Nekromanti Dialekter

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Jag spelade Eon för nån vecka sedan (hata mig inte), när vi började lägga in dialekter. Detta gav faktiskt lite extra stämning till spelet. Alven i gruppen snackade med lite modifierad fransk brytning, dvärgen tysk och barbaren pratade norrlänska (oerhört kul). Det blev riktigt bra så länge det var under kontroll,men snart gick det överstyr, när misslan började prata kinesiskt ("Jag tal en limpa blöd och lite svagdlicka, tack"). Har ni inte provat detta så rekommenderar jag det om ni tror att ni kan hålla det under kontroll.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mersmak !

Det låter ju störtskönt att lägga in dialekter ju ! Sånt ger ju som sagt mer stämmning åt spelet & att man säkert får en hel del skratt på köpet !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,705
Location
Värnhem, Malmö
Jag brukar ofta dra till med rejäl skånska/småländska/västgötska för att demonstrera att nu är man verkligen i Bonnaland, och om en utlänning inte riktigt behärskar språket lägger jag på en passande brytning, så att en danasabrier låter fransk, en thalskier ryskt, en asharier vagt Texasartat och en jargier lägger till ändelsen "-us" lite då och då. Bara man håller det konsekvent och inte bara slänger in vilka förvrängningar som helst på vem som helst går det bra.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Intonation

Jag har funderat på att inte bara använda dialekter (som lätt blir väldigt överdrivna) utan också och då endast använda mig av olika språks intonation.

För er som inte vet det så är intonation "hur språket svänger, eller går upp och ner i tonfall". Olika språk har olika intonation, och därför låter det inte bra om en svensk uttalar engelska ord korrekt, fast han använder svensk intonation.

Det är dock knepigt att få till hur språkens intonation funkar, och föra över den till svenskan. Men jag tror det ska gå med lite träning. Säg en fras på exempelvis engelska med engelsk intonation och säg sedan en fras på svenska med samma intonation. Det kan låta väldigt skumt och roligt ibland...

Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Nepp det låter inte stabilt så att säga

Njae det får du inte införa i våran mysiga lille spelgrupp, man sitter där kl:4 på natten och då orkar man fanimej inte prata så knepigt.

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Countess_Malin

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
58
Location
Lund, Sverige
Annan lösning!

Jag har ett förslag på en enorm stämningsförhöjare! Om man brukar spela alv tex, så varför inte ta och lära sig alviska helt enkelt?! Det blir folk säkert imponerade av!
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Annan lösning!

Det vore något förstås, men... att tala mänskospråket med alvdialekt är väl bäst?? Annars torde man bli ganska så svårförstådd bland de andra?
Och vilket av alla de alvspråk som finns är lämpligast?

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Det finns en hake

Eftersom jag bor i Lund så är de flesta jag spelar med skåningar. Om man då kör dialektvarianten innebär det att jag, med mitt småländska ursprung, ständigt kommer tro att de andra är orcher. Jag och mina rollpersoner kommer ju därmed vara livrädda hela tiden! /images/icons/wink.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Annan lösning!

"Och vilket av alla de alvspråk som finns är lämpligast?"

Det alvspråk som alverna talar i just den världen, kanske? /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Countess_Malin

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
58
Location
Lund, Sverige
Re: Annan lösning!

Poängen är ju den, att det ska vara svårförstått... Är det ingen annan i gruppen som talar alviska, så ska de ju inte heller förstå när alviska talas. Hur skulle du gjort om du åkte till Kina tex?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Re: Annan lösning!

"<EM>'Och vilket av alla de alvspråk som finns är lämpligast?'

Det alvspråk som alverna talar i just den världen, kanske?</EM>"
*ser synen framför sig när SL slänger fram en alv/svensk ordbok till spelaren. "Lär dig den här"* Antar att det skulle bidra till att fler spelare skulle välja människor som RP:er. /images/icons/smile.gif

*går tillbaka till org.inlägget*
Det där med intoning är skitsvårt tycker jag. Själv spelar jag en engelsk professor i CoC. Det funkar bra m dialekten när jag säger namnet (Henry Jenkins) men så fort jag talar svenska är bara den knarrgnälliga rösten kvar. Intoningen försvinner helt. Mkt bra förslag annars.

/[color:green]Han</font color=green> som kanske ska träna lite på intoning
 
Top