Nekromanti Diskdeframentering

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Jag använder den medföljande defrag som kommer med Windows XP och har läst några olika test om att detta inte är så dåligt som många vill få det att verka. Men jag undrar om någon här har personlig erfarenhet av några andra program som fungerat bättre än defrag?

Sedan kan jag ju bara passa på att fråga om det spelar någon roll om man har mindre än 15% utrymme på disken man defraggar, vilket är något defrag bestämt hävdar att det gör.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Bry dig inte. NTFS är inte speciellt berört av fragmentering och prestande påverkas inte nämvärt. Disken jag kör på nu har inte defragmenterats någonsin, vilket innebär cirka fem års kontinuerlig användning, och den är inte märkbart snabbare än en nyformatterad disk av samma modell. Defragmentering är bara bortkastat arbete, och jag utmanar de som tror att den har någon meningsfull effekt att bevisa det med mätvärden.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Nåntning sade mig att det var du som skulle svara, men inte mig emot. :gremgrin:

Disken jag kör på nu har inte defragmenterats någonsin, vilket innebär cirka fem års kontinuerlig användning, och den är inte märkbart snabbare än en nyformatterad disk av samma modell.
Hur ofta flyttar du runt stora filer på just den disken då? Själv har jag bara två och därför blir de båda ganska utsatta när jag flyttar och raderar filer lite hipp som happ.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Hur ofta flyttar du runt stora filer på just den disken då? Själv har jag bara två och därför blir de båda ganska utsatta när jag flyttar och raderar filer lite hipp som happ.
På just den disken är det mest småfiler, men de flesta av mina diskar är stora filer, några är en blandad kompott. Inte ens databaserna påverkas nämnvärt av fragmentering, och där har jag väldigt bra koll på prestanda.
 

Bengt

Veteran
Joined
15 Jun 2006
Messages
21
Location
Linköping
Kanske påverkar inte fragmentering prestanda så mycket. Men vad är det då som gör att en gammal disk kan vara så urbota slö? Eller att den berömda ficklampan kan visas i flera sekunder? Jag har inte gjort några riktiga tester men antagligen är det registret som växer som är boven. En nyinstallation av systemet skulle i så fall hjälpa.

Fragmentering HAR absolut betydelse om man har allt för lite minne i datorn så att växlingsfilen används mycket. Blir den då kraftigt fragmenterad, då kan det gå riktigt sakta.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Men vad är det då som gör att en gammal disk kan vara så urbota slö?
Att du jämför den med nya, modernare diskar. Jämför med en likadan så märker du ingen skillnad.

Jag har inte gjort några riktiga tester men antagligen är det registret som växer som är boven.
Nej. Registret är bara ett sätt att lagra inställningar och dess storlek påverkar på sin höjd läsning av inställningar, inte generella prestanda på disken.

Fragmentering HAR absolut betydelse om man har allt för lite minne i datorn så att växlingsfilen används mycket. Blir den då kraftigt fragmenterad, då kan det gå riktigt sakta.
Då går det sakta i vilket fall. Mer minne är lösningen där. Förresten så förallokerar Windows swapfilen, så den ska inte bli fragmenterad.

Börja med att kolla vilka processer du kör och stäng ned allt skit du inte behöver. 9 gånger av 10 är det som att få en ny dator.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Min personliga favorit är Diskeeper från Executive Software. Den har massor med trevliga finesser. Bland annat kan den köra sig när skärmsläckaren är igång, vilket innebär att om datorn ändå inte gör något så kan den lika gärna defragmentera lite.

Och jo, till och med NTFS blir fragmenterad, och på till exempel ofta patchade spel (de flesta MMOer) så har det ibland mördande prestandanedsättning (bokstavligt talat: jag får så långa laddningstider att jag dör innan kartan är färdigladdad).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
(bokstavligt talat: jag får så långa laddningstider att jag dör innan kartan är färdigladdad).

Det är en jävla tur att du har en lvl 9 cleric sittandes i hörnet då.
 
G

Guest

Guest
PerfectDisk är min favorit, den är riktigt smidig, osså kan jag ju säga anledningen till att jag gillar att defragmentera, hastighet har jag ju inte märkt mycket skillnad på (förutom i kopiering mellan diskar),nä den största anledningen är att skulle jag få en krashad sektor eller så på hårddisken så om hdd'n är defragmenterad så ryker minst antal filer (även om det är liten risk att en hårddiskkrasch bara tar en liten del av skivorna).

/Zorbeltuss som gillar att vara onödig ibland.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Egentligen är inte datorn så seg att jag känner mig tvungen att defragmentera den, men ibland är jag lite av en prestandabög som gärna våldtar lite hit och dit i windows för att det ska bli lite snabbbare.

Börja med att kolla vilka processer du kör och stäng ned allt skit du inte behöver. 9 gånger av 10 är det som att få en ny dator.
Det jag insett vara största boven av mitt minne är antivirusprogrammet men det känns efterblivet att blotta datorn så det får vara igång.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Det jag insett vara största boven av mitt minne är antivirusprogrammet men det känns efterblivet att blotta datorn så det får vara igång.
Två lösningar på det:

1. Den bästa metoden är att sätta upp en maskin som proxy/brandvägg mot omvärlden och se till att den är välskyddad. Då behövs inga virusdödare inne i nätet (så länge som du inte tar över filer direkt via fysiska media). Jag rekommenderar Smoothwall, vilken går att köra på skräpmaskiner (486 och uppåt) och som praktiskt taget sätter upp sig själv.

2. Fundera på vilken virusdödare du vill använda. Man måste inte använda katastrofer som Symantec. Jag gillar Avast och F-prot, som är små och smidiga och gör sitt jobb bra utan att däcka datorn.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
1. Den bästa metoden är att sätta upp en maskin som proxy/brandvägg mot omvärlden och se till att den är välskyddad.
Inget klank på lösningen som jag mer än gärna skulle vilja sätta i verket, men om jag hade råd med ens en pytteliten dator till skulle jag nog inte sätta den att fungera som brandvägg. Det fungerar inte riktigt med min budget! :gremfrown:

2. Fundera på vilken virusdödare du vill använda. Man måste inte använda katastrofer som Symantec. Jag gillar Avast och F-prot, som är små och smidiga och gör sitt jobb bra utan att däcka datorn.
Sitter med F-secure som jag fick lite halvsmidigt ifrån Bredbandsbolaget/Telenor när jag skrev upp mig som abonnent. Det var gratis ett år eller så dessutom...

Symantecs datordödare slutade jag använda för längesedan när jag förstod att ordet "Anti-" i deras mjukvara bara var ett sätt att förmå människor till att installera virus självmant på sina system.
Nej allvarligt talat så krashade det min dator två gånger så det är inget jag går tillbaka till.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Jag gillar Avast och F-prot, som är små och smidiga och gör sitt jobb bra utan att däcka datorn.
Kan slänga in en rekommendation av NOD32. Det får ialf Avast att kännas som en elefant fast i sirap.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Kan slänga in en rekommendation av NOD32. Det får ialf Avast att kännas som en elefant fast i sirap.
Tackar, ska kolla det. Låter som något jag skulle gilla.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Inget klank på lösningen som jag mer än gärna skulle vilja sätta i verket, men om jag hade råd med ens en pytteliten dator till skulle jag nog inte sätta den att fungera som brandvägg.
Med Smoothwall räcker det med en 486 med 32 MB minne, en pytteliten hårddisk (under 1 GB) och en CD-läsare. Sådana datorer kan du köpa begagnade för en hundring eller två. Du kan antagligen få dem gratis också, de betraktas normalt sett som skrot.

Symantecs datordödare slutade jag använda för längesedan när jag förstod att ordet "Anti-" i deras mjukvara bara var ett sätt att förmå människor till att installera virus självmant på sina system.
Nej allvarligt talat så krashade det min dator två gånger så det är inget jag går tillbaka till.
Jepp, känner igen det. När jag kommer tillbaka till jobbet efter nyår så väntar jobbet att fixa en dator som Symantec dödar. Så fort den startar så slukar Symantec i princip all processorkraft och tugger i sig allt minne på 30 minuter, varefter den startar om igen. Jag kan inte döda Symantec med task managern, den låter mig inte avinstallera det och datorn är skitjobbig att arbeta med eftersom den är så däckad att det tar 30-60 sekunder innan den reagerar på ett musklick. Tack så jävla mycket, Symantec...
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Med Smoothwall räcker det med en 486 med 32 MB minne, en pytteliten hårddisk (under 1 GB) och en CD-läsare. Sådana datorer kan du köpa begagnade för en hundring eller två. Du kan antagligen få dem gratis också, de betraktas normalt sett som skrot.
Hum... :gremooo: Då kanske man skulle ge sig i kast med något sådant då. Jag ska se om vad jag tar mig till, bara byter virusdödare eller faktiskt ödlsar lite av julklappspengarna på något vettigt.
 
Top