Dimfrost
Special Circumstances
Jag kollar också alldeles för mycket på mobilen när jag är spelare, eller andra saker än spelet online. Men försöker bli bättre på det, och tror jag åtminstone gör framsteg.
Just det brukar jag fixa, men jag har en beklaglig tendens att för mitt inre öga föreställa mig rollpersonerna som att de ser ut som spelarna. I andra kläder.
- Jag är jättedålig på att använda karaktärsnamn när jag spelar med folk jag känner.
Det låter som att en delvis lösning här är en min/maxad karaktär som har mycket att tillföra mekaniskt. Det hade dragit in dig mer i spelet låter det som. Vad spelar ni? För vissa spel har min/max guider som är lättare att läsa än reglerna (D&D, Shadowrun med flera) och annars finns nog folk på forumet som kan hjälpa dig oavsett spel!Ett tillägg rörande spelarskicklighet: jag hamnar ofta i bakvatten i t.ex. strider för jag optimerar inte min rollperson utan tar färdigheter som ger en intressant karaktärsutveckling vilket i sin tur gör att jag har mycket nertid under spelmötet. Det blir inte bättre av att jag vägrar prata i mun på andra och tystnar när någon av de andra bryter in när jag beskriver vad jag gör (de har ju uppenbarligen något mycket viktigare eller roligare att säga…?). Detta har blivit sämre sedan pandemin och vi numera kör blandat 2D och 3D. Jag har en bra Sudoku-app och jag har börjat lösa sudoku under spelmötet. Det har ökat min närvaro och koncentration avsevärt på vad som händer vid bordet – förr kunde jag zoona ut fullständigt och tappa intresset till den milda grad att jag började surfa annat (hej WRNU!).
Jag nämner detta som motpol till alla kommentarer i de två trådarna om mobiler vid bordet.
Jo, men det bär så emot min rollspelarsjäl att min/maxa och dessutom är en betänklig del av problemet att det finns andra som besitter mycket mer spelarskicklighet (system mastery) än vad jag gör och dessutom är tämligen dominanta. (Jag kan också vara dominant men jag är mycket noga med att spana av om någon av de andra i gruppen vill säga något – särskilt den eller de som är i 2D – och släppa in dessa om de vill säga något, den spärren har inte de jag tänker på. Jag har mer än en gång tvingats skrika i mikrofonen "hör ni mig!?". Jag är väldigt upprörd över detta och överväger faktiskt att lämna gruppen efter 23 år.)Det låter som att en delvis lösning här är en min/maxad karaktär som har mycket att tillföra mekaniskt. Det hade dragit in dig mer i spelet låter det som. Vad spelar ni? För vissa spel har min/max guider som är lättare att läsa än reglerna (D&D, Shadowrun med flera) och annars finns nog folk på forumet som kan hjälpa dig oavsett spel!
SLar inte du Enemy Within... ?med andra ord jag föredrar att spela saker utan ”äventyr ” där man kan ”play to loose”
Jag tycker det här är jätteintressant för jag har problem med båda sorterna men upplever att vi i vår grupp behöver den senare sortens agendor/motivation för äventyren är … ärligt talat ganska rälsade. Rollpersonerna behöver någon form av egen agenda eller mål för att veta vad de skall göra i en given situation och agera på något annat sätt än rent mekaniskt reagera på stimuli ("neonpilen i skyn").Min största synd som spelare är att jag har så svårt att hitta rollpersonens motivation till att göra uppdrag. Jag bygger ofta egna motivationer vilket gör att jag tappar intresset för äventyret, framför allt lösa mysteriet äventyret.
Jag kan också bli rätt sur om någon annan spelare börjar inkräkta på ”min” nisch, eftersom det är roligare när alla behöver varandras hjälp istället för att klara alla problem själva. En klassiker är när min rollperson gör något användbart, och sessionen efteråt har alla andra spelare köpt förmågan för att kunna göra det själva.Det blir inte bättre av att jag för bra ett tag sedan frågade "Jag funderar på att satsa på Bureaucracy, det skulle passa min RP rätt bra med de planer han har, är det någon annan som har det eller planerar att skaffa?" varpå en av de andra sade "jag har inget i fh:en och har inga sådana planer på att skaffa, passar inte alls" – för att dagen efter meddela att denne hade köpt tillräckligt i färdigheten för att i praktiken göra det meningslöst för mig att skaffa.
Jo, tyvärr är det vad spelarna ville ha. Har sagt till dem att det blir AW eller Band of Blades efter del 4 är över. Sen gillar jag WFRP vilket under lättarSLar inte du Enemy Within... ?
Som jag läser din post så känns det inte som att du egentligen tycker att det här är synder/brister hos dig? Och jag anser utifrån din beskrivning inte heller att det är några generalfel som du gör.[Diverse synder]
Och kanske skillnad att vara SL?Jo, tyvärr är det vad spelarna ville ha. Har sagt till dem att det blir AW eller Band of Blades efter del 4 är över. Sen gillar jag WFRP vilket under lättar
Sen är det en skillnad på vad jag verkligen vill spela, och vad jag får spela tyvärr