Nekromanti Detektiv

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ang.Yrke:

"Det blir däremot rena chocken när du börjar hålla på på samma sätt. Du som alltid brukar vara så tillbakalutad och soft. :^)"

Asch, jag får skylla på att jag är lite diskussionssugen idag. Det har inte varit några roliga tjurskalletrådar på Politikforumet på whoa på jättelänge!


"Okej då. Just Detektiven är nog mycket riktigt en arketyp. Men majoriteten av Chronopias grupper tycker jag är gamla hederliga "yrken"."

Det kan jag utan tvekan gå med på.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
:p

"Men vad hade köpmannen gjort då? Handlat ihjäl honom?"

- Kom och köp! Korv med bröd!
- Nejtack. Jag ska inte ha något.
- Kom och köp!! Korv med bröd!!
- Hör du dåligt eller? Jag vill inte ha din äckliga korv!
- Det är inte något fel på min korv! Jag har en massa odrägliga kamrater att försörja och bordeller att besöka. Köp lite korv nu för helvete!
- Inte mitt problem. V-vad gör du med senapen? Nej!! Aaarrr.....ööö....ar.
 

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Re: Allmän kommentar

Men kan man öppet anlita en spion? Nej, folk skulle tycka det var konstigt.
Varför skulle folk tycka att det var konstigare om du hyrde en spion än om du hyrde en detektiv? (I vår värld finns det en enorm skillnad mellan yrkesgrupperna men vi pratar om en fantasyvärld som ligger på en utvecklingsnivå av medeltida slag.)

Du missar lite min poäng med socialt accepterat yrke.
Nej, jag förstår precis vad du menar men jag håller inte med.
Enligt min mening har detektivtyrket ingen högre social acceptans än vad spionyrket har.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Allmän kommentar

Varför skulle folk tycka att det var konstigare om du hyrde en spion än om du hyrde en detektiv?
Därför att grundtanken när man hyr en detektiv är att man har rätt och behöver hjälp, medan en spion indikerar att man tänker agera mot andra.

Vi har nog olika bilder av vad detektiv är.
 

Doedinnan

Veteran
Joined
16 Feb 2002
Messages
122
Location
söder (stockholm)
Re: Allmän kommentar

Cronopia är ju inte som dom andra DoD ver4sionerna bunden till en maer klassisk (om man nu kan säga det) fantasy.

Cronopia är ju nån slags SF fantasy med robotar och svart gots och supper rika alver. Så en dektektiv skulle inte sticka ut ur den kronopiska faunan.

Därför: Är din poäng inte relevant.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Socialt accepterade detektiver...

En 'socialt accepterad' detektiv är en som kan hänga upp en skylt som det står 'detektiv' på, sas.

Det kan man aldrig göra om man är spion, och bara i knepiga fantasyromaner (fast jag måste erkänna att Fritz Leibers historier om Lankhmar är de bästa jag vet) vad gäller tjuvar och lönnmördare.

I en fantasyvärld kan mycket väl samma sak hända, att det finns en accepterad roll som 'problemlösare' som åtminstone i teorin innebär att det han gör är lagligt. Under långa tider var det 'skämmigt' att vara kirurg, advokat eller journalist - kirurger rotar i döda och sjuka kroppar, advokater lever på andras olycka och journalister är professionella skvallerkärringar. Det innebar inte att det var olagligt eller farligt att syssla med dessa yrken. Eller jämför med procentare och pantlånare - universellt avskydda yrken. Inget olagligt eller konstigt, och definitivt socialt accepterat.

Hindrar inte att man inte vill att dvärgen Sammur Spader skall gå och rota i ens affärer, men han har rätt att försöka.

Erik
 
Top