RECENSION Dimmor & Borgar [Recension]

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Recension av Dimmor & Borgar av Martin Broger Höglund.

Full disclosure: Jag har fått spelet skickat till mig gratis eftersom jag är en rollspels influencer.

Boken är i ett trevligt A5 format, svartvit förutom ett par färgbilder och med en snygg framsida. Texten är i en kolumn. Det finns inte så många bilder men de som finns är riktigt snygga och ger spelet en jordnära men lite trolsk känsla.

Martin talar direkt till läsaren med en behaglig och pedagogisk ton. Det kändes fel att skriva ”Författaren” efter att ha läst boken. Tilltalet är väldigt personligt. Det är också extremt nybörjarvänligt utan att tala ned till läsaren. Hade en vuxen som aldrig rollspelat velat läsa en rollspelsbok hade jag rekommenderat Dimmor & Borgar. Saker som handlingsflöden med pilar gör spelet väldigt användarvänligt vid bordet, särskilt för nya spelledare.

Sättet karaktärsskapandet går igenom hur man skapar precis lagom med bakgrund genom personlighetsdrag, rädslor, drivkrafter med mera är väldigt snyggt. Reglerna är baserade på D&D 5ed men är både väldigt förenklade och omskrivna för att spela i en mer lågfantasy värld. Det finns till exempel inget magisystem. Det finns en klass för varje grund egenskap vilket är en ide jag verkligen gillar. Klasserna är även de betydligt mer lågfantasy än i andra rollspel baserade på D&D reglerna men eftersom hela spelet är skrivet för att vara det blir det ingen clash mellan karaktärerna och världen. Att man väljer principer från sin klass gör också att karaktärerna direkt är inblandade i världens kulturella och/eller politiska konflikter.

Någonting som spelet lägger stor vikt vid är att förklara för spelledaren hur man gör egna äventyr, ner till nivån där man förklarar treaktsstrukturer. Det är väldigt pedagogiskt och även om det är grundläggande är det som att kunna tre ackord på gitarr, du kan spela nästan oändligt med låtar med dem.

Spelvärlden, Nordlandet, är en nordiskt inspirerad lågfantasyvärld. Det finns lite icke-mänskliga arter och magiska väsen, men de är inte i fokus, utan det mänskliga samhället och dess problem är där äventyren händer. Systemet med trälar knakar i fogarna, naturreligioner och den mer esoteriska monoteismen är en minut från öppen konflikt och en fruktansvärd pest håller på att bryta loss. Det finns många möjligheter att ha äventyr fokuserade runt politiken och samhället såväl som klassiker involverande banditer längs vägarna. Det är inte något goblinslaktande här dock. Det är trevligt att boken på två olika ställen och tydligt säger att kön och genus inte har någon betydelse i världen och inte heller bör ha det i spelet. Det är intressant att fokuset är helt på att man är folk ganska nära botten av samhället, man är inte riddare och adel här utan man spelar heroiska medlemmar av befolkningen i stort.

Sammanfattningsvis är Dimmor & Borgar ett perfekt spel för en helt ny grupp och för helt nya spelledare. Det är jättebra om du vill spela en mer verklighetsnära fantasy historia med fokus på ett samhället mellan järnåldern och medeltiden och inte vill att en trollkarl teleporterar in och förstör stämningen. Det är väldigt mysigt och lätt att läsa. Det spelet gör bäst är dock att det tar en genre som brukar vara hemsökt av enormt komplicerade regler, färdighetslistor längre än telefonkataloger och ett ohälsosam fokus på hur folk dog av tandvärk och gör det lätt spelat! Har du velat spela ett spel om vanliga människor i en hederskultur runt tidiga medeltiden men inte gjort det för du inte vill lägga fyra timmar på att skapa karaktärer? Dimmor & Borgar är för dig!

4 av 5
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Top