Digitala seriebutiker?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag gillar serier, men jag föredrar att läsa dem digitalt. En del grejer köper jag fysiskt, men när jag faktiska ska läsa hamnar jag ändå vid min surfplatta.

Problemet är att det rådet liksom nästan-monopol, och de som har monopolet är rövar.

Större delen av min (legala) digitala seriesamling ligger hos Comixology, som efter att ha köpts upp av Amazon blivit stadigt sämre. Hemsidan byttes ut mot Amazons storefront, och då – whoops – försvann möjligheten att ladda ner sina digitala serier som cbr/cbz-backups. Så det kan bli! Sedan bytte de ut appen mot ett derivat av Amazons Kindle-app, som för all del är duglig men inte alls lika bra som Comixologys gamla egna när det gäller serier. Och nu har jag förstått att de tänker lägga ner den läsaren och köra allt i Kindle-appen istället.

Jag ser mig om efter alternativ. Vad finns det?

Den serie jag mest nyligt börjat köpa, Image Comics nya Transformers, finns på Google Books också. Också ett Stort Ont Megaföretag™, men bättre hemsida och (tycker jag) läsare. Och man kan ladda ner sina serier – jag kan visserligen inte få cbr/cbz av mitt nyss inköpta nummer av Transformers, men jag kan få en PDF och det är fortfarande bättre än Amazon.

Finns det andra digitala serieläsare på forumet? Vad använder ni? Finns det någon storefront som är bättre än Google Books eller Amazon Kindle (Comixology finns ju nu i princip inte alls längre)?

Vill man läsa andra serier vet jag ju att det finns lite andra ställen såklart; jag har inget emot såna rekommendationer heller. Men helst skulle jag vilja ha något lite… mindre, men som ändå hade större serieföretags digitala serier.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
För att spalta upp mina önskemål; om jag skulle fabulera fritt:
  • En butik för alla behov. Det är redan skitdrygt med alla stramingtjänster för film och tv-serier. Jag vill köpa alla mina digitala serier på ett ställe, helst.
  • Har mainstreamserier.
  • Tillåter DRM-fri (eller close enough) backup, så jag inte blir beroende av deras välvilja utan faktiskt kan tänka mig att jag äger serierna jag köpt
  • Någorlunda rimliga priser.
  • Inte ett Stort Ont Företag som när som helst drar bort mattan under fötterna på en för att "effektivisera" och "streamlinea".
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Marvel Unlimited är förstås helt otroligt för Marvel, men också begränsat till Marvel, och prenumeration snarare än köpe (vilket har för- och nackdelar utifrån dina premisser).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Marvel Unlimited är förstås helt otroligt för Marvel, men också begränsat till Marvel, och prenumeration snarare än köpe (vilket har för- och nackdelar utifrån dina premisser).
Ja, och jag misstänker att de fyllt på även bland gamla serier sedan jag hade Unlimited senast… Då hade jag projektet att läsa ikapp X-men från första numret enligt en guide, och fick fylla igen hålen rätt ofta med… öh, andra källor. Men läser man mycket Marvel känns det helt klart värt pengarna!
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Amazons uppköp av Comixology fick mig att sluta läsa serier ett tag. Det gör mig fortfarande så otroligt förbannad när jag tänker på det. Comixology var för mig en perfekt plattform och läsare och Amazon har suggestivt gjort läsning av digitala serier allt sämre.
Jag ogillar att jag inte kan köpa serier direkt i appen och jag ogillar kindle som läsare både för böcker och serier.

Nu har jag dock gett upp och köper de få serier jag läser hos amazon/kindle. Men det gör mig fruktansvärt arg att det inte verkar finnas ett vettigt alternativ.

Jag vill som du helst ha allting samlat på ett ställe. Så ja om det finns något bra alternativ som jag inte hittat så vill jag också gärna veta. Jag läser för tillfället Sandman Mystery Theatre.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
För att spalta upp mina önskemål; om jag skulle fabulera fritt:
  • En butik för alla behov. Det är redan skitdrygt med alla stramingtjänster för film och tv-serier. Jag vill köpa alla mina digitala serier på ett ställe, helst.
  • Har mainstreamserier.
  • Tillåter DRM-fri (eller close enough) backup, så jag inte blir beroende av deras välvilja utan faktiskt kan tänka mig att jag äger serierna jag köpt
  • Någorlunda rimliga priser.
  • Inte ett Stort Ont Företag som när som helst drar bort mattan under fötterna på en för att "effektivisera" och "streamlinea".
Skulle nog säga att det är kört. Möjligen kan du komma nära målbilden om du skippar ambitionen på En butik och handlar direkt från olika förlags hemsidor.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Om man på riktigt vill att det ska komma en Amazon-konkurrent (oavsett arena nästan) så får man nog acceptera ”buggig och dyrt” och random utbud. Premiera de tjänsterna så att de, kanske, har möjlighet att bli bättre i framtiden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Om man på riktigt vill att det ska komma en Amazon-konkurrent (oavsett arena nästan) så får man nog acceptera ”buggig och dyrt” och random utbud. Premiera de tjänsterna så att de, kanske, har möjlighet att bli bättre i framtiden.
Jag är beredd att acceptera buggig och dyrt, jag är beredd att släppa på "ha allt på samma butik". Däremot är jag nog lite för gammeldags för att vara beredd att ha det som en ren prenumeration där jag inte får ha kvar serierna i framtiden tyvärr. Men ska kolla in globalcomix ändå, tack för tipset!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Skulle nog säga att det är kört. Möjligen kan du komma nära målbilden om du skippar ambitionen på En butik och handlar direkt från olika förlags hemsidor.
Om jag kan ladda ner serierna till min egen dator så blir ju faktiskt den biten mindre viktig, så den är nog ett av mina mindre viktiga krav.
 
Top