Dina styrkor som spelare/spelledare

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Efter all syndabekännelse känns det som att det är dags att klappa sig på axeln :) Tänkte att vi kör en tråd för både spelar- och spelledarstyrkor.

Spelledare
  • Jag tycker själv att jag blivit bra på att improvisera på ett sätt som gör det improviserade trovärdigt (verisimiltude), och jag känner mig trygg med att göra det.
  • Jag är duktig på organisation och tydlighet.
Spelare
  • Jag gör det lätt för spelledaren att plocka krokar från rollpersonens bakgrund eller egenskaper, men utan att försöka styra SL alltför mycket.
  • Jag har mycket bra koll på rollpersonens färdigheter och alla regler som på något sätt berör hen.
  • Jag är aktiv men tar inte för mycket plats och tycker det är roligare när andra får glänsa än när jag själv gör det.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
Spelledare:
Jag har väldigt lätt att se "the big picture" och kan gärna slänga in detaljer som blir relevanta först år senare i kampanjen.
Jag har rätt starka idéer.
Jag tycker om att spelleda oerhört mycket.
Jag är ganska mån om att alla ska vara bekväma med det vi gör, och att vi utvecklas från det (dvs både ha session zero och eftersnack).
Jag tycker om udda saker.

Spelare:
Jag har väldigt lätt för att se vad narrativet behöver och drar gärna åt det hållet med karaktären.
Jag är lyhörd och studsar gärna på vad de andra gör.
Jag värdesätter inte mig själv eller min karaktär högre än gruppen/spelet/narrativet.
Jag har rätt starka idéer.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Spelledare

Jag är generellt välorganiserad. Har oftast koll på reglerna, spelvärlden och äventyret (det underlättar såklart att jag brukar spelleda regellätta spel och öppna äventyr). Har också fått höra att jag är bra på att förklara och beskriva.

Spelare

Jag vill åtminstone tro att jag är ganska observant och bra på att pussla ihop ledtrådar. Rätt ofta skriver jag också krönika.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Spelledare
  • Jag är en jävel på stämning och iscensättande. Jag är bra på att få folk att "känna sig där", få in saker som levandegör en plats, spela SLPer med personlighet och, eftersom jag spelar mycket skräck, göra saker läskigt!
  • Jag är ganska bra på att belöna spelares kreativitet! Jag spelar gärna vidare på idéer spelare kommer på och så länge de inte "pajar" något låter jag de gärna få köra på med planerna. Ofta kommer de på coolare saker än mig! Jag låter dem också gärna vara med och påverka lite, t ex om jag frågar vad de tycker om en SLP kan det påverka hur jag kommer spela SLPen.
  • Jag är bra på att få ner dötid. Eftersom jag gärna fokuserar mycket på tempo är jag ofta bra på att ha en berättelse där det känns som att "det rör på sig" och att man kommer framåt, samtidigt som det finns ett någorlunda förståeligt slutmål.
  • Jag är rätt bra på att låta spelare få utrymme! Jag vill att alla spelare ska få möjlighet att vara delaktiga och försöker i den mån jag kan alltid låta alla vid bordet komma till tals – och frågar gärna en spelare som t ex riskerar att bli passiv i en scen vad de gör för att inte bli passiva, även om det bara är hur de reagerar. Jag är också mån om att handlingar görs som "du planerar att göra detta", så alla får tid att reagera (typ att om någon säger att de skjuter någon utanför strid säger jag hur de andra ser personen ta upp pistolen, så andra spelare får vara med och påverka).
Spelare
  • Jag är en teaterapa! Jag gillar att spela ut och leva mig in i min karaktär, där jag gärna spelar upp lite extra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Spelledare
Min förra kampanj, som var en seriös skräckkampanj, slutade med att spelarna tävlade i bowling mot avataren för själlös materialism, president Trump.

OCH DET FUNKADE! Alla gillad det!

Det är hur jävla bra jag är
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Spelledare.

Sagt om mig är att jag är duktig på att släppa in alla och låta alla ta plats. Så jag litar väl på att det stämmer.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Som spelledare.

Jag backar inte bak om jag sagt något... Det här har lett till en del roliga situationer som en kobold som kunde lukta sig till magi... Jag var inte helt pigg när jag skapade denna situation, men sagt ord gäller tänker jag som spelledare (gäller dock inte mina spelare). Gissa om mina spelare älskar denna egenskap. Något som verkligen förhöjt spelglädjen runt bordet många gånger.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Som spelledare
  • 46 års erfarenhet, dvs jag kan hantverket.
  • Det händer saker i mina äventyr. Inga tråkiga stunder.
  • Jag känner av spelarnas dagsform och låter händelserna löpa på enligt deras vägval.
  • Jag kan improvisera inom ett äventyr och bygga om delar on the spot. (En gång för länge lyckades spelarna lösa en mordgåta alldeles för snabbt. Utan att de märkte något "blandade jag om korten", bytte gärningsperson och gjorde deras lösning till ett skenspår.)
  • Färgstarka miljöer och SLP.
Som spelare
  • Påhittig, ibland påfrestande påhittig.
  • Tar min rollperson på allvar. Hans svagheter påverkar mitt agerande. (Jag spelade en gång en alkoholiserad magiker. Konstiga situationer uppstod när han snavade med besvärjelserna.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag är extremt osäker på om jag har några styrkor som spelare eller spelledare faktiskt. Det tycker jag egentligen mina med spelare borde få svara på.

Men jag gör ett försök…

Som spelledare
  • Jag är hyfsat duglig på att göra röster och använda kroppen, när jag anstränger mig.
  • Jag skapar hyfsat väl förberedda mysteriescenarier och heistscenarier.
Som spelare
  • Jag håller fokus på Uppdraget, och distraheras inte så lätt av annat jox.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
597
Location
Göborg
Efter all syndabekännelse känns det som att det är dags att klappa sig på axeln
Tänkte samma sak igår ☺ men med titeln "Jag har blivit en bättre spelledare genom att…".

Jag har lätt för att improvisera och ändra mina planer för att berättelsen i stunden skall bli mer intressant, jag kan plötsligt slänga in en SLP i en scen för att sätta griller i huvudena på spelarna. Blorb är inget för mig.

Det finns två saker som jag förbättrat som SL och som jag ser som styrkor (utöver styrkan att kunna förändras):

Jag gillar inte att bestämma precis allt, jag vill bli lika överraskad som spelarna över vilken vändning äventyret tar, vilket gör att jag ofta begär färdighetsslag för att få till ett visst mått av slump i handlingen och inte för att ett eventuellt misslyckande är spännande eller på annat sätt viktigt. Jag har blivit otroligt förtjust i Everyways Fortune deck (en form av tarotkortlek) och jag har börjat använda den istället för att införa slumpmomentet och dessutom ge inspiration till vad som händer. I en kommande kampanj jag planerar kommer jag helt ta bort dessa (onödiga) färdighetsslag.

I och med en Noir-kampanj för många år sedan införde jag något jag kallar "cut to the chase" (inte kommit på ett bättre namn), det är ingen ny berättarteknik men jag gillar den: istället för att spela "dag för dag" så klipper jag till en scen där det händer och så får spelarna kort berätta vad de gjorde för att hamna i den scenen. I Noir ville jag att något skulle hände en av RP:erna när hon var hemma och ville att en av de andra RP:erna skulle vara i närheten som vittne. Jag vände mig då till spelaren för vittnet och frågade "vad gör att du bestämmer dig för att åka hem till henne så att du är där vid tiosnåret?". Sedan blev det en spännande scen med biljakt efter skumma typer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Allmänt
  • Spelat en massa spel.
  • Bra på att komma med input.

Spelledare
  • Spelarna har alltid någonting att göra.
  • Bra på att få in intriger.
  • Bra på att skapa konsekvenser av spelarnas agerande.
  • Lyhörd med spelarna. Kan ersätta mina planer med deras.
  • Planerar för improvisation.
  • Baserar mina äventyr på rollpersonerna.
  • Engagerar med hjälp av berättartekniker.
  • Samberättar miljöer med spelarna.
  • Duktig på att få till action-känslor.
  • God fingertoppskänsla för när jag ska använda reglerna.
  • God på att klippa hårt.
  • Bra på att klippa bort saker som mest tar tid.
  • Gillar att göra handouts.
  • Lagar mat för spelarna.
  • Aktiv på Discord mellan spelmöten.
Spelare
  • Kommer med idéer.
  • Funderar kring story arc för karaktären.
  • Försöker alltid dra med en annan spelare när jag hittar på något.
  • Läser in mig på reglerna. Kollar upp dem under spelets gång.
  • Tar på mig att skriva krönika/spelmötessammanfattning om ingen annan gör det.
  • Gör tokens och genererar bilder.
  • Kan ta roll som bistående spelledare för att fylla ut miljöbeskrivningar.
  • Hurrar för andra spelare.
  • Bejakar pauser.
  • Aktiv på Discord mellan spelmötena.
 
Last edited:

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
597
Location
Göborg
En styrka till jag kom på: jag är som SL stenhård på att i så gott som varje scen gå igenom alla spelarna och fråga "vad gör du?", om det är ifrån vänster till höger i soffan eller uppifrån och ned i Discord spelar ingen roll: de får frågan "vare sig de vill eller ej".
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Tänkte samma sak igår ☺ men med titeln "Jag har blivit en bättre spelledare genom att…".

Jag har lätt för att improvisera och ändra mina planer för att berättelsen i stunden skall bli mer intressant, jag kan plötsligt slänga in en SLP i en scen för att sätta griller i huvudena på spelarna. Blorb är inget för mig.

Det finns två saker som jag förbättrat som SL och som jag ser som styrkor (utöver styrkan att kunna förändras):

Jag gillar inte att bestämma precis allt, jag vill bli lika överraskad som spelarna över vilken vändning äventyret tar, vilket gör att jag ofta begär färdighetsslag för att få till ett visst mått av slump i handlingen och inte för att ett eventuellt misslyckande är spännande eller på annat sätt viktigt.
PbtA i allmänhet och Fantasy World i synnerhet har gjort mig mycket bättre på ovanstående. Jag älskar att slänga in SLP för att göra scenen mer intressant, alternativt avslöja något kring SLP:n som får spelarna att omvärdera hur de ser på hen. De flesta gånger är det stundens ingivelse som styr. Älskar också att bli överraskad av spelarnas tolkning av resultatet på 10+ och deras respons på mina drag vid 6-.

Nackdelen är att jag fått ännu svårare än tidigare att spelleda färdiga äventyr, med relativt få överraskningar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Spelledare

Jag är bra på att gestalta karaktärer

Jag är bra på att improvisera

Jag kan hålla igång ett pass länge utan att bli trött

Jag är rolig

Jag (tror att jag) är bra på att sätta stämning

Spelare

Jag är bra på att gestalta min rollperson

Jag är rolig

Jag är drivande

Jag tycker om att ta upp de trådar som spelledaren kastar ut
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Spelledare:

  • Jag har värvat många andra till hobbyn! Det räcker med att jag hör någon viska "jag har funderat på att testa rollspel någon gång..." (eller inte ens det, räcker att personen är trevlig) och ett tu tre så sitter hen där runt spelbordet hos mig. Varav flera blivit långvariga eller själva testat på att spelleda.
  • Jag har blivit allt bättre på att hålla tempo och tid. Dvs, säger jag att något ska vara en one-shot som tar en eftermiddag, så ser jag till att det bli så och man ändå når fram till någon slags slut.
  • Jag tror jag blivit bra på att fläta samman olika intrigtrådar och SLPer, så att det verkar som om jag hade planerat det från början. Skurken från ett äventyr visar sig vara sammankopplad till platsen från ett annat, osv, och plötsligt växer det fram något intressant.
  • För att inte få hjärnsläpp och tveka för mycket när det visar sig att spelarna bryr sig om en SLP som bara skulle vara någon oviktig budbärare eller båtkarl, så har jag en förberedd lista med namn, redo att använda för diverse SLPer på studs. För Eon är de uppdelade inte bara enligt kön, utan även i enlighet med kultur/folkslag. Så slipper jag situationer som typ "eh, öh... kaptenen som hindrar er från att komma in i staden heter... vänta lite... Captenicus?"

Spelare:

  • Jag är entusiastisk!
  • Lite sammankopplat till det: jag är inte bara förtjust i mina egna rollpersoner. Jag gillar verkligen mina medspelares också, och kan utan problem sitta och lyssna när någon annan spånar om sin bakgrundshistoria osv.
  • Om en SL ber mig att "DJa" lite, genom att välja passande bakgrundsmusik, så är jag alltid behjälplig och får bara kritik ibland. ;)
  • Jag gör små memes om våra kampanjer mellan spelmötena, vilket brukar uppskattas.
 
Top