Nekromanti Detta förbannade layoutande.

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Jag har noll koll.
Sitter med InDesign CS5 och vill layouta ett av mina färdigskrivna kapitel för att testa.

Kan ni peka mig rätt, alternativt själva berätta kort vad jag gör enklast? Det jag vill göra är att kunna infoga bilder, infoga och manipulera text och det där vanliga såklart. Men kanske främst vill jag göra en mall, där själva bakgrunden ska vara som gammalt papper (tänker mig att jag drar ner en bild från google som får gestalta detta) samt slänga in en liten ram som kommer täcka nederkant och ytterkant på var sida (alltså måste den spegelvändas varannan sida som man bläddrar i det tryckta sen).
Detta är ju hur samtliga sidor ska se ut i bakgrunden liksom.

Har kikat runt lite här på forumet och googlat och visst finns det en uppsjö av tutorials och sånt, men det finns FÖR mycket. Vet inte vart eller hur jag ska börja, vet inte vad jag bör kunna för att genomföra detta (ett rollspel ska tryckas, men på hobbynivå, bara till mig och spelgruppen till en början).
 

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Och framförallt, hur går ni till väga?
Ett kapitel i taget? En sida i taget? Hela boken?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
The Ghost said:
Och framförallt, hur går ni till väga?
Ett kapitel i taget? En sida i taget? Hela boken?
Alltid med layout, oavsett program, börja med att göra en bra mall. Lägg tid på det, det kan ta dagar att få den riktigt bra, men slarva inte genom det fort. All tid du lägger på mallen har du igen sen.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
The Ghost said:
Jag har noll koll.
Sitter med InDesign CS5 och vill layouta ett av mina färdigskrivna kapitel för att testa.

Kan ni peka mig rätt, alternativt själva berätta kort vad jag gör enklast? Det jag vill göra är att kunna infoga bilder, infoga och manipulera text och det där vanliga såklart. Men kanske främst vill jag göra en mall, där själva bakgrunden ska vara som gammalt papper (tänker mig att jag drar ner en bild från google som får gestalta detta) samt slänga in en liten ram som kommer täcka nederkant och ytterkant på var sida (alltså måste den spegelvändas varannan sida som man bläddrar i det tryckta sen).
Detta är ju hur samtliga sidor ska se ut i bakgrunden liksom.

Har kikat runt lite här på forumet och googlat och visst finns det en uppsjö av tutorials och sånt, men det finns FÖR mycket. Vet inte vart eller hur jag ska börja, vet inte vad jag bör kunna för att genomföra detta (ett rollspel ska tryckas, men på hobbynivå, bara till mig och spelgruppen till en början).
Börja med att kolla in den officiella hjälpen för InDesign - där hittar du det mesta du behöver för att komma igång. Börja med att lära dig verktygen. Att lägga upp mallar och fler sidor kommer lite senare. Lycka till.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Du kanske kan sätta dig med någon som kan ID5 för att lättare förstå hur det går att arbeta i programmet. Alternativt finns det säkert någon som kan guida dig över Skype. Skicka mig PM annars så kan jag visa dig grunderna över Skype.
 
Top