Nekromanti Dina rollspels pet peeves ?

Xunin

Veteran
Joined
7 Aug 2019
Messages
4
gabrielledebourg;n331404 said:
Alltså, i de exemplen du nämner gillar jag inte heller hur de använder siffror, men också för att det blir så mycket "tankar" kring vad de betyder. Mitt exempel är (såklart) väldigt baserat på Call of Cthulhu, som i 7th Edition har ett enkelt system där jag gillar hur de avgör lyckade slag: Regular, Hard, Extreme (plus Critical Success/Fail), där Hard är under hälften av din färdighet och Extreme under en femtedel. Rollformulären har redan plats så att spelarna skriver i det själva (och i och med att det är procent är det lätt räknat). Det som jag gillar med sättet de har löst det är att det i grund och botten är bra på att fokusera på utkomsten. För mig som SL är det (oftast) onödigt att höra siffror rakt ut, men för spelarna är de såklart enormt viktiga verktyg, men då gillar jag också verktyg som gör att effekten av vad som sker för dem ska stå klart och tydligt på deras papper. Typ ett "under hälften-värde", om det har en betydelse. För matte överlag vill jag gärna inte ha med för mycket (jag menar, jag gick ju för sjutton sam-estet!)
Jag har ej läst eller spelat Cthulhu men utifrån hur du beskriver det så är det mer elegant att låta entalssiffran avgöra gradienten av framgång. 1-2: extreme, 3-5: hard, samt crits på dubletter såklart. Mindre matte, färre förberedelser, lämnar mer plats på rollformuläret och det är omedelbart tydligt för alla spelare när tärningarna faller vad slaget innebär.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Xunin;n331447 said:
Jag har ej läst eller spelat Cthulhu men utifrån hur du beskriver det så är det mer elegant att låta entalssiffran avgöra gradienten av framgång. 1-2: extreme, 3-5: hard, samt crits på dubletter såklart. Mindre matte, färre förberedelser, lämnar mer plats på rollformuläret och det är omedelbart tydligt för alla spelare när tärningarna faller vad slaget innebär.
Då missar du de olika färdighetsvärdena som är rätt ikoniskt CoC-stuff.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
RasmusL;n331448 said:
Då missar du de olika färdighetsvärdena som är rätt ikoniskt CoC-stuff.
Nja, det är ju fortfarande svårare att lyckas ju lägre FV du har. Jag förutsätter att exemplet förutsätter att slaget fortfarande ska vara under eller lika med aktuell %.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Bifur;n331461 said:
Nja, det är ju fortfarande svårare att lyckas ju lägre FV du har. Jag förutsätter att exemplet förutsätter att slaget fortfarande ska vara under eller lika med aktuell %.
Känns ju då rätt o-intuitivt när högre värde inte blir högre träffchans :)
 

Dyslexius

Veteran
Joined
31 Jul 2002
Messages
32
Location
Stockholm
En sak jag stör mig på är mer en detalj, övernitiskt turnbaserade strider. Värst i kombo med folk som spelat Fallout och dylikt och inte reagerar på effekter som kan uppstå. Extremexemplet är att RP under sin runda trycker in vapnet i någons rygg och säger "släpp vapnet" när den hotade får sin initiativ kan denne vända sig om avrätta RP:s som är frusen i tiden till sin tur. Det har ännu inte hänt dock men ni förstår säkert tanken. Jag köper det som en feature i Zombicide att det spelar roll när i rundan någon väljer att öppna en dörr men inte samma sak rollspel.

Passar på att föreslå saker kring DeBourgs matteläxa, Xunin har en god grundidé. Hard dvs. halva kan du också köra att udda tal under FV och knycka Harnmasters Criticals till CoC-svårighetsgraden Extreme; lyckade slag som slutar på entalen 0 eller 5. Crits minns jag inte vad det är i CoC (var ett tag sen) men är det en på tio av FV kan det avse lyckat slag med slutsiffra 1.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Race as class.

Olika subsystem med helt olika mekanik.

Simulatoriska system.

Spel som inte innehåller ankor, eller där ankorna inte ser ut som seriefigurer. Skoja bara! Jag bryr mig inte om ankor faktiskt
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
RasmusL;n331463 said:
Känns ju då rätt o-intuitivt när högre värde inte blir högre träffchans :)
Nu är väl detta rejält OT men... jag antar att tanken skulle vara:
Så länge du slår under/lika med din % lyckas du, entalet avgör bara hur väl du lyckas, ju lägre desto bättre (eller ju högre desto bättre, funkar kanske ännu bättre). En RP med 82% har då dubbelt så bra chanser att både lyckas i allmänhet och att lyckas med bästa möjliga resultat (ex. 1 på entalet) som en RP med 41%.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Inte tillräckligt med kryssrutor och rader på rollformulären. Liksom, tänk genom hur många hitpoints man kan få, och ha rutor därefter. Tänk genom hur många skills man kan ha och ha rader därefter. Hur svårt är det?
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Troberg;n331595 said:
Inte tillräckligt med kryssrutor och rader på rollformulären. Liksom, tänk genom hur många hitpoints man kan få, och ha rutor därefter. Tänk genom hur många skills man kan ha och ha rader därefter. Hur svårt är det?
När det gäller rollrormulär så är ju ett känt problem att papper i allmänhet är för små. Karaktärsblad i A3, någon? :D
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Oredigerade rollspelstexter.
Oförberedda spelledare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
illuzive;n331599 said:
När det gäller rollrormulär så är ju ett känt problem att papper i allmänhet är för små. Karaktärsblad i A3, någon? :D
A3 vikt till A4 är toppen. Rätt upplagt så har man en huvudsida som beskriver karaktären, en för strid, en för utrustning och en för anteckningar och sånt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Spelare som förväntar sig att SL ska kunna eller ha ett svar på varenda liten ovidkommande detalj om spelvärlden .

Sl - så ni anländer i den lilla byn dyngköping.

Jobbig spelare - ok vad växer det för blommor bakom värdshusets dass och vad heter borgmästarens tredje tremänning och hur mycket äpplen har bonden Jansson i sin trädgård .
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Dr_Dängrot;n331650 said:
Spelare som förväntar sig att SL ska kunna eller ha ett svar på varenda liten ovidkommande detalj om spelvärlden .

Sl - så ni anländer i den lilla byn dyngköping.

Jobbig spelare - ok vad växer det för blommor bakom värdshusets dass och vad heter borgmästarens tredje tremänning och hur mycket äpplen har bonden Jansson i sin trädgård .
Min lösning: "Bla bla bla" vilket betyder "Nu vet era karaktärer, men det är inte viktigt så vi slösar inte tid på det.".
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Kom på en till:

Olika hitpoints för olika kroppsdelar samt träfftabeller där man nästan alltid träffar en arm. Man kan lyssna på valfritt avsnitt av rollspelsklubben (förutom de nya där de kör Kult) om man vill höra hur kasst de reglerna fungerar.
"Du blir träffad i... armen. Den går av, nu har du ingen arm."
 

Xunin

Veteran
Joined
7 Aug 2019
Messages
4
Troberg;n331662 said:
Min lösning: "Bla bla bla" vilket betyder "Nu vet era karaktärer, men det är inte viktigt så vi slösar inte tid på det.".
Som improviserande spelledare är en annan bra lösning att bolla tillbaka frågan till spelarna själva och låta dem fylla i detaljerna i spelvärlden. Typ "det första du lägger märke till med personen är...? ", "han presenterar sig som....? " osv.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Xunin;n331672 said:
Som improviserande spelledare är en annan bra lösning att bolla tillbaka frågan till spelarna själva och låta dem fylla i detaljerna i spelvärlden. Typ "det första du lägger märke till med personen är...? ", "han presenterar sig som....? " osv.
Om det är saker som har någon betydelse skulle jag kunna göra så. Om spelaren bara drygar sig så matar jag inte det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Xunin;n331672 said:
Som improviserande spelledare är en annan bra lösning att bolla tillbaka frågan till spelarna själva och låta dem fylla i detaljerna i spelvärlden. Typ "det första du lägger märke till med personen är...? ", "han presenterar sig som....? " osv.
Jag har förstått att många gillar att spela så men samtidigt är det där lite av en pet peeve för mig som spelare eftersom det går utanför rollfiguren och därmed bryter min inlevelse.
 

Xunin

Veteran
Joined
7 Aug 2019
Messages
4
luddwig;n331681 said:
Jag har förstått att många gillar att spela så men samtidigt är det där lite av en pet peeve för mig som spelare eftersom det går utanför rollfiguren och därmed bryter min inlevelse.
Sant. Det förutsätter en viss nivå av kollaborativt metaspelande.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Tekniken att låta spelare skapa utseende, eller hur en plats ser ut, är en av de få saker där det kan funka även om spelarna har olika preferenser. Om en spelare ogillar att ge beskrivningar, men en annan älskar det, så kan man bolla frågan mot den andra, och låta den första slippa.
 
Top