[Dinoblast] Specialattacker för dinosaurier

Celledor

Hero
Efter feedback från en spelgrupp så behöver jag hitta på coola special effekter/attacker för dinosaurier.

Någon annan som har coola idéer, ni behöver inte kunna reglerna det går att fixa sen utan mer koncepten och till vad de passar in och mot vad.

Exempelvis.
- Jättesmå dinosaurier
Swarm: if more then 4 against the same target, the target cannot use evade to defend.

- Medelstora dinosaurier.
Flank: if more than 2 against the same taget, roll Tactics[1], one attacker is flanking and cannot use evade against it.

Latch on[2]: (target of 2 sizes bigger) the attacker jumps onto the target and cling to the side with claws. Target it grappled.

- Dinosaurier med jättelånga svansar
Tail sweep: target up to 4 targets that are nearby each other.

Tail wip: attack at a distance with only damage effect.

- Dinosaurier med stora käftar
Bite and hold [2]: target is grappled, only damage effects can be choosen against the taget while holding the bite.

Kill-shake: (target is 2 sizes smaller) while target is grapple with the jaw, reroll 2 failed dices.

Throw: (target is 2 sizes smaller) while target is grapple with jaw, throw the target away.

(Av någon anledning funkar inte knappar för bold osv på mobilen)

Funderat på detta fram och tillbaka. Så både ja och nej...
Det behövs egentligen inte regelsyrda taktiska strider men jag har själv märkt att dinosaurierna behöver göras mer olika.
Just nu så är det bara en beskrivning med ett rätt anonymt värde för hur mycket skada de gör och skydd de har.

Detta är något jag vill utveckla mer så att det blir enklare att använda dem på ett intressant sätt.
Vilken skillnad gör det att de slås med klor, tänder, svanstaggar/klubba osv.
Hur beter de sig när de angriper olika typer av byte och av olika storlekar.

Vill nog även ha med en paragraf om när och hur de beter sig på ett aggresivt sätt. Bara för att man möter en t-rex så behöver det inte betyda att den kommer anfalla dig. En människa är troligen i många fall inte ens värt mödan att jaga. De är inte monster.

Så ovan är utkast till enkla effekter, som representerar flera aspekter av vad och hur en dinosaurier är.

Finns säkert flera olika sätt att presentera detta men att bara ha det som text kan jag tänka är lite frustrerande (för då måste man ändå som spelledare komma på något under spelet).

Back