Nekromanti Dibuk

Svart_ohyra

Veteran
Joined
10 Aug 2005
Messages
36
Location
Blåbärsskogen
Dibuk är enligt våran spelgrupp och mig som SL en väldigt missförstådd gud.Hans jobb är att samla ihop dom dödas andar och beskydda dom i underjorden. Han är Dödens o vishetens gud.Vandraren dibuk i röd kåpa med sin lie och timglaset i sidan.Timglaset för att se när folks tid är ute.
Hans lära är mycket missförstådd av dom flesta dibukkulter,vilka tar hans ord mycket bokstavligt.Dessa dibukkulter sprider död till hans ära. Men enligt oss är han den mest neutrala guden av gudar. en grå linje mellan svart och vitt. Hans ord är endast att när tiden för död kommer så måste han o hans förkämpar och utsända vara där för att röjja upp och skapa ordning i dödandet.
I våran kampanj som snart kommer gå in i mörkret så har dibuks heligaste man, en sanarihalv på nästan 1000 år samlat ihop dom heligaste inom dibuks lära, folk från olika kulter,azkanns,juubuls lärjungar,flera nekrokulter och så vidare. och då har han talat om för dom den rätta läran om att dom måste ska´pa ordning på döden för annars kommer totalt chaos att bryta ut när mörkret slår in. Församlingen av dibuks helisgaste män kom att kallas "konklaven" och dom samlade alla dibukkulter "onda" som "goda" i ett fästa uppe i karzimbergen. där genomgick ett möte om deras roll i nästa mörker och dom heligaste männen "konklaven" kallade på deras gud och kan manifesterade sig framför deras ögon och talade om för dom den rätta läran i mörkret.
" ingen skall falla för dibuks lie i förtid förutom dom som skall förtjäna detta" Dvs fiender till dibuk som xinu ,demoner, mörkermän o lamia, alla som har lurat döden, och dom som förbannar honom.
"Dom som följer mina ord bokstavligt kommer att bli exkomuniserade och nerjagade av mina goda kämpar"
dom kulter som vägrade följa dödsgudens sanna ord blev bannlysta av konklaven och dödade en efter en,
konklaven har även börjat fått enorm politisk makt inom såväl Sanari,drezin, consaber,melorion,caserion,jargien,asharien och ghor, flertalet kontakter med skickliga vapenmästare magiker handelsmän och likande, goda kontakter med rikens talmän, kungar,rådsmedlämmar och liknande.
Faktum är att ledaren över konklaven, Sanarialven Aniel Antalion fin taliesin är stabsmedlemm åt Liljans råd och tillhär Sanariska underrättelsetjänsten. Denna person är lika rollperson.
Iaf det som villes sägas var att dibuk är inte ond utan misstolkad pga av hans kryptiska texter.
lika sant är det att varje präst är inte god o varje nekromantiker är inte ond och varje dibukorden vill inte sprida död omkring sig.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Mycket intreassant. Finns risk att delar (iaf andan) kommer att användas ju längre kampanjen lider. Men mycket bra tolkat.
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
För länge länge sedan fanns en gud, Jordemodern, hon sådde livets frö varhelst hon gick och tillika skördade de vars liv runnit ut med svärdet Vug, hon var älskad, hon var livets och dödens gud...

Men så kom en ny gud till världen, hans namn var Dibuk. I sin omåttliga girighet stal han Jordemoderns svärd Vug och smidde om det till en lie, han skulle för all framtid vandra över Mundana och skörda Jordemoderns bragder. Jordemodern sörjde sina söner och döttrar och bad de andra gudarna hjälpa henne återfå sitt svärd men ack nej, de accepterade Dibuk som livets baneman. Jordemodern såg sina söner och döttrar falla för Dibuks lie och förfasades, för aldrig hade hon dödat så urskinningslöst, aldrig mer än vad nöden krävde...


Dibuk är inte missförstådd, hanst närmsta tjänare är Dibukgastar och de är inte snälla de (kolla vandöda och nekromanti). Varför han skulle vara vishetens gud förstår jag inte...
Men dethär kommer från olika Eon-moduler (iaf det mesta), ditt mundana kan ju vara helt annorlunda, modda på :gremlaugh: och lycka till!
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Jordemodern såg sina söner och döttrar falla för Dibuks lie och förfasades, för aldrig hade hon dödat så urskinningslöst, aldrig mer än vad nöden krävde...

Dibuk är inte missförstådd, hanst närmsta tjänare är Dibukgastar och de är inte snälla de (kolla vandöda och nekromanti). Varför han skulle vara vishetens gud förstår jag inte...
Kanske greppade Jordemodern över lite för mycket, liv, död och allt annat som hör gudomligheten till, jag gillar delar av vad Svart ohyra har att säga, döden är inte något ont, utan något naturligt, vi människor ser dock döden som något ont för att vi fruktar den, och vi fruktar den eftersom vi inte vet något om vad som händer sedan. jag tycker kanske att det var lite märkligt att dibuk skulle börja beordra om att döda de som tog de han sa ordagrant, alla har väll sitt sätt att dyrka på, men om ideen inte var så rakt på så skulle den kunna fungera även för mig, det vill säga om du utvecklade kulten som tror på livets och dödens gilla gång istället för offer och liknande (kulten som redan finns), skriv gärna en (två siders) Bibel om kulten, och dina ideer, det hadde varigt spännande :gremwink:.

VH Jens.L "Feber yrar"
 

Svart_ohyra

Veteran
Joined
10 Aug 2005
Messages
36
Location
Blåbärsskogen
tack för era komplimanger och synpunkter :gremsmile:
jag tycker kanske att det var lite märkligt att dibuk skulle börja beordra om att döda de som tog de han sa ordagrant, alla har väll sitt sätt att dyrka på, men om ideen inte var så rakt på så skulle den kunna fungera även för mig, det vill säga om du utvecklade kulten som tror på livets och dödens gilla gång istället för offer och liknande (kulten som redan finns),
Njae jag tog i lite med att dibuk beodrade att alla som tom hans ord bokstavligt skulle dö, men dom blev banlysta av dom andra som tror på livet o dödens gilla gång och det är dom som har den starkare makten.
och att tillägga är att allt dettta händer just innan mörkret för att dibuks anhängare måste vara sammanhållna under mörkret och dela en enkel mening. Dibuks anhängare kommer fungera som "städare" under slagfälten och liknande, även som medlare mellan olika parter i mörkret. Då är det viktigt att dom har en enskild syn på deras religon och inte har "två olika" för om några dibuktroende springer runt o dödar och offrar allt och alla så tappar "konklaven" (dom "Goda") dess neutralitet och inflytande.

skriv gärna en (två siders) Bibel om kulten, och dina ideer, det hadde varigt spännande .
okej ska faktiskt fundera på det lite granna, har redan väldigt mycket info om dom olika dibuktroende från våra träffar. allt ifrån enormt onda"ta-över-världen-och-krossa-allt" kulter till juubuls lärjungar som studerar lik och döden som vetenskap.
Vi har spelat mycket mörk fantasy så vi har använt oss avv mycket dibukkulter o sånt.
något speciellt ni skulle vilja ha med isf?
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
något speciellt ni skulle vilja ha med isf?
Ja, nu vet jag inte vad som redan står om dibukdyrkandet i Religioner-boken, men lite som du redan skrivit: ingående beskrivningar av olika dibukkulter, vad som skiljer deras tro åt och på vilka sätt de dyrkar Dibuk. Dessutom skulle lite olika böner, psalmer och utdrag ur heliga texter (skapelsemyter, apokalyptiska texter, ja allt möjligt) uppskattas.

Något i stil med ermines "skapelsemyt" för Xinukulten kanske. Denna tycker jag gör att Xinu och de som dyrkar honom blir otroligt mer intressanta och dessutom mer troliga.

Måste avslutningsvis tacka för att du öppnade ögonen för mig för en så trevlig gudom som Dibuk :gremtongue:. Han är ju riktigt häftig! Hoppas att jag var till hjälp och lycka till!

- Lorindor
 

Svart_ohyra

Veteran
Joined
10 Aug 2005
Messages
36
Location
Blåbärsskogen
okej. att tillägga så står det knappt något alls i religioner alls, och enligt mig så är det den sämsta boken efter alver :gremfrown:

Okej psalmer ,skapelsemyter o böneroch sånt är nog saker som inte är allt för svåra och skapa men ger en enorm inlevelse så skall göra mitt bästa för det.
även sagor,myter o skaparberättelser och domedagsprofetsior skall jag försöka få med.

Ja måste också giva min uppskattning till ermines "skapelsemyt" om xinu.(vet inte hur man fickar länkar). det hela gjorde om våran spelgrupps syn på xinu totalt. En av dom bästa inläggen i det här forumet.

Dessvärre kommer det nog ta sin lilla tid innan denna "bibel" kommer till verket, för jag är väldigt upptagen med viktigare saker just nu,men ska avvara den tid jag kan :gremgrin:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Det där var bra. Det är klart som dagen att Dibuk inte är en onding, utan en neutral jävel. I min spelvärld manifesterar han sig så gott som aldrig och gör han det är det ingen lieman direkt - så som en sådan brukar han mest avbildas och föreställas av bönder och andra som förlitar sig mer på folktro. Att han är "dödsgud" gestaltas av att han är väktaren och balansupphållaren i Dödsriket.

-Hjalle, huffar.
 

Svart_ohyra

Veteran
Joined
10 Aug 2005
Messages
36
Location
Blåbärsskogen
Tackar för den komentaren :gremsmile:

Okej men då har vi ungefär samma uppfattning om hans manifester. Under min tid har han manifesterat sig två gånger.
den ena precis före mörkret,när han sade till alla hans kulter att hans ord inte borde tagas så ordagrant. Och den andra gången var det när "dom urgamla" (se V&N) försökte med cermonin nedkalla döden och lyckades framför Rp:as ögon.
Däremot så ville inte dibuk manifestara sig just då för att han hade alledens för full upp på jobbet och anledningen till deras cermoni var att ledaren ville att dibuk skulle utrota thalamurs arme mer eller mindre åt honom. dibuk skrattade mest och blev väldigt grinig(låt oss säga såhär,ledaren för cermonin fick mindre i qadosh)

Summa sumarum= dibuk är en upptagen gud,att hålla koll på alla döda andar i dödsriket och vakta dom mot allehanda faror är ingen lätt match,även för dibuk.

Ps. Dibuk manifesterade sig inte med lie och grå/svart lång kappa Ds.
 
Top