Nekromanti Det vita klostret

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Jag har länge funderat över vad är Vita klostrets egentliga mål?

Varför ingriper de inte med vad som försigår i Damarien, då de är helt medvetna om vem som egentligen styr makten osv. Beskrivningen av denna, uppenbart allvetande och mäktiga lilla munkorder, tyder på att de har en viktig roll att spela i Mundana, men jag kan inte riktigt komma på vad.

Sen undrar jag också vad exakt eleverna av Naturens styrka studerar? Vilka, eller vad är "de fem", som får dessa elever att helt ändra synen på sitt liv, och ger dem ett "högre mål".


Martin, undrar lite om de bakomliggande intrigerna i Mundana. Och säg inte att allt har att göra med att djävulen snart hoppar ner genom himlen för att förstöra jorden.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag har länge funderat över vad är Vita klostrets egentliga mål?

Varför ingriper de inte med vad som försigår i Damarien, då de är helt medvetna om vem som egentligen styr makten osv. Beskrivningen av denna, uppenbart allvetande och mäktiga lilla munkorder, tyder på att de har en viktig roll att spela i Mundana, men jag kan inte riktigt komma på vad.
uDet vita klostret är en munkorden, och som sådan ska de som princip inte ha något att göra med den övriga världen om det inte sker i deras direkta närhet (och därmed dels kan påverka dem och dels går att effektivt ingripa mot), eftersom de är för upptagna med sin egen själsliga utveckling och mål för att bry sig om resten av världen, som ju ändå är dömd till själsligt förfall (eller åtminstone oupplysning). Om det nu finns någon bakomliggande plan lär det endast vara känt i de absolut högsta planen (kanske inte ens hos några dödliga personer), och rör troligen vissa gruppers och väsens inflytande eller närvaro i Damarien, då landets internationella vikt utanför Asharina är minst sagt försumbar, och de inte tycks sträva efter att ändra de förhållandet (åtminstone inte innan de erövrat Västmark).

Man måste även minnas att förklara förekomsten av pseudoreligionen Kristallorden, eller vad det nu är de kallar sig, vilken ju uppenbarligen skapats av någon just för att kunna bekämpa Det vita klostret utan att lägga sig i saken själv...

Sen undrar jag också vad exakt eleverna av Naturens styrka studerar? Vilka, eller vad är "de fem", som får dessa elever att helt ändra synen på sitt liv, och ger dem ett "högre mål".
Bara jag som pga. det tidigare diskussionstråden automatiskt råkar se sammanträffandet att en viss klosterorden tillber fem vindar...? ^^ Nej, har faktist inga bra idéer; vi kanske kan hoppas på den där texten om tauper som eventuellt kanske släpps någon gång, men jag lämnar det egna teoretiserandet till mer inspirerade skrivare.

Och tyvärr tror jag att alldeles för många av de bakomligagnde mundanska intrigerna är baserade på just det... önskar att man kunde ta det till vara och göra något riktigt coolt utav det ^^
 
Top