Dinosaurier i fantasy

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,557
Är inte dinosaurier det som skiljer fantasy från sword & sorcery? Med vilket jag menar, om du har dinosaurier så är det inte fantasy, utan S&S? Och om du tar S&S och tar bort dinosaurierna så får du fantasy?
Fast man kan ha dinosaurier och dinosarie ryttare och grejer som en grej i en full on fantasy värld. Ebberon har liksom dinosaurier. Har man bara dinosaurer och inga drakar är det absolut S&S:igt men om man har båda?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Fast man kan ha dinosaurier och dinosarie ryttare och grejer som en grej i en full on fantasy värld. Ebberon har liksom dinosaurier. Har man bara dinosaurer och inga drakar är det absolut S&S:igt men om man har båda?
Hm, jag är tveksam. Jag tror inte att det finns någon regel som säger att S&S inte kan ha drakar, även om det känns lite udda. Om Ebberon har dinosaurier så är Ebberon S&S, är den enda logiska slutledning jag kan dra. I alla fall om man kan rida på dem!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,557
Hm, jag är tveksam. Jag tror inte att det finns någon regel som säger att S&S inte kan ha drakar, även om det känns lite udda. Om Ebberon har dinosaurier så är Ebberon S&S, är den enda logiska slutledning jag kan dra. I alla fall om man kan rida på dem!
Fuck yes man kan rida på dem! :D

Men Ebberon har en massa magin magiska robotar och luftskepp. Det är väldigt inte S&S.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,180
Är inte dinosaurier det som skiljer fantasy från sword & sorcery? Med vilket jag menar, om du har dinosaurier så är det inte fantasy, utan S&S? Och om du tar S&S och tar bort dinosaurierna så får du fantasy?
Öh, nej.
Sword & sorcery är en delmängd av fantasy, så all S&S är fantasy. Och förekomsten eller avsaknaden av dinosaurier är på inget sätt avgörande för om något räknas som Sword&Sorcery och/eller fantasy.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kan drakar och magi existera så kan dinosaurier existera och stora rosa barbapappor som skjuter laser ur arschlet om man så vill , det är fantasy (FANTASI) för fan . När vi nämner ebberon och dinos , har inte chuult eller vad fan den där 5:e settingen heter dinosaurier ?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,557
Chult har dinosarier men det är inte sin egen setting utan en del av Forgotten Realms.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag har inga problem med dinosaurier i min fantasy. Fanns en sjysst fantasyminiserie (live action) vars namn jag inte kommer på nu som jag gillade. Den är nog från tidigt 2000-tal.

Däremot kan jag förstå att det inte är nåt alla gillar, speciellt inte dem som tycker fantasy är nån slags medeltid. Alla gillar ju inte D&Ds bisarra monster som betraktare, villobestar och liknande heller.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Stora ödlemonster? JA!
Riktiga dinosaurier? NEJ!

Jag kan ärligt talat inte ge någon godtagbar förklaring till detta. Hade nog passat bättre i den där tråden om orimliga hangups, men kommer det en pterodactylabios eller nått annat i min fantasivärld så skriker jag gällt och flyr rummet omgående!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Stora ödlemonster? JA!
Riktiga dinosaurier? NEJ!

Jag kan ärligt talat inte ge någon godtagbar förklaring till detta. Hade nog passat bättre i den där tråden om orimliga hangups, men kommer det en pterodactylabios eller nått annat i min fantasivärld så skriker jag gällt och flyr rummet omgående!
Så det finns inga Dinos i K.H ?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jätteödlor? JA!
Dinosaurier? NEJ!

:)
Alltså, vad är skillnaden mellan jätteödlor och dinosaurier? (för mig är de samma sak)

I DnD finns ett monster som heter Wyvern, som inte är en drake.
Förutom att wyvern inte kan spruta eld är den stora skillnaden att Wyvern inte har några framben, för de är omvandlade till vingar, precis som harpyor. I min värld är Wyvern en dinosaurie.
Medan drakar har både vingar och framben, som en ängel eller djävul.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Alltså, vad är skillnaden mellan jätteödlor och dinosaurier? (för mig är de samma sak)

I DnD finns ett monster som heter Wyvern, som inte är en drake.
Förutom att wyvern inte kan spruta eld är den stora skillnaden att Wyvern inte har några framben, för de är omvandlade till vingar, precis som harpyor. I min värld är Wyvern en dinosaurie.
Medan drakar har både vingar och framben, som en ängel eller djävul.
1606743988111.png
 
Top