Nekromanti Din Julklapp till dig själv

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Vad är din Julklapp till dig själv iår, vad gör du för att unna dig lite extra?

Själv har jag precis möblerat om så jag i resten av året kan sova i min egen säng 160 säng istället för den obekväma och knöliga 80cm sängen jag sovit i sen jag bytte rum i början av Juli, ska bli skönt att inte ha lika ont i ryggen även om just nu kommer jag ha mer, för möbleringen tog ut sin tull.

/Luna Lovegood som inte längre behöver vara rädd att falla ur sängen heller
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,597
Location
Rissne
En del grejer jag köpt under december har jag tänkt att "det här blir mina julklappar till mig själv". Men det är ju bara bullshit; jag hade ju köpt dem ändå. Framför allt rörde det sig om ett nytt ljudkort och att förnya prenumerationen på Marvel Digital Comics Unlimited, som faktiskt är en rätt trevlig tjänst även om det brister lite tekniskt.

Men min riktiga julklapp till mig själv tror jag är att jag efter bästa förmåga ska ge mig själv ledigt från att debattera med sexister, antifeminister, abortmotståndare, homofober, rasister, klimatförnekare, konspirationsteoretiker och annat löst folk. Mitt jullov ska också vara lov från diskussioner som kräver långt mer energi än de är värda, helt enkelt.

(Gäller också folk som har fel om rollspel, såklart =)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,783
Det blir nog en ny eltandborste, det kan verkligen behövas. Fast jag väljer nog min vita iPad Air med signalrött cover som jag skaffade för några veckor sedan... det är julklappigt så det förslår!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
En TKS S112, det vill säga en högtalarlåda för elbas med en tolvtumshögtalare. Toppenfin, beställningsbygd med det fronttyg jag ville ha, etc. Låter kanonbra till både bas och gitarr, men det kanske beror på att jag har världens bästa förstärkare också (Marshall Super Bass)? Räknar med att kunna slita på den länge. Förstärkaren har klarat sig sen 1976, så jag förväntar mig minst 37 år av lådan också.

Väger nåt hekto över 10 kilo. En knapp tredjedel av vad förstärkaren väger alltså... ^^

 

Attachments

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Jag velade rätt länge, men till slut slog jag till på en Kodak Autographic 3A bälgkamera. Den är sådär 100 år gammal och på väg från USA nu, jag tror inte den hinner fram till julafton dock.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
wilper said:
Jag velade rätt länge, men till slut slog jag till på en Kodak Autographic 3A bälgkamera. Den är sådär 100 år gammal och på väg från USA nu, jag tror inte den hinner fram till julafton dock.
9x13 cm tyckte jag du sa att du skulle få ur den när den är ombakad. Största formatet i arsenalen...?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Arfert said:
Vad får man hosta upp för en Marshall Super Bass? Dottern lirar bas.
Inte helt superkoll på hur marknaden ser ut just nu (haft min i en hög med år nu) men 6-8k nånstans? Många stora gamla grejer är hemskt billiga just nu, men just äldre Marshall och dylikt verkar hålla värdet bättre.

Att det kommit små effektstarka bastoppar på 1-3 kilo (ibland under kilot) har kastat om rätt mycket i basvärlden, så många går mot mindre riggar. En eller två moderna 1x12:or och en sån liten topp så har man plötsligt en rigg som klår de gamla grejerna i effekt men väger hälften eller mindre. Knappast samma coolfaktor som de gamla tunga grejerna dock!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Nja, den skall egentligen ha 122-film, men sådan slutade säljas 1971. 122-filmen gav 3¼"x5½" stora bilder, typ vykort.

Min plan är att bygga en mask i kameran så jag kan köra den med 120-film i stället. Filmen är bara 6 cm bred, men jag kan använda hela längden, dvs 14 cm.

Det blir ett helt perverst format. Panorama direkt i kameran, och till och med något bredare än vanlig 4x5" storformat.

Man får in fem bilder på en rulle om jag räknat rätt. :)

Här är en exempelbild från en som byggt om en snarlik kamera.

http://www.flickr.com/photos/photoyann10/6047043296/
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
wilper said:
Nja, den skall egentligen ha 122-film, men sådan slutade säljas 1971. 122-filmen gav 3¼"x5½" stora bilder, typ vykort.

Min plan är att bygga en mask i kameran så jag kan köra den med 120-film i stället. Filmen är bara 6 cm bred, men jag kan använda hela längden, dvs 14 cm.

Det blir ett helt perverst format. Panorama direkt i kameran, och till och med något bredare än vanlig 4x5" storformat.

Man får in fem bilder på en rulle om jag räknat rätt. :)

Här är en exempelbild från en som byggt om en snarlik kamera.

http://www.flickr.com/photos/photoyann10/6047043296/
Ah en sexa, inte en nia. Vände väl på den i minnet. Awesome format ju! Blir kul att se vad du trollar fram ur den.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Med den kan jag plåta omslaget till en kvadratisk bok, både fram och baksida i en enda bild, det hade varit rätt coolt.

Att beställa förstorningar på nätet av panoramabilder är rätt dyrt och ännu dyrare att rama in, men får man en riktigt bra bild kanske det kan vara värt det.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Oj, bra fråga!
Min extra present är att jag har skaffat mig ett liggunderlag som är sådär lite extra fluffigt, så man kan ha det lite mjukare när man sover ute i det fria.

/ Johan K som nu skall döda lite tid innan man drar iväg till sina föräldrar.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Luna Lovegood said:
Vad är din Julklapp till dig själv iår, vad gör du för att unna dig lite extra?

Själv har jag precis möblerat om så jag i resten av året kan sova i min egen säng 160 säng istället för den obekväma och knöliga 80cm sängen jag sovit i sen jag bytte rum i början av Juli, ska bli skönt att inte ha lika ont i ryggen även om just nu kommer jag ha mer, för möbleringen tog ut sin tull.

/Luna Lovegood som inte längre behöver vara rädd att falla ur sängen heller
Jag hoppades på att det skulle bli OD&D-trälådan, men den verkar inte dyka upp. Funderar på att trösta mig med lite flygbiljetter istället. Åka och hälsa på Ripperdoc och kanske se lite mer av japan.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Inhandlade igår följande grejer som jag tänker slå in och ge till mig själv på julafton:
Ormgudens dal
Sudden Death-expansionen till Blood Bowl Card Game
Humbrol plastlim

Annars har kostnader för att fixa havererat avlopp (drygt 40 000 kr) , trasig sidobackspegel (ca 5 000 kr) och bilservice (ca 8 000 kr) haft en tämligen negativ inverkan på min privatekonomi den senaste månaden, så utrymmet för extravaganser är lågt.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
Jag köpte en chromecast och skaffade Netflix för typ 2 veckor sedan. Det skulle vara det då.
 
Top