Dina bästa speldesignsfuckups

Troberg

Sinister eater
Vilka är dina bästa fuckups när du designat spel? Tänkte vi kunde dela med oss, så att andra slipper ramla ner i samma grop.

Min nuvarande fuckup:

Jag har ett spelsystem jag gjorde för länge sedan, och som jag inte använt magisystemet i. Nu har jag gjort en fantasyvärld, och när jag är klar så inser jag att magisystemet inte alls passar världen, och behöver göras om helt (alternativt säga "magiker är inte spelarkaraktärer", vilket skulle kunna funka i den världen). Det suger.

Jag gjorde ett bodyhorror scenario till Delta Green där jag lade ner jättemycket research för att vetenskapen om sjukdomar skulle vara rätt för jag visste jag skulle ha en läkare i gruppen. Läkaren missade den sessionen. De som spelade det löste det inte för de visste inget om sjukdomar.

Oh, jag skäms nästan för den här. 10 år sedan var detta typ. Okej, så jag designade ett lätt Space Opera system. Systemet hade ett stridssystem där allt hände samtidigt och där alla på en sida bidrog till striden genom att tillsammans lägga ihop till en gemensam dice pool. Lite Tunnels and Trolls typ.

Men! Här är problemet, du måste deltaga i en strid aktivt. Det finns inget annat du kan göra istället för att slåss. Om du inte bidrar till dice poolen är du 100% värdelös. Det enda du kan göra är att lida konsekvenser. Brutala, permanenta konsekvenser om du inte kan skydda dig. Du MÅSTE bygga en karaktär som kan slåss. Men det är Space Opera så varför skulle du inte göra det?

Du ser inte problemet? Ah! Här är det: Jag spellede inte. Spelledaren ville använda det efter att ha läst det, fick systemet och fattade inte det jag just förklarat. Så hon ok:ar att tre spelare av fem INTE KAN SLÅSS ALLS. Där var någon som ville spela en diplomat, någon som spelade exakt en av de rymdprostituerade från Firefly och en som spelade någon sorts akademiker nörd.

Det mördade hennes kampanj session 1. Liksom, diplomaten fick båda armarna avskjutna och rymd-geishans ansikte smälte strid ett. Jag tror två av de spelarna vägrade testa rollspel igen. Bara värst.

I en tidig version av mitt gamla projekt Världsrymdens vagabonder tyckte jag att det var en bra idé att knycka regelsystemet från Tunnels & Trolls så som jag mindes det efter att ha spelat ett pass av sagda spel på Grottröj. Det innebar att spelarna fick slå en massa tärningar, summera resultaten för respektive rollperson, sedan summera resultatet för gruppen och slutligen jämföra totalen med totalen för motståndarna vars tärningsresultat jag som spelledare summerat. Skillnaden mellan de båda gruppernas summor blev skada på den sida som fått lägre resultat, fördelat på alla personer på den sidan. Så efter allt tärningsrullande och räknande fick alla rollpersoner eller alla motståndare kanske 1 poäng i skada den rundan. Sedan var det dags för nästa runda. Och nästa. Och ännu en. Det enda som strök med under första testspelspasset var reglerna.

Oj oj go vänner, de är så många att jag planerar att hålla en föreläsning med dem så småningom... (flera är jag inte helt ensam om, men ändå)

Designar ju inte spel, men drar en gammal historia om äventyrsskrivande från tonåren.

Steg 1. Skriv ett rälsat* äventyr.
Steg 2. Massiv succé hos spelgrupp 1 som det skrevs för. Spelare A var ju alltid krigare och gillade strid. Spelare B skulle aldrig kunna motstå att undersöka det mystiska huset. Etc.
Steg 3. Försök spela det med spelgrupp 2 och se alltihop falla som ett korthus. De gjorde ju inte alls de underförstådda sakerna som krävdes för att äventyret skulle fungera! Och jag var alldeles för noob för att kunna hantera det.

* Enligt en av forumets femtioelva definitioner av rälsat.

Last edited:
på halvrak arm kommer jag på:
C-3PO
R2-D2
Dr. Zarkov
Dale Arden
JPX
Ruby Rhod

Ingen vill spela C-3PO och R2D2 kan slåss. Zarkov kidnapoar folk med pistol typ första gången vi ser honom. Dale Arden är en så djupt sexistisk karaktär i sin passivitet att när de gjorde en send-up inspirerad av henne på 70-talet (FÖR 50 år sedan!) blev det Leia i Star Wars, ingen vill seriöst spela henne. JPX har jag inte koll på.

Ruby Rhod?! Verkligen. Du tänker komma med argumentet att någon vill spela Ruby Rhod eller vara i en grupp där någon annan spelar honom?!

Du har misslyckats! Försök igen och misslyckas igen!

Du fråga om vem jag ville spela, jag gav dig svar. Du misslyckas igen eftersom du inte ens kommer ihåg din igen fråga. :P

Som inte kan slåss var grejen i frågan! Och du klarade inte av det eftersom du valt folk som kan slåss till din lista.

Utöver det tror jag du LJUGER! Lögn! LÖGN!

Som inte kan slåss var grejen i frågan!
Var någonstans slåss R2? Hota med pistol kan vem som helst göra, betyder inte att man kan slåss. Fader Vito Cornelius (som jag borde ha nämnt i listan) hotar med pistol o han kan inte slåss.

Back