Nekromanti Diplomati i brädspel?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Risk rular!

Han spelade klockrent och vann, men vi andra hade roligare där vi tampades i buskagen.
Buskage? Har ni inget vattendrag i närheten? Det finns inget mer underhållande i krocket än att långsamt och noggrant överväga nästa slag medan motspelarens klot långsamt flyter iväg (speciellt om slaget ifråga är fem centimeter till pinnen...)...

Behöver jag tillägga att vi kör med att man spelar klotet där det ligger?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Schack, Go, Axis and Allies, TP, Carcassone tillhör främst Taktik.
Jag skulle inte klassa TP som taktik. Det är slump, men viktad mot den som har mest meningslös kunskap i huvudet. Anledningen till att jag inte vill klassa det som taktik är att du kan egentligen inte påverka vinstchanserna med din spelstil. Enda chansen du har att påverka är vad du har i huvudet, och det lär du knappast ändra nämvärt under spelets gång (såvida man inte spelar snaps-TP).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Intressant ämne det här faktiskt. Problemet med din uppdelning tycker jag är att du fortfarande inte berört vilka spel som man kan "alliera sig" i och vilka man inte kan det. Om jag förstått dig rätt så menar du att detta gäller vissa spel i kategori 2 men inte alla?"

Typ. En sak kan man dock vara säker på: alla spel där diplomati förekommer tillhör kategori två. För att diplomati ska vara meningsfullt så krävs det att man kan påverka andra spelare med sin taktik (vilket är grundkravet på kategori två).

Det räcker dock inte med det. Diplomati kräver också att det finns fler än två sidor i spelet. Axis&Allies har faktiskt inte fler än två sidor: axelmakterna och de allierade. Därmed är diplomati ointressant. Schack har inte heller mer än två sidor: vita pjäser och svarta pjäser. Därmed är diplomati ointressant. Risk, däremot, har mängder med sidor.

Så kategori 2 kan därmed delas in i två undergrupper, 2a med endast två sidor, och 2b med tre eller fler sidor. Det är i 2b som diplomati förekommer.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Diplomati kräver också att det finns fler än två sidor i spelet. Axis&Allies har faktiskt inte fler än två sidor: axelmakterna och de allierade. Därmed är diplomati ointressant.
Då har du inte spelat med vissa av de jag spelar med...

-Men jag vill ju samla mina bombare på hög, jag kan inte hjälpa dig.
-Men om han tar min huvudstad så förlorar vi ju!
-Jag vill bara ha fler bombare först. Vänta några rundor.

Med andra ord, det behövs diplomati ibland även om man vet att man ska samarbeta. :gremgrin:
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
"Axis&Allies har faktiskt inte fler än två sidor: axelmakterna och de allierade. Därmed är diplomati ointressant. "

Så spelar vi inte i denna delen av världen. Senaste omgången Axis & Allies jag och mina vänner spelade så återupprättade Sovjet sin gamla pakt med Nazityskland. Det parti var mycket mer intressant än "Sovjet försöker hålla stången medan USA bygger trupper och landstiger i Normandy". Det kan tilläggas att Tyskland(jag) vann omgången tillslut(utan Sovjet) :gremsmile: ).
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Jag och mina vänner på den här fronten försöker alltid skapa så intressant spelomgångar som möjligt. Det medför mängder med diplomati bl.a. i A&A (Det går med andra pkter än de två som nämns i namnet har vi märkt(tillåter reglerna detta?)). Diverse andra spel har också blivit massakerade av våra onda sinnen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det går med andra pkter än de två som nämns i namnet har vi märkt(tillåter reglerna detta?)"

Egentligen inte. Segervillkoren är rätt stenhårt inspikade på axelmakter respektive allierade.

Fast visst har man lekt med tanken - själv funderar jag på att göra ett scenario i stil med Harry Turtledoves "Worldwar". Man spelar vanlig Axis ungefär som vanligt fram till runda fem. Sedan hoppar en sjätte spelare in som tekniskt överlägsna utomjordingar och invaderar.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Risk rular!

Men tyvärr så berättade inte den kompisen som kunde reglerna just den regeln förrens ungefär halva spelet hade gått. Så det var ingen som använde den möjligheten...
Haha, det där känner man ju inte alls igen... Första gångerna man spelade warhammer så kund eman ju inte reglerna för 5 öre... Men Han som hade spelet innan kunde dem, och tja... han vann ju en hel del i början! Och reglerna passade honom perfekt, men men... Nu för tiden vinner han inte alls ofta! :gremgrin:
 
Top