Nekromanti Dibuktisk teologi (eller kanske nekrologi)

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Jag håller på att skapa en Dibuk-kultist som RP, men jag är inte intresserad av att tillhöra "De övergivna" som sidorna i RELIGONER i huvudsak behandlar. Om han ska tillhör någon av de andra kulterna som nämns känns urgammla mest passande, särskillt som han börjar spelat med en quadosh på 20! Med en sådan quadosh är det uppenbart att han står i rätt nära kontakt med guden eller minst gudens gunstling. Men annars funderar jag på att inte ingå i någon organisation, utan framhäva hans personliga knotakt med guden, och låta honom vara en sorts budbärare för döden.

Vad jag söker är lite ideer om hur man skulle utforma teoloigin kring Dibuk. Är guden girig efter döda själar? eller, eftersom allt och alla måste dö någon gång, så är guden främs ute efter personer som försöker undvika honom (shamaner som byter kroppar, magiker med livsförlängning, vampyrer o.s.v)?
Alltså om han eftersträvar en sorts balans, utan liv, ingen död.

Bilden som man får när man läser vad som står under jordmodern så verkar han rent destruktiv, men det finns ett visst mått av bias där, så destuktiviteten är nog överdriven.

Sen undrar jag om någon vet varför den 10 november är heligaste dag? det står ingenting om det i Religoner.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag har inte böckerna tillgängliga, men jag skulle misstänka att den 10 november har positiv nekrotropisk flux eller vad det kallas.
 

Jokimmolator

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
116
Location
Skellefteå
Hur får man 20 i qadosh? En snäll spelledare? Jag bara undrar, så jag vet om mina spelare oxå kan tänkas göra helgon (eller motsvarande)....
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
En övernaturil egenskap (1t6 qadosh, slå 5) Framgångsrik Troende eller Tempelriddare (2t6+3 slå 15)
20 i qadosh.
En av mina spelare var vita klostret munk med 21.... Fast inte länge. Han sluta pspela Eon....
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Sen undrar jag om någon vet varför den 10 november är heligaste dag? det står ingenting om det i Religoner.

Troligtvis för att den 10 november har dubbel influx för Nekrotropi.
Har du mystik och magi (tror det står i mundana boken också)

Olika år, månader, veckor och dagar har olika magiska influx.

Om aspekten har inlux från 2 källor (t.ex. år och månad, eller månad och vecka) så blir all alstring av den aspekten 1 nivå enklare.
Har aspekten trippel influx så blir alstringen 2 nivåer enklare.
Har aspekten enkel influx så händer ingenting.

November har influx för Nekrotropi.
Tisdag i varje vecka har influx för Nekrotropi.
detta leder till att den
3 / 11
10 / 11
17 / 11
och 24 / 11
Jämt har dubbel influx för nekrotropi.

10 / 11 var den dagen du tjötade om, detta är väl åtminstone en trolig förklaring.

/Naug
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Oj. Hur fick han Qadosh 20 ? [nt]

Framgångsrik karriär (2t6+3 quadosh) och den övernaturliga egenskapen helig (1t6+2 quadosh)

Det är inte SÅ svårt att komma up i 20 med 3t6+5
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Oki, jag såg staffans medelande i går, och Naugs nu, så 10/11 har fått en tillfredställande förklaring. Tackar för det.

Finns det nu någon möjlighet att få lite ideer om det andra jag undrade om?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Dibuk-kulten verkar vara lite paradoxal, dels nämns att han är Jordmoderns största fiende, på andra ställen nämns att han ofta dyrkas av almogen för att han ska vänta med att "skörda" dem. På beskrivningen av hans kult tycks den mest bestå av mordiska galningar (har någon förresten märkt att "De Övergivna" med sina manipulerande kultledare verkar ganska lika "De Övergivnas Armé"?/images/icons/wink.gif)
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Fast Dibuk verkar vara en rätt flexibel gud. När jag skrev mitt inlägg tänkte jag inte på att även kristallordern tillber Dibuk som en av de främsta gudomarna. Dock så verkar det som de flest som tillber Dibuk gör det av fruktan för döden. Innom kristallordern är det gåvooffre som gäller, så de är inte lika nekrofiliska som de rena dibuk-dyrkarna.

"De övergivnas armé", ringer en klock någonstans, varifrån?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Vad jag söker är lite ideer om hur man skulle utforma teoloigin kring Dibuk. Är guden girig efter döda själar? eller, eftersom allt och alla måste dö någon gång, så är guden främs ute efter personer som försöker undvika honom (shamaner som byter kroppar, magiker med livsförlängning, vampyrer o.s.v)?
Alltså om han eftersträvar en sorts balans, utan liv, ingen död.


Det är nog en tolkningsfråga som dom olika dibukkulterna har olika uppfattingar om.

/Naug
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
De Övergivnas Armé

"De övergivnas armé", ringer en klock någonstans, varifrån?
Känd "rollspelshatarbok" (kommer inte ihåg författarna) som försöker bevisa att rollspel är till för att göra om dagens ungdom till någon variant av Hitlerjugend. Gjorde bl. a. stor sak av att Kult hade tämligen detaljerade vapenbeskrivningar, utan att tänka på att spelet innehåller en del demonframkallning, svartkonst och annat som borde vara mer oroväckande.

/Cernael san
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: De Övergivnas Armé

Den är skriven av Björn Sjöstedt och Didi Örnstedt.
Här är deras hemsida

Läs också Björn Hellkvists kommentarer om boken... här
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Re: De Övergivnas Armé

"utan att tänka på att spelet innehåller en del demonframkallning, svartkonst och annat som borde vara mer oroväckande"

De gjorde väl rätt stor grej av det också?
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jupp...

Jo, det är ju det minsta man kan säga.

Likaså gjorde de en stor grej av att man får poäng för att dricka blod (d.v.s. för den Begränsningen för övernaturliga rollpersoner)! Att det var minuspoäng glömde dom dock att berätta....
 
Top