Nekromanti Dialekter och rollgestaltande

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
En polare lade en gång sig till med en norrländsk dialekt i CoC-scenario och detta förändrade på något sätt hela honom och hans uppenbarelse. Han blev extremt lugn men också kraftfull och upplevelsen och scenariot var verkligen någonting extra.

Själv suger jag på dialekter.
En gång bröt jag kraftigt på franska en hel kväll och även om det lät rätt coolt var det extremt jobbigt. Det verkar var det enda jag har talang att bryta på :gremsmile:

Nu förbereder jag mig för att SLa Operation Fallen Reich i Karibien och skulle därför vilja höra lite hur sån dialekt låter.
Jag tänker göra det extremt lätt för mig och låta utvalda personer tala Pirates of the Caribbean-engelska oavsett om det är historiskt eller geografiskt korrekt. Det kommer passa äventyret helt enkelt.
Nu, är det någon vet var man kan lyssna på caribbean accent eller caribbean english så jag kan snappa upp lite uttal?

Eller nånstans där man kan lyssna på andra accenter/dialekter?

För övrigt måste det vara ett av dom kraftfullaste sätten att porträttera en person, att ge dom en personlig röst, uttal och vokabulär.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Som spelare använder jag min vanliga dialekt eftersom jag inte orkar hålla en dialekt ett helt speltillfälle. Däremot försäker jag använda ordförråd anpassat till rollen.

När jag spelleder däremot flödar dialekterna. Bönder pratar småländska eller dalmål. Sjömän pratar göteborgska, arbetare gammal söderslang. Eliten pratar oftast finstockholmska men i vissa fall lundensiska (översittardialekten nr1 i mina öron). Folk i bergen pratar västerbottniska (nu finns det väl inte så mycket berg i västerbotten men det har ändå blivit så på något sätt). När det dyker upp någon som pratar avvikade landar det oftast i gnällbältet.
Samtliga dialekter blir mer eller mindre dåliga och parodiska men oftast gör det inget, dialekterna är med för att skapa skillnad.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag användersällan dialekter men väl röstanvänding och ordval i övrigt. Som lajvare är jag bättre på det här än som rollspelare, men jag stävar efter att få in det i vanlig rollspel mera.

Tonfall, talrytm, andningsrytm, ordval, takt, pausering osv.... is the shit.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Däremot försäker jag använda ordförråd anpassat till rollen.
Jo, det är väl egentligen viktigare. Jag menar, hur vi uttrycker oss säger ju så mycket om oss. Ett ordförråd berättar ofta om vilken samhällsklass och dylikt man kommer från, vilken åldersgrupp man tillhör och så vidare.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Precis som jag säger ovan då ditt spår nämns så är väl egentligen det viktigare i de flesta fall än den direkta dialekten. En dialekt talar ofta om vart man kommer ifrån, medan ens sätt att tala; vilka ord man använder, hur man använder dem etc. säger så mycket mer. Sättet att tala är ju en sorts identitet.

Följdfrågor på detta (till alla):
Dock känns det som en väldigt självklar sak, att ta till medlen för hur man talar som w176 nämner här?
Jag menar, de är otroligt viktiga, men sker de inte allt jämt även om man inte är medveten om det?

Jag menar, när jag ikläder mig en roll så talar jag ju som den rollen, jag för ju fram den rollens identitet. Det blir ju ett slags automatiskt skådespel eftersom man försöker förmedla rollen i första person. Även om man inte tänker på det så har ju varje roll sina tonfall, sin rytm, sin vokabulär osv.

... Är det någon som kan säga att de inte använder dylika för att gestalta?
Visst, det finns ju den stilen att säga: "Min rollperson frågar de andra om de har har rotat i hans rum", istället för att argt utropa "Vem attans bövlar har varit i mitt rum och snokat?!".
Det kan jag tänka mig just plockar bort det här med sättet att tala och identiteten som kommer av det.
Det tycker jag det borde göra i alla fall?
Nå, min tanke var i alla fall det, att visst, alla har sina spelstilar och ingen spelstil är fel. Fast att det dock lär bli sämre gestaltningar om man inte är i rollen och talar i första person?
Eller det blir i alla fall längre väg till en tydlig identitet på det sättet.

... Säger jag som alltid spelar i första person, förutom i vissa specialfall då t.ex. spelet handlar mer om själva berättelsen än att vara en egen roll.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Detsamma gäller 'norrländska'.

Jag blir alltid lite perplex när jag hör att någon använt 'norrländska' som dialekt, vad menar de? Pistvakt? Skellefteåbondska? Sorselemål? Urvattnat Luleåmål? Pajalas och Gällivares lite mer meän kieli-färgade mål?
Kalixmålet som är långsammare än en sköldpadda som surfar på en snigel?
Arjeplogsmålet där hälften av ljuden låter som häftiga inandningar?
Arch-he-plou!
Ja, eller så går man längre söderut än Norrbotten Län, till Umeå och till inlandet där lite längre söderut?

Eller, herrejösses, hela vägen ned till Sundsvall och X2000? Till Gävle?! Shit, helt crazy.

Crazy!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, det har du verkligen rätt i, och även om jag inte har så väldans koll på alla norrlandsdialekter då förstår jag ändå verkligen vad du menar med kalixmål, för det finns det lite av i släkten. :gremsmile:

Nå, det gäller väl egentligen alla dialekter. Alla har de olika varianter och variationer beroende på själva trakten. Det är som att en annan är värmlänning, men likt fan kan man ibland inte förstå gammelgubbar för djupaste urskogarna i nordvärmland. Det är rena grekiskan ibland.

Kan dock tänka mig att det ofta blir den överdrivna Pistvaktnorrländskan där en del påhittade ord kan komma in, som många tar till. För att det är deras vy av norrländska liksom. Lite synd kan man ju tycka, eftersom det inte ger de norrländska dialekterna deras ärliga och egentliga charm.

... Säger jag, som älskar att lyssna på allsortens norrländska och göteborgska.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,921
Location
Port Kad, The Rim
Sant; jag har två norrländska svågrar: en från Gävle och en från Luleå. De låter lika åtskilda som en göteborgare och en skåning.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Haohahi...iiajjj....ajajaajaj...nu gick det lite fort va?

Läste jag att Han, den lille norrköpingsbon skrev:
Han said:
× När det är korkade typer blir det bonniga eller släpiga dialekter, typ som de snackar i Söder i Stockholm.
Ja! Se på fan, jag läste rätt för en gångs skull. Det inkontinenta stolpskottet som lystrar till rollspelsvärldens mest fåniga alias, Basenanji, har korrekt synintryck på näthinnan.

Han skrev (jag gör det lite större för att förtydliga):

"[...] som de snackar i Söder i Stockholm."

---

Han, jag befaller dig att snarast möjligast komma på en av våra forumitträffar här i den stolta huvudstan så att jag kan få trycka i dig några Staropramen på Tranan på söder.

Där ska du och jag sitta i folkvimlet och bara insupa atmosfären, så som den är på söder. Du förstår, Han, på söder är det inte som i andra stadsdelar. Det är inte lika kissnödigt som i vasastan och inte lika stroppigt som på östermalm och hell yeah! inte lika bonnigt som i norrköping eller, inte lika naturskönt som i Norrköping.

På söder, förstår du, hänger idag folk av lägsta sort. Här sitter lattemorsor som ropar: "Mercedes*, kom och ät din auberginefocaccia innan den blir kall!" över hela Nytorget, där sitter tatuerare som kopierar trix från SoHo. Här sitter det fullkomligt häpnadsväckande tjugo-nånting-brudar som går på a-kassa och virkar skitkonstiga "disajngrejjer" som de drömmer om att få sälja till Designtorget en dag (kommer aldrig att hända). Där i hörnet på Tranan, detta ärevördiga ölställe, sitter regissörer med teaterhögskolestudenter, cineaster, kungfusnubbar som har ramlat in efter träning på Shaolin men som kommer dra snart då de vill satsa på sina kroppar istället för att låta ragg göra det, där sitter reklamare som Eksem och Rising och dricker öl och drar varandra i skägg de inte har. Där sitter jag med mina gamla musikerpolare och drar skrönor från nittitalet.

Men! Han, där sitter inte längre några pilsnergubbar som pratar som i filmerna på TCM. Där sitter inte längre såna som pratar "Ekensnack": "De heter vallhallavegen, din tjyyyyvtjocke ekersplirare!"

På söder vimlar andra människor. Ditt inlägg får mig att vilja tillbaka till 40- 50-, 60-, 70-...ja, tom till det förbannade åttitalet, för numera är man på söder som man aldrig varit förr.

Alltså, förlåt jag gick bort mig i emotionernas knarkiga land. Vad jag ville säga var att det heter "på söder". Bara det. Peace.

/Basse, vafan är en "ekersplirare"?

*Jaha, nu var jag obegriplig igen. "Mercedes" tänker ni, "det är ju värsta white trash-namnet, ett sånt som folk i utkanten av Ullared döper sin raggarbilsknullade barn till!" Inte på söder inte. På söder tycker man att det är hippt att döpa sina barn till raggarbilsknullsnamn. Söderborna av idag står liksom över det där bonniga i att raggarbilsknulla. Det är tur att jag bor i lyxghettot Hammarby Sjöstad och tror att jag är nån, för på söder vill jag tamejfan inte bo.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Min åsikt är i korthet: Man gör det.

Om man gör det med vetet eller omedvetet, spelar man en robot till exempel kommer man välja ett annat ordval, tonfall och talrytm. Detta går för vilken roll som helst egentligen men robot är ett bra exempel.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
OT

Norrland är mer än halva Sverige. Det är nästan statistiskt omöjligt för ALLA norrländska dialekter att vara charmiga.

LYSSNA bara på någon från Sorsele eller Arjeplog!
Isch! Som nålar i öronen!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Men för i helvete Basenanji,

TRANAN ligger inte på Södermalm utan vid ODENPLAN och är en trendkrog med en trendig bar i källaren! :gremgrin:

(Troligen tänkte du på Pelikan, gissar jag)

Och det heter som sagt PÅ Söder inte I Söder. Som du så riktigt påpekade.

Men annars har du rätt, det finns inga som pratar oldschool-stockholmska på söder längre, de hittar man eventuellt ute i vissa svennebanan-förorter söder om stan, där det bor mest plattsättare och andra som kör pickup.

/Tomas, tvättäkta Söderkis.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Men för i helvete Basenanji,

TRANAN ligger inte på Södermalm utan vid ODENPLAN och är en trendkrog med en trendig bar i källaren! :gremgrin:

(Troligen tänkte du på Pelikan, gissar jag)

Och det heter som sagt PÅ Söder inte I Söder.

Men annars har du rätt, det finns inga som pratar oldschool-stockholmska på söder längre, de hittar man eventuellt ute i vissa svennebanan-förorter söder om stan, där det bor mest plattsättare och andra som kör pickup.

/Tomas, tvättäkta Söderkis.
Allt det här södersnacket får temalåten till Söderkåkar att spelas upp i skallen på mig. :gremlaugh: "På söder, på söder... Lalaa lalaa lalaaa!"
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I de K-märkta söderkåkarna bor numera bara författare, konstnärer, designers, regissörer, journalister och andra som hamnat där genom bostadsförmedlingens kulturkö (som officiellt inte finns).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!

Prutt bajs korv skit.

Det är ju förstås Pelikan jag menar.


Varför ska jag var en sådan clown hela tiden? Ofrivilligt också.

Suck, jag är sämst!

/Basse, tack Arfert för din upplysning iaf.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Nu har ju jag OT:at bort åt helvete så Solvebring, jag ska svara på riktigt.

Jag kör mycket dialekter faktiskt. Just nu spelar vi "Svavelvinter – in your dreams, with a bang bang" dvs med 3,5:ans regler och allt uppförstorat a la USA. Kvicksilvergruvan är värsta sjuvåningsdungen med demoner, djävlar och svartmagiker-dvärgar som försöker få rp att joina deras skumma sekt. Jag har tweakat stackars Granströms Magnum Opus långt bortom igenkännbarhetens gränser.

I Svavelvinter finns den bästa slp:n nånsin: Demens, dolken som lever.

Min dialekt av Demens är fuckin' awesome. Spelarna bara stannar upp, gapar och försöker lyssna. Dialektalt är den som en blandning av syntet och ylle i en torktumlare inställd på tusen grader.

Det är allt och inget. Dialekten är gäll, pipig, tysk och norrländsk och skånsk och gud vet.

Och grejjen är att när jag pratar med den där dialekten, då blir spelarna så upptagna med att lyssna på ljuden att alla mina meddelanden till dem (som jag lägger i Demens mun, så att säga) blir ännu svårare att tyda!

"Haha, nu sa han 'ska vi spela om'et igen'...bara för att han är kär i Elmesum...haha...han är så...vänta nu...vafan menade han med det? Eller är han bara sån? Hmmm..."

Och det tycker jag talar för att använda dialekter i rollspel.

/Basse
 
Top