Nekromanti "Dirty connections"

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Jag gillar att spelleda äventyr som kretsar kring spelgruppsinterna konflikter, med få eller inga NPC och begränsad miljö.

Inspirerad av krilles post om dungeongenerering ala John Wick så kom jag på ett sätt att generera dolda konflikter rollpersonerna emellan:

Alla spelare skriver kortfattat ned en hemlighet var dels på små lappar och dels på sina karaktärsblad. Lapparna läggs i en skål och blandas, därefter tar alla spelare upp varsin lapp slumpmässigt och skriver en ny hemlighet som är i konflikt med den första, får man sin egen lapp får man alltså bara en intern konflikt. De nya lapparna blandas försig och delas ut igen varpå spelarna skriver en tredje hemlighet i konflikt den andra dragna lappen. Är det virrigt beskrivet?

Det är iof bra om spelarna också tyr sig till varandra, kanske ska man låta den sista hemligheten vara något som knyter samman karaktärerna.

exempel på hemligheter i en 1940-frankrike-inspirerad miljö: Nazistsympatisör/desertör, tyskepige, jude, homosexuell, spion, romer, brottsling, "har naziguld med mig", oppositionssoldat, "ensam och sårbar", psykopat, "hör röster", "går över lik", skuldsatt... Jag spånar bara, vad tycker ni?

Själv har jag svårt att komma på nya, spännande, komplicerade realtionskartor och detta kanske skulle hjälpa mig :gremsmile:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Lite virrigt beskrivet, men det låter som en bra idé!

-Gunnar (slänger lite bullar åt idémakaren)
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Tycker ofta spelare är duktiga på att hitta på interna konflikter helt själva, utan hjälp av en skål med lappar. När det bara är ett sätt för spelaren att ta utrymme kan det vara tröttsamt, men om det är lite kreativt och intressant (en spelare har en dold agenda) så skall det förstås uppmuntras. Vet inte om ditt förslag är lite väl uppstyltat och komplext för alla att hålla reda på. Men jag är en tämligen konventionell rollspelare och därmed inte riktigt i målgruppen.
 
Top