Nekromanti Detektiv

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Re: Respons:

Sant angående Brottsplatsundersökning.
Men då gör jag nog hellre Empatisk Examination till en yrkesfärdighet än en förmåga (var kanske det du menade) och låter Gott minne bli detektivens yrkesförmåga.
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Spelaren slipper slå slag för att komma ihåg detaljer och namn som spelaren glömt bort men som Rp borde komma ihåg. I vår grupp brukar vi vara ganska hårda med att små saker får man själv komma ihåg. SL kan också påminna spelaren om vissa saker som tex:
SL: Baronen luktar fläder. Du minns att rummet i vilket offret befann sig i luktade svagt av fläder. Kanske finns det ett samband (mina spelare är inte alltid så brighta som man skulle kunna önska).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Respons:

"Men då gör jag nog hellre Empatisk Examination till en yrkesfärdighet än en förmåga (var kanske det du menade) och låter Gott minne bli detektivens yrkesförmåga."

Jag tyckte Empatisk Examination var så flummig att den passade bättre som yrkesförmåga (unik för brottsplatsutredaren) än färdighet, eftersom det blir så jobbigt om någon präst plötsligt vill ha Empatisk Examination osv. Men du får förstås göra som du vill.

Det var en häftig idé du hade iaf, och det är alltid kul att få läsa om någon som klurar till Chronopia.

/Rising
 

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Det jag föreställer mig när någon säger: "Jag är prisjägare" är inte ens i närheten av vad jag föreställer mig när någon säger: "Jag är en detektiv" även om de rent tekniskt skulle vara varandras motsvarigheter i olika tidsperioder i vår verklighet.
Jag tänker inte heller på samma sak. Vi i vårt samhälle har fått en ganska så arketypisk bild inpräntad av prisjägare och detektiver. De är oftast varandras motpoler (bara muskler respektive bara hjärna).

Anledningen till våra olika åsikter ligger förmodligen i att vi har olika åsikt om realism i rollspel. Jag ser vilken poäng du vill göra och jag ser på vilket sätt det gagnar om man vill spela lite mer löst bundet till realismen som jag själv håller så varmt om hjärtat.

Att hävda att detektiver inte kan finnas eftersom man borde ha prisjägare istället hör dock inte riktigt till kategorin: "Mycket nöje under ett speltifälle"
Misstag av mig, jag uppfattade det hela som ett generellt påstående från dig och svarade generellt. Jag menade inte att de två sakerna som du nämner hör ihop. Jag syftade till att svara på din anmärkning angående "vrickade" rollspelsvärldar.

Kanske lär vi oss något, kanske gör vi det inte. Kanske någon annan gör det. Man kan alltid hoppas. Om inte annat är det ett ypperligt tillfälle att strukturera sina tankar.
Precis min mening. Det vore snarare tråkigt om ingen kunde dra nytta av vår diskution.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Allmän kommentar

Efter att ha läst tråden så konstaterar jag att det är en sak som glömts.

Detektiver sysslar inte enbart (eller ens i första hand) med brottsutredning, deras vanligaste jobb är att spionera på misstänkt otrogna makar, söka försvunna personer (oftast unga på rymmen), övervaka misstänkta förskingrare/bedragare, bakgrundkontroller och liknande uppgifter där ordningsmakten egentligen inte bryr sig.

I de flesta samhällen så gillar dessutom inte ordningsmakten att privatpersoner (däribland detektiver) blandar sig i brottsutredningar av rädsla för konkurrens/kontaminering/informationsläckage.

Lägger man in dessa aspekter i yrket så tycker jag att prisjägaren blir mer och mer främmande som ersättning för detektiv. Prisjägaren är för mig mer som i Palladium, en laglig slavjägare.
 

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Re: Allmän kommentar

Detta inlägg syftar till realism och om man inte tycker om att hålla för hårt på det så behöver man förstås inte.

Detektiver sysslar inte enbart (eller ens i första hand) med brottsutredning, deras vanligaste jobb är att spionera på misstänkt otrogna makar, söka försvunna personer (oftast unga på rymmen), övervaka misstänkta förskingrare/bedragare, bakgrundkontroller och liknande uppgifter där ordningsmakten egentligen inte bryr sig.
Det är en modern företelse som kommer av att numera så har även vanliga "svensson medborgare" råd att hyra en detektiv för en kortare period. I en fantasyvärld där majoriteten av befolkningen inte har råd att betala dyra pengar för betala en företelse som ovan skulle då en detektiv bli tvungen att förlita sig på att antingen ta enorma summor för sina tjänster av de rika eller att de rika hade väldigt många problem som behöver lösas. Det jag menar är att det förmodligen inte skulle gå att livnära sig på enbart detektivarbete.
Och de som har råd med en detektivs tjänster har förmodligen tjänare som skulle kunna köpa tjänster av den undre världen (till exempel ett tjuvgille eller liknande) för en mycket billigare penning utan att det går att koppla det hela tillbaka till den rike.
Min slutsats blir alltså (återigen) att det inte finns utrymme för en detektiv i fantasy om man eftersträvar realism. Det finns andra som redan sysslar med dessa företelser.

Lägger man in dessa aspekter i yrket så tycker jag att prisjägaren blir mer och mer främmande som ersättning för detektiv. Prisjägaren är för mig mer som i Palladium, en laglig slavjägare.
Vill bara göra det klart att jag inte sagt att en prisjägare ersätter en detektiv utan bara den del av de tjänster som en detektiv utför som vi diskuterat tidigare. Och jag har hela tiden hävdat att det finns flera alternativ.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Allmän kommentar

Det är en modern företelse som kommer av att numera så har även vanliga "svensson medborgare" råd att hyra en detektiv för en kortare period.
Eftersom detta inte är något jag vet något om (men som man aldrig vet när man kan behöva) så måste jag fråga: hur dyrt är det?

I en fantasyvärld där majoriteten av befolkningen inte har råd att betala dyra pengar för betala en företelse som ovan skulle då en detektiv bli tvungen att förlita sig på att antingen ta enorma summor för sina tjänster av de rika eller att de rika hade väldigt många problem som behöver lösas.
Jag såg detektiven som en storstadsföreteelse som anlitas av överklassen för deras intriger.

Och de som har råd med en detektivs tjänster har förmodligen tjänare som skulle kunna köpa tjänster av den undre världen (till exempel ett tjuvgille eller liknande) för en mycket billigare penning utan att det går att koppla det hela tillbaka till den rike.
Självklart sänker sig inte en gentleman till att anlita en tjuv!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Allmän kommentar

"Jag såg detektiven som en storstadsföreteelse som anlitas av överklassen för deras intriger."
Det skulle man lika gärna kunna använda en spion till.. eller kunskapare... eller lönnmördare.. eller äventyrare (om de nu finns i Chronopia)..

"Självklart sänker sig inte en gentleman till att anlita en tjuv!"
Näe, men självklart har denne säkert en(/flera) spion(er), om nu intriger är vanliga..

Saken är den att man kan använda prisjägaren till väldigt mycket, särskilt om denne är RP då dessa har en tendens att inte enbart vara inriktade i sitt yrke.. Något jag och Rimmer har gett våra åsiker om..

Och nu en liten deltråd i denna deltråd.. Jag gillar inte ordet "yrke", eftersom jag på något sätt förknippar det med att man får en stadig lön.. Jag har försökt att komma på bra surrugat, mestadels genom Words synonymlista (hett tips för alla er som söker synonymer!).. Sysselsättning och levnadsbana är två ord, varav jag gillar det senare bättre men ändå inte fullständigt.. Är det någon som har ett bra förslag?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som siter vid et knasig tagentbord som vägrar skriva t vissa tecken om [color:\\"green\\"]an[/color] inte tar och trycker reält på tagenterna
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Synonymer

Synonymer kan man hitta <a href="http://wl.ebolaget.com/Contents/Search.asp">här</a href>.

Skriver man in yrke får man:
"profession, levnadsbana, levebröd, kall, verksamhet, bana; arbete, jobb, syssla, sysselsättning"

Själv har jag inga problem med termen yrke även om man inte får fast lön. Sysselsättning låter som en bra synonym annars, eller inriktning kanske, eller profession? :gremsmile:
 

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Re: Allmän kommentar

Eftersom detta inte är något jag vet något om (men som man aldrig vet när man kan behöva) så måste jag fråga: hur dyrt är det?
I Sverige har jag ingen aning men i USA kan du få en för 50 dollar om dagen plus att du står för ALLA utgifter (men det är i billigaste laget).

I övrigt så sa [color:\\"green\\"] Han [/color] det mesta.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Allmän kommentar

I Sverige har jag ingen aning men i USA kan du få en för 50 dollar om dagen plus att du står för ALLA utgifter (men det är i billigaste laget).
Wow! Det är ju nästan så att man måste hyra en bara för att ha gjort det!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ang.Yrke:

"Jag gillar inte ordet "yrke", eftersom jag på något sätt förknippar det med att man får en stadig lön.. Jag har försökt att komma på bra surrugat, mestadels genom Words synonymlista (hett tips för alla er som söker synonymer!).. Sysselsättning och levnadsbana är två ord, varav jag gillar det senare bättre men ändå inte fullständigt.. Är det någon som har ett bra förslag?"

Alla är fullkomligt värdelösa, för rollpersonernas sysselsättning förväntas ju numera vara "äventyrare" och ingenting annat. I Chronopia så är det faktiskt i stort sett samma sak som vår verklighets "privatdetektiver".

Ska man ha något namn på det så är "tidigare sysselsättning" förmodligen bäst. Både Tjuven och Gladiatorn är "äventyrare", men de har pga deras tidigare sysselsättning olika talanger till hjälp uti deras nuvarande roller som äventyrare.

---

Personligen tänker jag mest på Yrken såsom rätt abstrakta gruppindelningar beroende på vilken utbildning rollpersonen har. Jag kan göra en Lärd Man som numera försörjer sig som ficktjuv, eller en Lönnmördare som kämpar såsom gladiator.

Termen "yrke" har i mina ögon alltså ingenting med själva ordet yrke (eller någon synonym till det) att göra.

/Rising
 

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Re: Allmän kommentar

Varför inte?
Min poäng är relevant så länge som det finns den minsta detalj av realism i Chronopia eller om det finns en enda spelare/spelledare som eftersträvar mer realism i Chronopia.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Allmän kommentar

Min poäng är relevant så länge som det finns den minsta detalj av realism i Chronopia eller om det finns en enda spelare/spelledare som eftersträvar mer realism i Chronopia.
Realism i rollspel innebär inte nödvändigtvis överensstämmelse med vår historia, det är en fråga om intern logisk konsekvens inom spelvärlden.

Tillåter man exempelvis magi så har förutsättningarna ändrats. Realism uppnås genom att man tänker genom vilka konsekvenser magi får och låter världen påverkas av det på ett logiskt sätt.

Vår historia har flera exempel på hur "magi" har omdefinierat vad som är realistiskt i vår värld: jordbruk, religion, vetenskap, industrialism, elektricitet, långdistanskommunikation, boktryckarkonst, eldvapen, fjärrkontrollen. Dessa har alla definierat om vad som är realistiskt och fått världen att se annorlunda ut. Tänk efter hur världen hade sett ut om någon om dessa inte hade hänt. Världen hade sett annorlunda ut, men fortfarande varit realistisk. Klarar du av att tänka dig en värld utan fjärrkontroller? :gremshocked:

Realism i rollspel är alltså en fråga att tänka genom och genomföra sådana "what if"-scenarion konsekvent och trovärdigt. Inte att göra det så likt vår "verkliga" historia som möjligt.
 

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Re: Allmän kommentar

Realism i rollspel är alltså en fråga att tänka genom och genomföra sådana "what if"-scenarion konsekvent och trovärdigt. Inte att göra det så likt vår "verkliga" historia som möjligt.
Något som jag aldrig hävdat. Det jag sagt är att det inte verkar realistiskt att ha en yrkesgrupp av detektiver när de inte finns utrymme för dem i spelvärlden utan att det uppstår en massa ohållbara situationer. En detektiv skulle vara tvungen att konkurera om arbete med prisjägare, tjuvar, spioner, hantlangare, äventyrare med fler. Hur ska de kunna försörja sig när de inte har en enda del av sina arbetsuppgifter som är specifik för yrket?

Sedan har jag exemplifierat genom att berätta om hur det fungerade i vår världen men samtidigt hävdat att detta inte är ett måste för en absolut sanning i Chronopia.

Således hävdar jag fortfarande att min poäng är relevant.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Allmän kommentar

En detektiv skulle vara tvungen att konkurera om arbete med prisjägare, tjuvar, spioner, hantlangare, äventyrare med fler. Hur ska de kunna försörja sig när de inte har en enda del av sina arbetsuppgifter som är specifik för yrket?
Genom att ha en unik kombination av kunskaper samt att vara socialt accepterade?
 

gröntuva

Veteran
Joined
20 Feb 2003
Messages
18
Re: Allmän kommentar

men måste man verkligen vara socialt accepterad? Jag tycker det är rätt dumt en detektiv är ju bättre när dom är osociala och smyger omkring i skuggorna. eller?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Allmän kommentar

"men måste man verkligen vara socialt accepterad? Jag tycker det är rätt dumt en detektiv är ju bättre när dom är osociala och smyger omkring i skuggorna. eller?"

Att vara social accepterad har ingenting med att vara osocial att göra. Att vara osocial är något som jag är gentemot andra - det är en handling från mig mot andra. Att vara socialt accepterad innebär att andra accepterar mig - det är en handling från andra mot mig.

Och socialt accepterad måste åtminstone yrkeskåren vara. Hur ska jag kunna få mat på bordet om min yrkeskår inte är accepterad och jag därmed inte får några kunder?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Re: Allmän kommentar

Och socialt accepterad måste åtminstone yrkeskåren vara. Hur ska jag kunna få mat på bordet om min yrkeskår inte är accepterad och jag därmed inte får några kunder?

Yrket kanske är ett nödvändigt ont. Ingen vill veta av det, ingen vill anlita dem. Men när de väl behövs finns inga alternativ.

- Zire
 
Top