Nekromanti Dexter s05 - s06?

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Tjena

Har precis sett klart på S05 av Dexter. Så jävla bra serie. Finns det fler som följer serien här?

Har hört att det skall komma ett S06 - känner mig dock lite tveksam efter att ha sett det senaste avsnittet tillika sista avsnittet på S05. Har lite svårt att se vad man kommer bygga vidare på. Några teorier?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Meh! Åh! Spoiler! JAG har inte sett avsnittet ännu, och nu vet jag ju att det är svårt att "se vad man kommer bygga vidare på" efter det. Nu är min kväll förstörd.

Jävla Persson.

Men jag ska återkomma efter att jag kollat på det.

(Min allmänna åsikt om Dexter ska jag återkomma till också, och det chocktillstånd jag var i efter fjärde säsongens slut.)
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Vimes said:
Meh! Åh! Spoiler! JAG har inte sett avsnittet ännu, och nu vet jag ju att det är svårt att "se vad man kommer bygga vidare på" efter det. Nu är min kväll förstörd.

Jävla Persson.

Men jag ska återkomma efter att jag kollat på det.

(Min allmänna åsikt om Dexter ska jag återkomma till också, och det chocktillstånd jag var i efter fjärde säsongens slut.)
Du tycker inte att spoilerfaktorn fanns där i och med rubriken s05-s06? :gremsmile:

Sorry iaf. Kom till baka när du sett avsnittet! Personligen tycker jag upplösningen innan slutet ÄR SÅ JÄVLA BRA.

ps. om du läser detta inlägget före du ser avsnittet så är du en idiot! :gremcool:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag gillar Dexter. Jag är nog fortfarande av åsikten att säsong 1 och 2 är de bästa ur spänningsynpunkt, men jag anser nog att det inte bara är nagelbitande täthet (som säsong 2 levererar bäst) som är Dexter förtjänst. Serien handlar, för mig, om frågan hur ska man leva i världen? (grundpremissen här är alltså att det för Dexter (och för mig då) finns ett påtagligt avstånd mellan jaget och världen). Säsong 1-3 är lite feel good-TV för mig: Dexter, som ju är så mycket mer fucked än jag själv, lär sig stegvis hur man lever i världen. Alla tre säsongerna bjuder på problem och testande av detta för att sluta i någon form av dur, ett litet steg har tagits, avgrunden mellan Dexter och världen har krympt en aning. Därför kom slutet av säsong 4 som en chock för mig, jag kände mig rejält sänkt efter säsongsfinalen: kanske kan man aldrig leva i världen?

Så, nå, säsong 5:
Och här slutar det också i moll! Min tanke under hela säsongen har varit att den ska starta om efter avdödandet av Rita. Allt har pekat mot att bitarna av Dexters avpsykopatisering ska plockas upp. Scenen när Luman lämnar honom är vacker: han har nästan lyckats blivit människa, äntligen, och så: ACESS DENIED! Jag blev lite tårögd. :gremblush: Tillbaka på ruta ett. Det är klart att det skulle gå att börja om, kasta in någon ny som han kan försöka relatera till, men jag vet inte. Det finns ju inget som pekar framåt här, jag ser inga krokar från säsong 5 som leder till en sjätte säsong. Det slutar ju i att alla sidokonflikter (till och med Debras kärleksliv fick överleva säsongsfinalen!) är lösta och att Dexter i princip är tillbaka där han började i säsong 1. Och ärligt talat tror jag att jag faktiskt kan nöja mig så, med att det har var sista säsongen.

F.ö. gillade jag Jordan Chase som säsongens "Bad guy" med stort B.

Dessutom trodde jag, med tanke på vad du skrev i huvudinlägget, nästan att Debra skulle avslöja Dexter och Luman. Fast iofs, i så fall skulle det kanske funnits något att bygga vidare på?

Så, jag har alltså inga teorier om hur serien skulle kunna fortsätta utan att bli alltför trött (en del grejer känns redan trötta, imo), den skulle mycket väl kunna sluta här.

Jisses vilket svammel. Speciellt det som inte är spoilertaggat. Jag hade behövt lite rödvin innanför västen för att skriva det inlägg jag ville skriva, tror jag.
 

obscure

Veteran
Joined
10 Oct 2010
Messages
17
Location
Stockholm
Detta var helt klart en av de bättre säsongerna. Som vanligt börjar de lite segt och trappar upp rejält på slutet. Jag råkade tyvärr höra att de fått serien förnyad innan jag såg klart på S05, vilket förstörde lite för mig.

Anywho, precis som ni redan sagt så vet inte heller jag vad de ska välja att bygga vidare på. Antar att Quinn "kan" ta upp spåret igen men då måste det ju hända något med Debra först.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Ser fram emot den mycket! Dexter är så jävla bra och har det många serier saknar idag: taktkänsla. Det är väldigt lite onödig action i den men när det smäller är det alltid underhållande och nödvändigt för handlingen.
 
Top