Nekromanti Diplomati - en kort vägledning

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
1. Peka inte ut någon
Peka inte ens ut dig själv. Skriv inte "jag tycker..." Skriv "jag oroar mig för..." alternativt "det är min förhoppning". Massan struntar nog i vad just du tycker.
Skriv inte "du sa...". Skriv hellre "jag undrar om detta fortfarande gäller".

2. Var ödmjuk
En forumit har aldrig nånsin perfekt information. Inte ens när forumiten i fråga skrivit regelboken själv. Var medveten om felmarginalen, och att flera synsätt kan vara sanna samtidigt.

3. Försvara dig inte
En forumit skriver inte bara till adressaten. Har du redan gjort klart din ståndpunkt har tredje person redan tagit del av budskapet. -Oavsett om adressaten verkar ha förstått. Har du varit tydlig, förtydliga dig inte bara för att någon bokstavstolkar budskapet. Vi andra har fattat (och vi för lite väsen).

4. Var inte alltför negativ
Läs din text medan du låstas att du är sur (för din läsare kan vara det) och pigga upp den om det verkar avmätt. Läs andras texter medan du låtsas att du har humor. Verkar den fortfarande grinig så svara kort och torrt, om du måste.

5. Skriv ett inlägg och släng det
Prova att förkasta något du själv skrivit. Allt måste inte publiceras bara för att det tog en stund att författa.
 
Top