Dina favoritalbum från 70-talet?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Blandade känslor av glädje inför all bra musik, och fasa inför insikten att vi alla är varandras kloner!

Några favoriter:

BÖC - Spectres
Black Sabbath - Black Sabbath, Paranoid
Bob Dylan - Desire
Rolling Stones - Sticky Fingers

Men så många fler. Och en honourable mention till Jeff Waynes War of the Worlds
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Kom så mkt bra mellan 65-75.
Har många favoriter från den eran men de jag lyssnat mest på är Miles Davis och Herbie. Flera av deras bästa kom strax innan 70, men från 70-talet så:

Herbie:
Mwandishi
Sextant (Min favoritskiva med Herbie, en av mina favoritskivor överlag.)
Head Hunters, som redan lyfts

Miles:
Bitches Brew, som lyfts redan
Live-Evil
On the corner
Dark Magus (Miles låter som Hendrix)

Sen fanns det ju massa annat bra. Curtis, earth wind & fire, Aretha.. :)

 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Stevie släppte ju en del vansinnigt bra under 70talet också, även om favoriterna där också är från 60talet. Men Signed, Sealed and Delivered är ju så vansinnigt bra alltså.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482

Det här är en av världens bästa funklåtar, släppt 1972. Rekommenderas varmt på tal om 70-tal
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Kom så mkt bra mellan 65-75.
Ja, verkligen. Många av mina största favoriter klarar inte riktigt 1970-strecket. Coltrane, Stevie Wonders grejer med James Jamerson på bas, eller The Meters till exempel, när det gäller sånt i stil med det du lyfter. Och mycket annat mellan 1965-1970.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Ja, verkligen. Många av mina största favoriter klarar inte riktigt 1970-strecket. Coltrane, Stevie Wonders grejer med James Jamerson på bas, eller The Meters till exempel, när det gäller sånt i stil med det du lyfter. Och mycket annat mellan 1965-1970.
Medhåll!

1968 var ett magiskt år :)
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Blue Öyster Cult: "...put me in the backseat, and they took me for a ride
Yeah, the radio was on - can't you dig the locomotion..."
Man undrar ju hur många procent av Håkan Hellströms 70 000 som skrålar med på Ullevi som vet varifrån hans textrader är hämtade? ;)
(Jag är stor beundrare av Hellström, men mycket av texterna känner man ju igen! Fast jag säger som George RR Martin: Dåliga författare snor från en person, bra författare snor från många.)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag känner mig en smula oborstad idag så...



Och som en bonus...


(@Beastslayer, notera nu hur fint jag samlat länkarna i ett inlägg så att du inte ska behöva få högt blodtryck.)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,886
Location
Nordnordost
Idag?

Idag lyssnar vi på Tommy Seebachs platta "Disco Tango" (1979).
Länken leder direkt till den fantastiska synth-låten "Bubble sex", vars text förmodligen var "Låt någon av körtjejerna stöna lite i micken där hon tycker det passar."

 
Top