duncan_UBBT
Swordsman
Idag under lunchen vid vårt onsdagsmöte diskuterade jag och mina spelare Mundanas olika plan. Det var riktigt givande och jag tänkte nu ta diskussionen vidare tille n högre instans.
Vilka plan finns det?
I böckerna nämns astralplanet som ett ickefysiskt plan där själar, andar, demoner, gudar och spöken lever. Enligt tidigare magiteoretiska diskussioner kan man se Mundanas Astralplan som ett tvådimensionellt plan då man kan ta sig fram men det ändå inte finns någon massa.
Drömplanet är ett slags motsatsplan till mundana som knappt beskrivs alls, och det sägs att Mundana endast är ett resultat av de drömmar som dröms på drömplanet. Det är i princip endast drakarna som känner till detta plan.
Skugglandet är kanske inte ett eget plan, men det sägs ligga i skuggan av drömplanet och Mundana. Här är allt fläckat av båda världarna och inget är därför helt omöjligt. Allt som anses normalt i Mundana är onormalt i skugglandet och vice versa. Det går även teorier om att skuggfolk saknar själar.
Fysiska plan. Det finns 8 stycken Mundana plan utöver det som spelet huvudsakligen utspelar sig på. Varje plan styrs av en mörkerherre och ibland kallas de för demoniska domäner då de saknar den skaparkraft som gudarna tillför vårt Mundana. Dessa demonplan må vara fysiska, men de är inte helt äkta då det fortfarande är det Mundana planet som gudar och demoner slåss om varje Mörker.
Hekakomben. Ett konstgjort plan som förmodligen är äldre än Danarth. Namnet föreslår att det skapades med enorma mängder själaoffer, vilket stöds av det faktum att själaoffer förmodligen är det enda som skulle kunna generera kraft nog att skapa ett fysiskt plan. Runt om de områden som tidigare styrdes av Danarth finns det stenportaler som sägs leda till Hekakomben. Lutharion och De Urgamla, vissa uråldriga alver och även vissa grupper i Thalamur har lyckats öppna några av de uråldriga portalerna och har stigit in och börjat utforska Hekakomben.
Diskussion
Hur kan ett plan skapas? Hekakomben till exempel skapades förmodligen genom att enorma mängder själar offrades till avgrunden eller något liknande, och den enorma energivåg av daimotropisk kraft som slungades tillbaka användes för att få ett nytt plan att manifestera sig. Detta band man förmodligen sedan portaler till för att kunna resa till och från.
Så hur skapas ett plan, och hur skapades de som finns i dag? Om man bortser från Hekakomben är nog de flesta plan resultat av Drömmarens drömmar. Elle rär det så att plan endast är trådar i drömmarens väv och att man med portaler kan färdas mellan dessa drömmar? Är det isåfall möjligt att 'upptäcka' nya plan, och var det så Hekakomben bildades?
Finns det mikrodimensioner? I vår spelgrupp disskuterade vi möjligheten kring att skapa 'mikroplan' som man till exempel kunde rymma i sin resväska för att få plats med mycket mer packning. Ett annat användsningsområde för ett sådant mikroplan vore att man skulle kunna kringgå vissa magiska lagar genom att möjliggöra en portal mellan oändliga avstånd genom att i praktiken skapa en portal till ett mikroplan, som i sin tur har en portal till slutstationen. Om slutet och början isåfall flyttas så att avståndet stiger spelar detta ingen roll då mikroplanet inte nödvändigtvis är konstant i avstånd med det vanliga Mundana.
I Ärkemagikerns Handbok beskrivs resor mellan olika dimensioner. Jag vill tillägga att jag absolut inte gillar texterna över huvud taget, men en del idér presenteras kring hur man kan se på planen.
Vilka magnituder krävs för att skapa en portal till ett annat plan? Vilka magnituder krävs för att få ett plan att manifestera sig om de nu inte går att 'hitta'?
Jag vill gärna höra era tankar, och om någon av er någonsin spelat i något annat plan eller någon annan tid, berätta gärna. I Missleäventyret beskrivs ett plan som mycket väl kan vara ett av de 8a. Vad tror ni?
Vilka plan finns det?
I böckerna nämns astralplanet som ett ickefysiskt plan där själar, andar, demoner, gudar och spöken lever. Enligt tidigare magiteoretiska diskussioner kan man se Mundanas Astralplan som ett tvådimensionellt plan då man kan ta sig fram men det ändå inte finns någon massa.
Drömplanet är ett slags motsatsplan till mundana som knappt beskrivs alls, och det sägs att Mundana endast är ett resultat av de drömmar som dröms på drömplanet. Det är i princip endast drakarna som känner till detta plan.
Skugglandet är kanske inte ett eget plan, men det sägs ligga i skuggan av drömplanet och Mundana. Här är allt fläckat av båda världarna och inget är därför helt omöjligt. Allt som anses normalt i Mundana är onormalt i skugglandet och vice versa. Det går även teorier om att skuggfolk saknar själar.
Fysiska plan. Det finns 8 stycken Mundana plan utöver det som spelet huvudsakligen utspelar sig på. Varje plan styrs av en mörkerherre och ibland kallas de för demoniska domäner då de saknar den skaparkraft som gudarna tillför vårt Mundana. Dessa demonplan må vara fysiska, men de är inte helt äkta då det fortfarande är det Mundana planet som gudar och demoner slåss om varje Mörker.
Hekakomben. Ett konstgjort plan som förmodligen är äldre än Danarth. Namnet föreslår att det skapades med enorma mängder själaoffer, vilket stöds av det faktum att själaoffer förmodligen är det enda som skulle kunna generera kraft nog att skapa ett fysiskt plan. Runt om de områden som tidigare styrdes av Danarth finns det stenportaler som sägs leda till Hekakomben. Lutharion och De Urgamla, vissa uråldriga alver och även vissa grupper i Thalamur har lyckats öppna några av de uråldriga portalerna och har stigit in och börjat utforska Hekakomben.
Diskussion
Hur kan ett plan skapas? Hekakomben till exempel skapades förmodligen genom att enorma mängder själar offrades till avgrunden eller något liknande, och den enorma energivåg av daimotropisk kraft som slungades tillbaka användes för att få ett nytt plan att manifestera sig. Detta band man förmodligen sedan portaler till för att kunna resa till och från.
Så hur skapas ett plan, och hur skapades de som finns i dag? Om man bortser från Hekakomben är nog de flesta plan resultat av Drömmarens drömmar. Elle rär det så att plan endast är trådar i drömmarens väv och att man med portaler kan färdas mellan dessa drömmar? Är det isåfall möjligt att 'upptäcka' nya plan, och var det så Hekakomben bildades?
Finns det mikrodimensioner? I vår spelgrupp disskuterade vi möjligheten kring att skapa 'mikroplan' som man till exempel kunde rymma i sin resväska för att få plats med mycket mer packning. Ett annat användsningsområde för ett sådant mikroplan vore att man skulle kunna kringgå vissa magiska lagar genom att möjliggöra en portal mellan oändliga avstånd genom att i praktiken skapa en portal till ett mikroplan, som i sin tur har en portal till slutstationen. Om slutet och början isåfall flyttas så att avståndet stiger spelar detta ingen roll då mikroplanet inte nödvändigtvis är konstant i avstånd med det vanliga Mundana.
I Ärkemagikerns Handbok beskrivs resor mellan olika dimensioner. Jag vill tillägga att jag absolut inte gillar texterna över huvud taget, men en del idér presenteras kring hur man kan se på planen.
Vilka magnituder krävs för att skapa en portal till ett annat plan? Vilka magnituder krävs för att få ett plan att manifestera sig om de nu inte går att 'hitta'?
Jag vill gärna höra era tankar, och om någon av er någonsin spelat i något annat plan eller någon annan tid, berätta gärna. I Missleäventyret beskrivs ett plan som mycket väl kan vara ett av de 8a. Vad tror ni?