillägga att jag absolut inte gillar texterna över huvud taget, men en del idér presenteras kring hur man kan se på planen.

Vilka magnituder krävs för att skapa en portal till ett annat plan? Vilka magnituder krävs för att få ett plan att manifestera sig om de nu inte går att 'hitta'?

Jag vill gärna höra era tankar, och om någon av er någonsin spelat i något annat plan eller någon annan tid, berätta gärna. I Missleäventyret beskrivs ett plan som mycket väl kan vara ett av de 8a. Vad tror ni?
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Duncan said:
I böckerna nämns astralplanet som ett ickefysiskt plan där själar, andar, demoner, gudar och spöken lever. Enligt tidigare magiteoretiska diskussioner kan man se Mundanas Astralplan som ett tvådimensionellt plan då man kan ta sig fram men det ändå inte finns någon massa.
Det viktiga att tänka på är att Astralplanet inte är ett plan som något av de andra 9+. Namnet är rent av missvisande, kanske andevärlden vore bättre. Andeplanet går alltså inte att uppleva med de normala sinnena som de övriga fysiska planen. Exakt hur man upplever andeplanet är lite osäkert, men jag ser i alla fall två möjligheter:

1) andeförnimmelse "översätts" av psyket/hjärnan till en analog fysisk sinnesupplevelse (de fem sinnena).

2) det faktum att schamanen ofta är i ett förhöjt sinnestillstånd (hög utmattning, smärta, drogad osv) gör att schamanen får visioner, rus, delirium eller psykotiska upplevelse och det är detta som utgör upplevelsen av andeplanet.

Duncan said:
Drömplanet är ett slags motsatsplan till mundana som knappt beskrivs alls, och det sägs att Mundana endast är ett resultat av de drömmar som dröms på drömplanet. Det är i princip endast drakarna som känner till detta plan.
Drömvandring är något av en intressant företeelse eftersom man [vanligen] upplever en parallell illusiorisk värld, men tanken med den framtida modulen Schamaner & drömvandrare är att man faktiskt skall kunna påverka det vanliga fysiska planet -- inte minst andra drömmares upplevelser.

Duncan said:
Skugglandet är kanske inte ett eget plan, men det sägs ligga i skuggan av drömplanet och Mundana. Här är allt fläckat av båda världarna och inget är därför helt omöjligt. Allt som anses normalt i Mundana är onormalt i skugglandet och vice versa. Det går även teorier om att skuggfolk saknar själar.
Skugglandet har inga unika kopplingar till varken drömvärlden eller andeplanet (jämfört med den vanliga mundana världen), även om de befintliga kopplingarn kan vara starkare (eller svagare).

Duncan said:
Fysiska plan. Det finns 8 stycken Mundana plan utöver det som spelet huvudsakligen utspelar sig på. Varje plan styrs av en mörkerherre och ibland kallas de för demoniska domäner då de saknar den skaparkraft som gudarna tillför vårt Mundana. Dessa demonplan må vara fysiska, men de är inte helt äkta då det fortfarande är det Mundana planet som gudar och demoner slåss om varje Mörker.
De övriga planen är tryggare för demoner och gudar än vad Mundana är. Exakt vad detta kommer att innebär är upp till Mr Nallo som har mer koll på vad modulen Demoner skall innehålla.

Duncan said:
Hekakomben. Ett konstgjort plan som förmodligen är äldre än Danarth. Namnet föreslår att det skapades med enorma mängder själaoffer, vilket stöds av det faktum att själaoffer förmodligen är det enda som skulle kunna generera kraft nog att skapa ett fysiskt plan. Runt om de områden som tidigare styrdes av Danarth finns det stenportaler som sägs leda till Hekakomben. Lutharion och De Urgamla, vissa uråldriga alver och även vissa grupper i Thalamur har lyckats öppna några av de uråldriga portalerna och har stigit in och börjat utforska Hekakomben.

Hur kan ett plan skapas? Hekakomben till exempel skapades förmodligen genom att enorma mängder själar offrades till avgrunden eller något liknande, och den enorma energivåg av daimotropisk kraft som slungades tillbaka användes för att få ett nytt plan att manifestera sig. Detta band man förmodligen sedan portaler till för att kunna resa till och från.

Så hur skapas ett plan, och hur skapades de som finns i dag? Om man bortser från Hekakomben är nog de flesta plan resultat av Drömmarens drömmar. Elle rär det så att plan endast är trådar i drömmarens väv och att man med portaler kan färdas mellan dessa drömmar? Är det isåfall möjligt att 'upptäcka' nya plan, och var det så Hekakomben bildades?
Det är ju ett ganska coolt koncept som jag inte funderat speciellt mycket på. Kanske främst för att jag överhuvudtaget inte varit med om att konceptualisera Hekakomben. En tanke skulle kunna vara att man skapar ett plan på ett sätt och sedan "expanderar" det på ett annat sätt. Sedan behövs ju portaler till planet, men det kan nog skapas med normal magi som skapar portaler. Frågan är bara hur "avlägset" planet är.

Själva skapelsen kan ju också eliminera om man bestämmer att det finns ett oändligt antal mikroplan som var och ett har en infinitesimal utbredning.

Kvarstår alltså att spåna om hur man expanderar plan...

Duncan said:
Finns det mikrodimensioner? I vår spelgrupp disskuterade vi möjligheten kring att skapa 'mikroplan' som man till exempel kunde rymma i sin resväska för att få plats med mycket mer packning. Ett annat användningsområde för ett sådant mikroplan vore att man skulle kunna kringgå vissa magiska lagar genom att möjliggöra en portal mellan oändliga avstånd genom att i praktiken skapa en portal till ett mikroplan, som i sin tur har en portal till slutstationen. Om slutet och början isåfall flyttas så att avståndet stiger spelar detta ingen roll då mikroplanet inte nödvändigtvis är konstant i avstånd med det vanliga Mundana.
Bra idé som säkert fungerar. Gäller bara att geometrin passar in i verkligheten och inte bara i teorin.

Duncan said:
I Ärkemagikerns Handbok beskrivs resor mellan olika dimensioner. Jag vill tillägga att jag absolut inte gillar texterna över huvud taget, men en del idér presenteras kring hur man kan se på planen.
Vad är Ärkemagikerns Handbok för något?

Duncan said:
Vilka magnituder krävs för att skapa en portal till ett annat plan? Vilka magnituder krävs för att få ett plan att manifestera sig om de nu inte går att 'hitta'?
Jag ser bara det som att bestämma "avståndet" (så att det passar till det sätt man vill ha sin spelvärld).

/ CJ
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Om man ska tänka "geografiskt", är de 8 fysiska oplanen avlägsna, från mundana sett. Hekatomben är nära och skugglandet är paralellt.

Om man tänker sig mundana i centrum är de 8 planen som hörnen på en kub som omger mundana.

Typ.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Kvarstår alltså att spåna om hur man expanderar plan...
En idé vore att man kan expandera ett plan genom att drömma i det, alltså att forma planet och expandera det till vad man föreställer sig att det är. Konceptet med att ingenting existerar är inte begreppbart för de flesta levande varelser, och därför skapar man omedvetet en verklighet som går att föreställa sig. Destu fler personer som kommer till planet och lever där, destu mer verkligt blir det då flera perspektiv läggs till skapelsen.

Vad är Ärkemagikerns Handbok för något?
En husregelmodul som skrevs för karaktärer som har 30+ inom majoriteten av sina magiska färdigheter och som söker någonting utmanande. Den beskriver hur man kan spela en ärkemagiker, alltså inte en sådan ärkemagiker som beskrivs i Krigsherren utan en magiker med enorma färdighetsnivåer.

Om du önskar läsa så finnes den här.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Duncan said:
Kvarstår alltså att spåna om hur man expanderar plan...
En idé vore att man kan expandera ett plan genom att drömma i det, alltså att forma planet och expandera det till vad man föreställer sig att det är. Konceptet med att ingenting existerar är inte begreppbart för de flesta levande varelser, och därför skapar man omedvetet en verklighet som går att föreställa sig. Destu fler personer som kommer till planet och lever där, destu mer verkligt blir det då flera perspektiv läggs till skapelsen.
Intressant, när man vaknar så kanske det expanderade planet försvinner...

Vad är Ärkemagikerns Handbok för något?
En husregelmodul [...Om du önskar läsa så finnes den här. [/quote]
Tack!

/CJ
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Avståndet till ett annat plan kan ju faktiskt vara mycket nära [om man vill].

Hmm, jag tror att skugglandet är bara en "vikning" av Mundana och därför inte utgör något eget plan. Alltså egentligen är skugglandet en del av Mundana.

Jag bifogar en bild på hur jag har tänkt mig det hela.

/ CJ
 

Attachments

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Jag set att det nionde planet ligger längst bort. Kanske i yttre rymden?

/ Phelan
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Såkallade mikroplan kanske inte är "riktiga" plan utan bara vikningar av det Mundana planet? Om man går över vikningen märker man inte ens att den är där, men om man öppnar en portal in i den ser man att det får plats väldigt mycket i "väcket".

Dock så ser jag hellre att det finns små moln-plan som inte nödvändigtvis är helt statiska till mundana, men som ändå hänger med på ett ungefär, kanske på grund av Mundanas väldiga komplexitet i jämförelse till dem själva. Som en slags existensiell tyngdkraft. Saker som existerar mer har en tendens att dra med sig och locka fram saker som existerar mindre.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Ja det tycker jag verkligen låter bra. Jag gillar det där med små mikroplan. Det påminner mig om strängteorin och dess starkt krökta och ihopvecklade dimensioner (upp till 11 stycken skall det tydligen behövas).

Dessutom: min skiss var grovt symbolisk. Egentligen ligger de ju inte i en rad utan alla är bredvid varandra.

/ CJ
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Om jag inte minns min naturkunskap fel så var det M-teorin som hade 11 dimensioner. Dock så bygger den på strängteorin, så det är ganska orelevant.

Just det, Carl-Johan, vem var det som skrev om hekatomben i Thalamurboken? Det skulle vara väldigt intressant att höra mer om det konceptet.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Detta är lite spoiler för det innehåller lite L&H inspirerat jox.

Om vi antar att Drömmarens förmåga att skapa mundana, eller snarare hela existensen, och drakarnas förmåga att manifestera skugglandet med sina drömma som ett exempel på en magisk lag: Drömmandets lag.

Drömmandets lag dikterar att allting som dröms, blir verkligt. Drömmarens drömmar innefattar allt, drakarnas drömmar är fokuserade så att de skapar ett specifikt fenomen: Skugglandet.

Vanliga varelsers drömmar skapar dock mer slumpartade fenomen, de är utan fokus och flyter ut i existensen och vid händelse att dessa drömmar kolliderar, kan de sammansmälta i en existensbubbla, ett dimension av kreativitet färgad av de drömmare som har varit del av dess skapelse.

De nio fysiska planen är mundana, drömmarens dröm, och de åtta drömmarbarnens drömmar. Dessa kan grovt delas in i tre kategorier: Mardrömsplanen, De Ljuva Drömplanen, och de vilda drömplanen.

Mardrömsplanen är formade av besjälade varelsers mardrömmar som via slumpen sammanfogats till en mardrömsvärld.

De ljuva drömmarna är motsatsen till mardrömsplanen och kan liknas vid ett himmelrike, där önskningar och lustar uppfylls, där naturlagar bryts och saker som att flyga eller andas under vatten är helt normalt.

De vilda drömplanen är inte lika stabila som de två andra kategorierna och påverkas ömsom av mardrömamr och ömsom av ljuvare drömmar, men de vilda drömplanen påverkas framförallt av de synska drömmarna. I de vilda drömplanen präglar fjärrskådare och siares sanndrömmar en stor del av miljön.

Hekatomben var ett lyckat försök av Kronokraterna att manipulera både den kronotropiska portalmagin men också ett sätt att manipulera drömkraften. Genom en komplex ritualserie där avgrunden användes lyckades man binda besjälade varelser i ett permanent tillstånd av drömmande. Man lyckades manipulera drömmarnas innehåll till den grad att man kunde skulptera den nya dimensionen efter tycke och med kronotropisk magi lyckades man både kontrollera tiden inne i denna artificiella dröm men också ansluta denna drömdimension till mundana.


EDIT: Förutom dessa skapar varje dröm en egen verklighet, drömvandrare kan resa i dessa ytterst tillfälliga dimensioner, som endast varar så länge som drömmaren (den besjälade) drömmer. De 8 Drömplanen är stabila till den grad att de inte riskerar att försvinna, det är alltid någon varelse som 'matar' de 8 drömplanen med ny drömkraft, och kanske har drömplanens härskare ett finger med för att försäkra sin egen domäns existens.

Eller nått, är sjukt trött :gremtongue:
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag gillar inlägget skarpt, men det finns en sak jag vill tillägga.
Hekatomben var ett lyckat försök av Kronokraterna att manipulera både den kronotropiska portalmagin men också ett sätt att manipulera drömkraften. Genom en komplex ritualserie där avgrunden användes lyckades man binda besjälade varelser i ett permanent tillstånd av drömmande. Man lyckades manipulera drömmarnas innehåll till den grad att man kunde skulptera den nya dimensionen efter tycke och med kronotropisk magi lyckades man både kontrollera tiden inne i denna artificiella dröm men också ansluta denna drömdimension till mundana.
Hekatomben skapades förmodligen inte utav kronokraterna, utan hittades snarare. Vad som stöder detta påstående är det faktum att de flesta stenportaler som leder dit är av olika design. Vissa är enkla stenformationer medans andra är graciösa halvbågar. Då en kultur vanligtvis bygger någorlunda enhetliga byggnadsverk leder detta till slutsatsen att det finns portaler från många olika eror. De äldsta är förmodligen sedan Danarth före det föregående mörkret. En del kommer från början av eonen, men de flesta härstammar från det Coloniska Imperiets glansdagar då deras tidsmagi gjorde det mycket enklare att skapa portaler.

I vårt hekatomb-äventyr skapades hekatomben av De Sjus anhängare i Danarth före mörkret. De upprättade en enorm offerceremoni till gudarna och skapade/öppnade därigenom en port till hekatomben.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Bra tillägg!

Sen nu under natten kom jag att tänka på följande:

Dagdrömmandets PLan: Detta plan är det mest stabila av planen då det matas av varelsers dagdrömmar och fantasier, detta kan liknas vid platons idévärld, och här får varje idé och fantasi en manifestation.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
En annan idé som jag fungrade på var en angående existensiell tyngdkraft. Säg att alla ideér och alla drömmar har olika mått på hur verkliga de är, alltså ett mått på deras existensiella massa. 'Verkligheten' är en dröm, men ter sig helt verklig då den har en enorm existensiell massa, medans en dröm som endast dröms av en enskild individ blir väldigt surrealistisk och har en låg existensiell massa. Säg vidare att existensiell massa påverkar omgivningen på samma sätt som materia gör. Då kommer alla drömmar att ha en inverkan på varandra, fast de drömmar som har en låg existensiell massa kommer att påverkas mest. Enorma drömvärldar såsom Mundana påverkas knappt alls av de enskilda drömmarna, på samma sätt som jorden knappt alls påverkas av en förbipasserande meteor, fast biverkningarna kan ändå synas ibland i Mundanas magiska fält så samma sätt som tidvattenfenomenet på jorden där månen drar till sig havet.

Detta resulterar i att även om Mundana som dröm inte påverkas av de enskilda drömmarna så påverkas ändå de enskilda drömmarna av Mundana. Den enorma drömhärvan som världen utgör har en enorm effekt på alla de saker som knappt existerar alls. Fenomen som gränsar till det omöjliga dras till våra drömmar och ger oss fantasier om det onåbara. I våra drömmar kan vi se saker som aldrig skett och förmodligen aldrig kommer att ske då de dras till den enroma existensiella sfär som vi vilar på.
 

lysmasken

Veteran
Joined
13 Jan 2008
Messages
2
Location
Stenungsund
Duncan said:
Om jag inte minns min naturkunskap fel så var det M-teorin som hade 11 dimensioner. Dock så bygger den på strängteorin, så det är ganska orelevant.

Just det, Carl-Johan, vem var det som skrev om hekatomben i Thalamurboken? Det skulle vara väldigt intressant att höra mer om det konceptet.
Var exakt i Thalamurboken står det om hekatomben?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Mundana proper: Den primära verkligheten. Utanför detta finns först och främst gränslandet.

Gränslandet är en pseudoverklighet. Många naturlagar gäller här, som gravitation och dylikt, men många sndra lagar gäller här olikt mundana proper.

Utannför gränslandet finns skugglandet, som är en drömdimension, dels skapd av drakarna, dels av övriga besjälade varelser.

Utanför detta finns en formlös dröm/andevärld. Där enstaka drömmar ch tankar tillfälligt formas till en "konkret" verklighet. Om du drömmer om ett episkt slag där människor slåss mot vattenloppor, och i drömmen ansvarar för en audiens med vattenloppornas general. Kan drömmen utveckals till ett politiskt maktspel som random-drömvandrare tar hand om.
 

lysmasken

Veteran
Joined
13 Jan 2008
Messages
2
Location
Stenungsund
Tackar! Dock lite besviken på mängden text. Håller på att skriva ett äventyr som leder RPna till hekatomberna, men mängden info om allt är rätt fattig, det mesta jag har kommer från forumet. Du har inte lust att kanske dela med dig lite från din kampanj (pm)?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Någon sa till mig en gång att det fanns en fenixartikel om hekatomben. Kan någon upplysa mig närmare om det stämmer?
 
Top