Discord setup, kanaler och bot:ar

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Dags att flytta vårt digitala rollspelande till Discord. Vi kör delade dokument via Google drive annars kommer vi att köra allt via Discord, inklusive video och tärningsrullande. Vi kör t ex inte någon vtt som Roll20. Lättviktiga spel (t ex ingen D&D) och blandat med kampanjer och oneshots.
Jag tror "theatre of the mind" passar oss bäst och därför att föredra att hålla olika typer av effekter väldigt begränsat. Jag skulle ändå vilja experimentera med t ex ljudeffekter och musik.
Så vad rekommenderar ni för Discord setup för:
  • vilka textkanaler
  • vilka röstkanaler
  • bot:ar för tärningar (tänkte annars köra DiceParser)
  • bot:ar för ljud och musik (tänkte prova Rythm och Hydra)
  • andra bot:ar eller annat
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
DiceParser funkar fint. Jag har använt Groovy för musik men den fungerar inte längre efter ett påtryckningar från griniga YouTube.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Vi använde rythm för musik. Funkade om man satte på typ "Forest ambience 3 hours" men är lite klunkigt om man ska byta låtar ofta. Men verkar borttaget nu.

Hade betalat mycket för nån form av spotify integration.

Körde jqbx.fm ett tag men ganska bökigt det med. Så hittar ni nån bra tool för musik så är jag intresserad.

Tärningar rullar vi på bordet, vi litar på varandra.

Annars har vi 3 textkanaler:
Skitsnack
Speldatum
[Nuvarande rollspel]

I skitsnack så snackar vi skit, delar gifs mm.
I speldatum bestämmer vi när vi ska spela(bestäms egentligen på tidigare passet men påminns här eller tas upp om något behövs flyttas.
I nuvarande rollspel delas handouts, session reports och annan info.

Sen 3 röstkanaler
En där det spelas
Hemliga samtal: ifall det behövs sägas nåt hemligt för bara vissa spelare.
Superhemliga samtal: ifall något behövs ännu mer hemligt :p
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Obligatoriskt att ha en röstkanal som ni kallar “no backstabbing”, där spelare kan samlas för paranoiaskapande samtal.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Kanske att Spotify group session kan användas om det känns ok att köra ett parallellt program. Har aldrig använt det dock så vet inte exakt vad det kan och inte kan göra.
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
209

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,729
Location
Göteborg
Kanske att Spotify group session kan användas om det känns ok att köra ett parallellt program. Har aldrig använt det dock så vet inte exakt vad det kan och inte kan göra.
Måste alla ha Spotify-konto för att det ska funka?
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
594
Location
Göborg
Jag skulle rekommendera att ha tärningsslag i en separat kanal (#tärningsslag eller dylikt). Det är ett meckel att begränsa en bot till en viss kanal men det är händigt att ha en kanal så alla dessutom kan stänga av alla notiser för, då slipper ni en notis varje gång någon gör ett slag.
Vi använder Exploding Dice och när vi spelade The One Ring använde vi Narvi. Välj botar efter vilka spel ni spelar, ofta görs de med något spel i åtanke.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
594
Location
Göborg
Vi har en separat kanal för att planera nästa spelmöte, eftersom vi spelar regelbundet blir det normalt datum och kampanj: "24/12 Tomtejakt" och sedan "reagerar" folk på denna med👍 eller 👎 om de kan eller inte, SL anmäler sig med ⚔, värden med 🏰 och kakansvarig med 🍪. Vi spelar hybrid med några på plats och några få avstånd, därför brukar numera även de som kan vara närvarande markera 🏰 för att värden skall veta hur många stolar som skall ställas fram. Det funkar på ett ungefär, mer lathet än tekniska begränsningar när det fallerar.
 
Top