Nekromanti Diamantäpplet rakt in i Ödesväven

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Har inte spelat nån av delarna i Sylfens Vrede. Men tänkte höra om det är möjligt att gå direkt från Diamantäpplet till Ödesväven?
Jag kör oftast som spelare och har hittat en ny spelgrupp jag vill introducera Eon till. Så tänkte spelleda Diamantäpplet då jag är såpass insatt i Eon och Mundana och sen låta min vän som älskar att spelleda ta över med Ödesväven. Skulle det funka rent kronologiskt? Dan Johansson verkar hinta om det i denna intervju: http://helmgast.se/helmgast/fragor-om-odesvaven/

Undrar också om jag spoilar mycket för mig själv genom att spelleda Diamantäpplet och sen spela i Ödesväven?

Peace,

Jascon
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Sylfens vrede-kampanjen är så oerhört splittrad och varierande att du kan spela äventyren i nästan vilken ordning du vill, så länge vissa avslöjanden hamnar i rätt ordning. Av samma anledning kan man väl hoppa över mellanäventyren, även om det verkar rätt trist om man ändå ska ta sig an kampanjen, så länge SL väver in (no pun intended) det viktigaste av backstoryn. Samtidigt är det klurigt att veta vad som faktiskt är tänkt att vara det viktigaste av backstoryn, eftersom den sista delen fortfarande inte är släppt och enligt senaste uppgifter inte kommer ut förrän om "några år" (lever vi ens då?) och det kan vara svårt för SL att egentligen veta vart det hela ska bära av eller vad som är av mest betydande vikt. Trist om man utelämnar någon SLP eller spelplats som sedan är tänkt att spela en avgörande roll i sista delen, menar jag.

Det är tyvärr ett problem med kampanjserien. Om man inte har en tydlig plan med kampanjen, vilket jag är osäker på om författaren faktiskt har haft, blir det väldigt splittrat när man ger ut episoderna med nästan tio års mellanrum (!!) och drar åt flera olika håll varje gång.

När (om) jag spelleder kampanjen igen kommer vi re-boota serien och börja om från början, men då kommer jag lägga upp den mer som en sandlådekampanj med alla delarna hopslagna där spelarna kan utforska storyn i den geografiska ordning de väljer, så länge - som jag redan nämnt - vissa avslöjanden och utvecklingar hamnar i lämplig ordning.

Det är en riktigt kul kampanj med mycket häftiga inslag och stämningsfull story, så jag hoppas ni syr ihop det på ett lyckat sätt!
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Okej, bra att veta. Tack för den inputen. Känner också att det känns synd att hoppa över två delar. Men tänker att jag/vi tar det beslutet efter Diamantäpplet.. Det är det där med familjeliv, arbete och rollspel i balans :). Så en fråga om tid helt enkelt. Konverteringen av Katres Gåtor och Av Blod Komna är en faktor också. Jag kan lägga rätt mycket tid då jag inte har familj men inte alla.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
jascon;n236023 said:
Undrar också om jag spoilar mycket för mig själv genom att spelleda Diamantäpplet och sen spela i Ödesväven?
Jag tror du klarar dig faktiskt, om du bara SL:ar Diamantäpplet. I Diamantäpplet är backstoryn ett mysterium även för SL, i stil med "det här en läskig gammal figur med mycket makt, men vi förklarar det i nästa äventyr!". Om jag minns rätt (vilket jag tror att jag gör) kommer avslöjandena först i Katres gåtor och Av blod komna, vilket gör de två delarna viktiga för kampanjen som helhet.

Och eftersom uppföljarna gör helt andra avstickare än upplägget i Diamantäpplet, som jag nämnde, kommer du inte få några spoilers i första delen om den geografiska fortsättningen.
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Frågan kanske är om Ödesväven får en lika ball impact (vad den nu är) om vi hoppar del 2 och 3?
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Nja. Jag skulle säga att alla delarna är såpass fristående att de inte är särskilt beroende på föregångarna. Som jag redan varit inne på.

DÄREMOT skulle jag vilja påpeka att Ödesväven INTE lämpar sig som ett av de första äventyren spelarna upplever av Eon och hela spelvärlden!!

Med risk för spoilers, fast jag ska försöka vara väldigt diffus och förvirrande mångordig i beskrivningen, så får jag säga att äventyret i ett stort kapitel avviker EXTREMT mycket från alla tidigare "platser / spelledarpersoner / kulturer / upplevelser" man besökt i kampanjen, och för att få detta att göra största möjliga impact (chock till och med?) borde spelarna ha blivit tillräckligt invanda med världen innan de hamnar i detta helt nya och helt oväntade "scenario", så att de känner chocken av vart de "rest / hamnat / hittat / upplever / ser"...

"Okej för att det fanns en grundförutsättning redan tidigt, men ska sanningen fram så tröttnade jag ganska snart på den. Man får komma ihåg att det var fjorton år sedan nu som jag började skriva på den första delen av kampanjen..."
George RR Martin-syndromet, kan vi kalla det. Man börjar på något, sedan går det många år och man fortsätter i en helt annan riktning. Och då riskerar man att det tappar sin styrfart och blir lite... ogreppbart.

Jag har vid första läsning blivit lite besviken på varje uppföljare, eftersom de alltid sticker iväg åt ett nytt håll och broderar ut storyn utan att man egentligen (varken som SL eller spelare) får något grepp om vad det egentligen handlar om. Men sedan när vi väl börjat spela äventyret har det varit superkul och superlyckat, men mer som fristående äventyr än som del i en sammanhållen kampanj.

Men som sagt. Jag har varit jättenöjd med våra spelupplevelser av kampanjen!
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Hahaha, ja RR Martin syndromet, knepigt :). Men också lite kul för allt blir lite flummigt även om annat lider.

Kanske att jag spelleder De Fördömdas Sista Hopp och sen får annan SL ta Diamantäpplet och Ödesväven. Inte läst förstnämnda än men får nån känsla av att det är en bra introduktion med Takalorr och andra godbitar som är specifikt för Eon?
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Vill man introducera Eon och spelvärlden Mundana skulle jag absolut välja De fördömdas sista hopp. Där får du möta några olika geografiska och kulturella settings specifika för Eon. Regnsynd är ett sådant där miniäventyr som hade kunnat utspela sig i nästan vilket spel som helst med en isolerad by och ett mysterium som skulle kunna förläggas till väldigt många olika speluniversum.

Här är ett par tidigare trådar om just DFSH:

https://www.rollspel.nu/threads/68156 [url]https://www.rollspel.nu/threads/69864
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Åh Daniel, kan du pm:a mig din logg från de fördömdas sista hopp?

Ps. Är det lätt att konvertera till Eon IV?
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Åh Daniel, kan du pm:a mig din logg från de fördömdas sista hopp?
Yes, får ladda upp den på dropbox på nytt, så skickar jag länken! Fixar det ikväll.

Och som jag nämner i den tidigare tråden om äventyret är en hel del av mitt tillagda material lånat & omskrivet från filmen "Papillon" från -73 och diverse historiska förlagor från Carlstens fästning utanför Göteborg, så mycket är sådant jag inte kokat ihop själv utan hämtat från andra material.

Jag tycker absolut man ska göra fängelseön maffigare med ett avsevärt större antal ansiktslösa fångar som kuliss, men det är ju en smaksak.

Se filmen (eller enstaka scener) och lyssna på Stefan Andersson album "Marstrandsfånge No. 90 Kleist" om du vill ha samma influenser som jag hämtade till äventyret.

Ps. Är det lätt att konvertera till Eon IV?
Det kan jag inte svara på. Jag är allmän bakåtsträvare och nostalgiker så min spelgrupp har ännu inte gått över till fyran.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Det finns några bryt och trådar som kunde broderas ut mer för att göra det ännu bättre. Det är bra, absolut, men behöver både konvertering till fyran och lite hack.
Jag skulle gärna bidra till att jobba om det om jag hade någon eller några till att bolla idéer med och som kanske har lättare än jag att få skrivit något... Kör bara tangentbord på arbetstid för närvarande.
 
Top