Dinoblast forumspeltest

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,384
Location
Uppsala

Logotype.png
Tänkte försöka testa lite Dinoblast som forumspel, aldrig hållit i ett sådant men lets go.

Setting: Action-adventure scifi/postapokalyps som utspelar sig på en planet som är fylld med jungler, berg, savanner och hav. Det finns olika fraktioner som inte vet varför de är där men försöker överleva och bygga upp ett samhälle. De upptäcker att det finns dinosaurier överallt och använder dem som riddjur.

Scenario: En Nombawa karavan transporterar förnödenter från byar och gårdar vid Hwana the northen front. Detta är en del av ytterkanten av expansionen och utforskning av världen. Den har tre dagar kvar tills den når de centrala delarna där de få städerna finns. Karavanen kommer bestå av ett antal fordon och dinosaurier med ryttare beroende på hur många spelare det blir. Vägen leder genom en ravin men stenar har fallit som blockerar framfarten. Kan det vara ett bakhåll...

Steg 1: Välj ett coolt påhittat afrikanskaktigt namn, typ Khaenga, Taromwa, Banganu osv.

Steg 2: Välj ett yrke
Soldier, Leader, Pilot, Ranger, Trader osv. inte så viktigt i detta scenario.

Steg 3: Välj en färdighet med 3 och en med 2 alla andra tänkbara har 1:
Ranged Combat, Close Combat, Medicine, Repair, Operate (driving), Tactics, Evade, Riding, Hacking, Leadership, Diplomacy, Movement, Senses.

Steg 4: Välj föremål till värde av 2P som ger bonus på färdighet:
1P: Pistol [+2 Range combat]
2P: Rifle [+3 Range combat, tar bort longe range penalty]
1P: Medkit [+2 Medicine, 3 användingar]
1P: Laptop [+2 Hacking] (ett krav för att kunna hacka)
1P: Binoculars [+2 Senses]
1P: Armor [Kan minska skada]
1P: Kom med förslag så får vi se

Hur man spelar: Skara en rollperson enligt ovan. Varje runda så beskriver du kort vad din rollperson gör utifrån den information som finns. Om du behöver använda en färdighet så sker färdighettsslag med X plus/minus modifikationer antal T6:or. En tärning lyckas på 4,5,6.

  • Man kan spendera en runda för att förebereda sig och få +1 på en färdighet
  • Man kan hjälpa någon under en runda och ge +1 på en färdighet
  • Om man använder samma färdighet igen nästa runda så får man -1 på färdigheten (gäller inte om man kreativt använder den på ett annat sätt)

Ambitionen är att svara och köra 1-2 rundor per vecka. När alla svarat eller det gått några dagar sammanfattar jag vad som händer, ber om tärningsslag och en ny runda börjar, han man inte hunnit svara på är rollpersonen passiv eller fortsätter det den gjorde innan. Första rundan börjar denna eller nästa vecka beroende på intresse.

Något jag har missat?

(AI mood setter)
AlbedoBase_XL_flat_2d_scifi_cubism_silhouette_art_crash_site_2.jpg
 
Låter superkul ju! :D

Jag spelar Musa, jag är en Soldier. Ranged Combat 3 - Hacking 2. - Pistol & Laptop.
 
Pilot Kangoro
Operate 3, Repair 2
Föremål: Navigationsutrustning/kartor 1p, Verktyg/teknisk reparation 1p

Torkar oljan från sina händer och hoppar in i förarhytten. Lägger in växeln och trycker gasen i botten.
 
Med förbehåll att jag inte kan vara med hela sträckan...

Taromwa, 12 år
Skippar +3 och +2 då han är ung.
Repair 1, Evade 1, Riding 1, Hacking 1, Movement 1, Senses 1 [edit] NIC 1

En trött dinosaurie som sett för mycket, 1p
Neurolänk till dinosaurien, 1p

Den blågröna dinosaurien är ett för stort riddjur för den unga pojken. Taromwas mål är att ta sig till en av byarna för att bo hos sin farbror. På sin rygg har han en längre träkäpp, utsmyckat med brons och smärre inskriptioner.
 
Last edited:
Jag spelar Mbambe, jag är en läkare. Medicine 3, Senses 2. Medkit o Binoculars (om en läkare inte kan få ha någon bättre sjukvårdsgear än medkit?).
Resurserna är knappa (trots att ni är största fraktionen) och teknologin lägre för Nombawa. Ni tillverkar typ allt från grunden, metall är svårt att få tag på, processa, förädla och ta hela vägen till smedjan. Ni kan men det tar tid. Det finns mer kunskap än tillgänglighet. Plast är väldigt ovanligt och kommer främst från import från andra fraktioner (som har förråd med grejer eller mer avancerade produktionsmöjligheter). Så att ha ett fullt medkit är mer än du har tvingats att arbeta med förr. Kan finnas extra grejer liggandes i fordonen någonstans.
 
En trött dinosaurie som sett för mycket, 1p
Neurolänk till dinosaurien, 1p

Den blågröna dinosaurien är ett för stort riddjur för den unga pojken. Taromwas mål är att ta sig till en av byarna för att bo hos sin farbror. På sin rygg har han en längre träkäpp, utsmyckat med brons och smärre inskriptioner.
Så den blågröna dinosaurien hänger med dig som ett husdjur?
Neurolänk har då både du och dinosaurien, ovanligt för Nombawa men inte omöjligt, finns rum för backstory här.
Du får NIC som färdighet med 1
Dinosaurien får Disipline 2 (den verkar ändå ha lärt sig en del)
 
Då börjar vi...

Starring:
God45 as Musa, Soldier
Badmojo as Mbambe, Medic
Sidd as Kangoro, Pilot
Rickard as Taromwa, the Kid

Previously on Dinoblast:
Under tre veckor har ni åkt och samlat upp eller distribuerat förnödenheter som tillverkats eller samlats av olika Kmpa. Ni är alla en del av northern transport Kmpa (klanliknande självständiga företag som är specialiserade på olika områden i Nombawa samhället, ert är transport). Ni är ordagrant en stor familj men ser till att hålla risken för blood root (inavel) så lågt som möjligt genom att beblanda er med andra Kmpa under olika sammankomster där medlemmar kan byta eller skapa nya Kmpa. Ni kör två stycken lastbilar och har 3 dinosaurier som leds eller springer längst med.
  • På vägen har ni plockat upp Taromwa som får lift till en by.
  • Tre av era medpassagerare (leader Makon, ranger Osi, manager Towo) har blivit sjuka och ligger med hög feber. Mbambe tar hand om den så gott det går.
  • Musa har blivit tillförordnad chief tills Makon återhämtar sig.
  • En lastbil kör av Jabari.

@Rickard Taromwa Slå ett slag för Senses för att observera vad som händer.

@Badmojo Mbambe, så ett slag för Medicine för att ta hand om de sjuka.

@Sidd Kangoro, slå ett slag för Operate för att köra den främre lastbilen.

@God45 Musa, slå ett slag för Leadership för att ha koll på gruppen.

➤ Berätta vart i lastbil ni sitter eller om ni rider.

➤ Alla slår ett slag för Survival för att se hur väl ni har hanterat resan genom vildmarken de senaste dagarna (+1 bonus från gemensam vildmarksutrustning). Tänk hygien, insektsbett, vila osv. Om det misslyckas får ni en light complication för att representera allmän irritation (inga penalties just nu för light, kommer först på severe).

Ni har minst 1 i alla färdigheter samt att ni har 4 action points som ni kan lägga till när som helst för att få en extra tärning.
 
REGLER:
”Slår min enda tärning för Leadership: 6! Så en lyckad”

”Har +1 från gemensam utrustning så slår två tärningar för Survival: 5, 2! Så en lyckad”

Jag sitter i pasagararsätet på lastbilen och åker ”Shotgun”. Tänker att det ger bra överblick och möjlighet att agera ifall något händer.


DIALOG:
”Kom igen nu gubbar! Allt är lugnt och fint så här långt. Låt oss hålla det så!”
 
Misslyckas med Senses (en tärning), lyckas med Survival (två tärningar).

Taromwa tittar slött längsmed backen. Solens gassande beblander sig med den fuktiga luften och varje gång klipporna ger skugga känns det som en välsignelse. Pojken har fått en uniform från Nombawa-karavanen och den kliar mot kroppen. En mygga möter sitt öde med en hastig klatch från handen. Han skumpar lätt på Amar, hans pappas riddjur, höjer sig en aning med benen för att ge rumpan en chans att vila. Han ropar åt Kangoro: "Jag är inte säker, men jag kan ha hittat en väg framåt".

Jag ger Kangoro en extra tärning.
 
Kangoro kör (4T:6,4,4,2+1 från Taromwas spaning:1) den främre lastbilen lugnt å stabilt med van och säker hand men börjar känna sig (1T:2) rejält hungrig och trött under färden.

Drar ner solskyddet så den gassande solen inte bländar å mumlar: ”Hallå! Somna inte nu Taromwa. Har du nåt att tugga på så jag piggnar till Musa?”
Kangoro känner att det kommer bli en lång resa å börjar försöka sätta på nåt bra från radion i förarhytten…
 

Attachments

  • B668B5CD-1E1E-4FE4-9475-B7CDAA146BD4.png
    B668B5CD-1E1E-4FE4-9475-B7CDAA146BD4.png
    2 MB · Views: 3
Mbambe: försöker ta hand om de skadade och sjuka i karavanen, men skumpig väg och illamående ger bara en success (av fem rullade, 3 i skill, 2 för medkit). Dock två success på Survival…
 
Last edited:
@God45 Musa har inga problem med att hålla koll på gruppen och ta tag i de frågor som uppstår, den initiala nervositeten av att axla ledarskapet har försvunnit. Du märker att Kangoro börjar bli trött, kanske är dags för ett stopp (även om du vill ha så få som möjligt, det börjar redan bli utdraget).

Slå ett slag för Senses eller ge +1 till Kangoro för att navigera.​

@Rickard Taromwa gör sitt bästa för att hålla koll på omgivningen och uppmärksamma eventuella hinder för fordonen men vägen är inte mer än en något uppkörd och framröjd stig genom djungeln. Det är kullar, gupp, krökar och mindre hinder som ständigt måste tas i beaktning.

Slå ett slag för NIC för att läsa av Amar som verkar orolig.​

@Sidd Kangoro navigerar förbi de alvarliga hindren och tar sig fram sakta men säkert. Den andra lastbilen följer efter som en svans.

Angående lastbilarna så är de uppfunna och konstruerade mer eller mindre från grunden utifrån fynd av sönderrostade vrak. Metall är svårt att få tag på i större mängder så lastbilen är ett enkelt stålchassi/motor med en träkaross. Färg har målats på för att skydda träet från naturen men annars är det så minimalt som det bara går. Solskyddet är något som Kangoro själv konstruerat och monterat dit. Arbetet för att bygga ett helt fordon för hand är enormt men något Nombawa blir bättre och bättre på.

När det kommer till radio så är det teknologi som Nombawa har och använder till kommunikation men radiostationer finns bara i de större städerna som fortfarande är långt borta. Det går här ute i vildmarken bara att få in svaga ljud bland bruset.

Slå ett slag för Tactics med syfte att navigera medan du kör, du har +1 från Navigationsutrustning/kartor.​
Det finns två vägval, längst med en flod där risken för att köra fast är större. Eller genom en ravin där det finns branta uppför och nedförsbackar men stadigare underlag.​

@Badmojo Mbambe, det är inte så mycket du kan göra för de sjuka just nu under de här förhållandena, men du övervakar och ser till att de får i sig vätska osv. Febern är fortsatt hög men läget är inte kritiskt.

Slå ett slag för Senses


Ni färdas genom den täta djungeln men märker hur omgivningen runtomkring blir högre, stenigare och framför er mellan trädtopparna kan ni se berg. Det är ett riktmärke att ni närmare er även om det är långt kvar. Det finns fortfarande flera timmar kvar av dagen, solen skiner men den fuktiga luften är allmänt påträngande.
 
+1 till Kangoro navigationsslag.

”Låt oss ta en paus när vi kommer till bergen och har bra sikt åt alla håll. Jag tror folk behöver en liten paus.”
 
Jag lägger till en tärning och båda tärningarna lyckas för min Neural Intercom Chip.

Taromwa kan inte dölja sin gäspning. De senaste nätterna har fyllts av mardrömmar; drömmar vars kostnad nu gör sig påminda. Amars mentala avbild skickar kalla kårar nedför Taromwas rygg. Han ställer sig upp på dinosauriens rygg och tar tag om ett av hornen som skjuter upp från huvudplattan. "Vad ser du, gamling?" Damm virvlar upp från marken när riddjuret frustar ut. Taromwa rättar till pannbandet med NI-chippet för att få bättre kontakt med djuret och höjer sedan sakta en hand mot Kangoro.

Taromwa har tre action points kvar.
 
Last edited:
Mbambe scannar av terrängen med knivskarpa ögon. 👀 (4 lyckade om jag kan använda kikaren, annars bara 2) (2 i Senses, +2 Binoculars ; visst slår man fyra tärningar då och inte 2 med +2 på slagna tärningar dvs slår du 2 o 6 får du 4 o 8?
 
Last edited:
Back
Top