Herregud människa!
Vi är inte din seminarieledare som du ska imponera på du vet

Skär ned på mängden ordbajsande och öka förståeligheten i det du skriver. Alla här besitter inte ett akademiskt språk och de som gör det tror jag fortfarande föredrar att använda ett mer diskussionsvänligt talspråk än massa akademiska begrepp hämtade från humanioran.
Först och främst så vill jag säga att jag är osäker på vad du menar med diskursfält. Begreppet diskurs har man väl sprungit in i förut (fast knappast till vardags, utan endast i kurslitteratur), men diskursfält låter nytt.
"Vilka diskursiva praktiker kan vi konkretisera inom rollspelets diskurs?"
Tja. Jag har aldrig konkretiserat en diskursiv praktik i hela mitt liv. Men jag kan peka på lite intressanta tendenser inom samtal rollspelare emellan. Jag kommer alltid på mig själv att referera till de papper som karaktärerna är nedskrivna på som personer. Jag har alltså inte "tappat bort Jesanas rollformulär" utan jag har "tappat bort Jesana".
Jag vet inte hur länge ordet "karaktär" har betytt "litterär person" (vilket det gör enligt åtminstone
det här lexikonet), men är inte det en ganska ny företeelse? I rollspelskretsar betyder ordet karaktär i alla fall nästan entydigt "rollperson".
Förresten? Vilken diskurs är du ute efter? Den som sker under rollspelandet eller den som sker rollspelare emellan?
"Är de diskursfält som nu finns ekvivalenta med genrebegreppen, och kan man göra någon skillnad mellan de fält- och genrebegrepp som finns inom diskursen?"
Nä. Jag tror att rollspelares diskurs är individuellt beroende på den typen av rollspel de har spelat/är uppväxta med. Deras diskurs ändrar nog inte karaktär alltför mycket bara för att de spelar ett spel med en annan genre än de gjort tidigare.
"Går det att dekonstruera dessa genrer?"
Vad i hela Säffle gör man när man dekonstruerar en genre?
/Naug, som hoppas att Vitulv kommer och säger sitt om trådmakarens respekt för de ickeakademiska snart