RECENSION Devil Dice Island

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Jag har läst Devil Dice Island.

DDI.png

Det här är ett litet och behändigt PbtA-spel, väl värt sina $3 på kickstarter för en PDF. Grunden är att man spelar ett gäng som kraschat på en öde ö och måste klara sig, parallellt med att allt det inte är som det borde på ön...

Ja, det är väl 95% Lost. Eller som Lost borde ha varit, om man ska vara sån.

Regler
Spelet börjar med att gruppen besvarar lite frågor om tema, tid, ton och så, och sedan frågar SL spelarna i tur och ordning tre frågor.
  1. What have you done to deserve being abandoned here?
  2. What great evil do you fear encountering?
  3. Who might help you here?
En bra start för att bygga improviserade berättelser, är min spontana åsikt.

Varje spelare väljer en klass / arketyp av typen "Hero with a Secret", "The Fool" och liknande. Varje klass har en specifierad bakgrund, som formuleras som något de måste berätta för gruppen innan spelet börjar. De har också ett klasspecifikt move, som med klassiskt tredelat resultat á la PbtA. Avslutningsvis har varje klass en relation till personen till höger och en annan till personen till vänster. De relationerna är definitivt byggda för att skapa drama och att allt ska skorra i kontakten mellan rollpersonerna.

Några allmänna moves finns också, som är rätt självförklarande.

Spelledaren
Spelledaren har ett fåtal moves, som lika mycket är principer för spelet. Principerna är där spelet känns som mest som Lost. Ett av moven ser ut såhär:
The Island is mysterious. Add a new mystery. It doesn't have to make sense.
Kanske räcker att säga så. Men de andra uppmanar SL att kolla in rollpersonernas rädslor och bakgrunder, och etablera saker kring dem i spel. Jag gillar't.

I allmänhet
Det känns som om författarna förutsätter att man har koll på hur PbtA funkar redan när man börjar, för det förklaras aldrig vad ett move är, eller när de triggas. Oh well. Det är ett enkelt litet spel, som känns som om det passar klockrent på ett konventspass, och jag är rätt sugen på att testa det i Vrålan någon gång.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det känns som om författarna förutsätter att man har koll på hur PbtA funkar redan när man börjar, för det förklaras aldrig vad ett move är, eller när de triggas.
Något som jag nu såhär efter att ha läst AW tycker att nästan alla PbtA-spel missförstår dessutom. Men jag borde spela fler av dem innan jag har allt för starka åsikter.

Säg till när det är testdags!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Ja, det är väl 95% Lost. Eller som Lost borde ha varit, om man ska vara sån.
Kortare, sammanhållen, med tydlig röd tråd och hela mysteriet och dess arc och twistar bestämda och planerade i detalj från dag 1? Inklusive ett rimligt slut som besvarar frågorna och avslöjar mysteriet? =D
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Med tanke på exempel-moven, vad är en move?
De tre allmänna moves som finns är avert a crisis, fight och rest and recover. Det är ganska självförklarande, tänker jag. Med det undantaget att alla har 5 HP och att de HP även täcker osäkerhet, utmattning, nervositet och skräck. Du kan tappa HP på att gräla, tex.

Klassen the Fool har ett klassmove som heter The Joke's on you. Det gör att man kan angripa problem på okonventionella sätt och satsa ändå - kanske kan du reparera den gamla ekan med palmblad och snor. Kanske kan du få igång den gamla rosthögen till radio med hjälp av en trasig hink och en schweizisk armékniv. Och så vidare.

Som i de flesta PbtA är alla moves formulerade med en trigger: When you xxx så kickar movet in och du får slå dina tärningar och ta makten över berättelsen.

Så baserat på vad jag vet om rollspel sedan innan är moves situationsstyrda färdigheter, som dessutom är unika för varje roll och saknar stats. Att du har färdigheten/movet är det som avgör om du alls kan göra det.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Kortare, sammanhållen, med tydlig röd tråd och hela mysteriet och dess arc och twistar bestämda och planerade i detalj från dag 1? Inklusive ett rimligt slut som besvarar frågorna och avslöjar mysteriet? =D
Well... Kortare i alla fall. Det känns som ett one shot-spel i första hand. :)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Ok, då hänger jag med. Jag tänkte att det skiljde sig en del från AW, men det verkar vara samma grej då.

Hur många sidor är det på?
 
Top