Nekromanti Din favoritgenre?

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
”Grimdark fantasy”, eller dystopisk framtid. Jag gillar även historiska settings av slaget Viking och Western. Ogillar att spela i vår värld som den är nu utan några fantasyinslag.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Drama, såklart. Settingmässigt får det gärna vara Europa i nutid. Har svårt för USA. Jag gillar att spela såpoperaintriger, men tycker att det är aptrist att titta på.

Historiska settings är också rätt kul, och nära framtid-scifi. Fantasy och långtiniframtiden-scifi blir det mindre av, men jag har nog inget emot dem, egentligen. Postapokalyps är ballt.

Egentligen diggar jag nog alla spelmiljöer som inte har magiker. Det är inte en garanti att jag ogillar det om det finns magiker, men risken är stor.

Spelstilsmässigt som sagt drama, men även komplexa intriger (så länge de inte är skrivna på förhand). Värst är nog mysterielösande, som jag inte står ut med. Om det finns ett färdigt svar som jag förväntas lista ut ser jag hellre att SL (det finns ju i princip alltid en SL i sådana spel) bara talar om det för mig så att jag kan gå och göra något annat.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Jag tycker exakt likadant kring rollspelssettings och filmer. Det enda som är viktigt är att berättelsen är bra. Har tex alltid ogillat rymdrollspel tills jag läste Coriolis och Emissarien som försvann som gjorde mig helt såld. Samma på film tycker tex fångelsefilmer är aptrist, men Nyckeln till frihet och Gröna milen är fantastiskt bra.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Drama och skräck tror jag. Karaktärs- och relationsfokuserat, fyllt med ångest och känslor. Setting spelar inte så stor roll, så länge spelet fokuserar på människorna och deras plats i världen. Jag har svårt för detektiv- och mysteriespel om inte rollpersonerna är i fokus och mysteriets huvudsakliga syfte är att ta reda på hur rollpersonerna utvecklas när de kämpar för att lösa det. Att bara lösa problem och pussel är inget jag är intresserad av.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Henke;n317520 said:
Jag tycker exakt likadant kring rollspelssettings och filmer. Det enda som är viktigt är att berättelsen är bra.
Jag tror det här är den längst pågående diskussionen bland mina rollspelande vänner: handlar rollspel om berättelser eller om interaktion?

Personligen ser jag berättelsen i spel (rollspel som andra spel) som lite av en efterkonstruktion. Du skapar en upplevelse, det som händer runt spelbordet kan sedan i efterhand betraktas som en berättelse. Att planera berättelsen i förväg är inte särskilt enkelt.

Men de som tänker som du gör, och en av mina vänner är 100% inne på det spåret, verkar mer se rollspelen som ett sätt att få berätta häftiga historier.

Inget är såklart rätt eller fel heller! Tycker bara det är häftigt att "rollspel" som koncept är så diffust att vi kan vara ute efter helt olika saker. :)
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
1. Fantasy (Eon, LOT5R)
2. Sci-Fi/Steampunk (Mutant Chronicles)
3. Western (Western IV)
Typ
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Politiskt spel i fantasy eller sci-fi är min favvosetting. Jag älskar både som spelare och spelledare att spela karaktärer som är djupt insyltade i händelser som ändrar maktballansen i spelet och där varje händelse genererar ringar på vatten och får större konsekvenser. Jag tycker det är minst lika intressant att se vad som händer efter orchriket fallit som det är att bringa det på fall och jag tycker att aktiva aktörer är ett måste för att spel skall vara riktigt intressanta. Om en SLP inte har en vilja och ett mål är denne bara färg eller möjligen ett element för att skapa känslor genom att denne utsätts för påtryckning eller liknande.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Fantasy vinner i längden.
Vi spelade drakar och demoner sedan kom expert och det lyfte spelet ordentligt. Gigant lade väl till lite men samuraj var för stelt.
Spelade sagan om ringen men det blir allt för styrt. Man fick ju inte ändra Tolkiens värld.

Mutant var kul men när mutant 2 blev inte vad expert var för drakar och demoner. Segt och stelt. Segment och Anders Blixt har själv erkänt att det blev för plottrigt.

Nya mutant 2089 tog en tid innan jag gillad det. Men lite för mycket megastäder. Alltid gillar muterade djur men här var de satta på undantag.

Stjärnornas krig rollspelet led av samma problem som Tolkiens det ska vara i en redan skapad värld och du kan inte ändra på något.
Spelade chock några gånger men det blev ju döda monster i hemlighet. Arkiv X innan Arkiv X fanns ungefär.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Settings jag gillar bäst är fransk diskbänksrealism, fransk historisk setting (kanske instängd på en borg) och fransk surrealism.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Björn den gode;n320559 said:
Settings jag gillar bäst är fransk diskbänksrealism, fransk historisk setting (kanske instängd på en borg) och fransk surrealism.
Dagarnas skum for the win!
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Här är det fantasy (men bara ÄS Drakar och Demoner) och skräck (men inget Vampire-blaj) som gäller. Vilda västern (Western IV) är kul också som ombyte och skulle lugnt kunna spela någon slags sci-fi (men inte vara SL)
 
Top