Nekromanti Det vardagliga skräckäventyret.

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
<big>Det vardagliga skräckäventyret.</big>

Är det någon som har exprimenterat med den här typen av skräckrollspelande?
Det går i princip ut på att spelarna spelar någorluna vardagliga personer som hamnar i väldigt udda situationer (dock utan att något särdeles övernaturligt behöver inträffa) som de måste försöka ta sig ur (as usual).

Det intressanta med den här typen av skräckrollspelande är att det, till skillnad från de flesta tryckta världar och äventyr, saknar "ramar" inom vilket äventyret utspelar sig. Det är därför ofta (alltid?) systemlöst, vilket ytterligare sätter rutinerade spelare ur balans. Det finns alltså inget metatänkande (tja, det traditionella skräckrollspelsmetatänkandet [*phew*, älska svenska och skrivihop] finns ju alltid där) som spelarna kan referera till och i princip inga förutfattade slutsatser (Ooh, den där killen har solglasögon och trenchcoat - han är ju Hunter eller Vampyr) att dra.

Sen är det just mycket exprimenterade det går ut på. Scenariotypen är i princip som gjord för friforms- och alternativrollspelande.

Jag kan dra ett exempel på ett äventyr som jag spelledde just i den här "skräckgenren".

Scenen: Ett halvgammalt hyreshus i betong, lätt förfallet.
Karaktärerna: Olika, relativt "normala" personer med några udda egenskaper; alltifrån den gamla tanten på första våningen, som alltid dunkar i väggarna när folk lever om "för mycket", till studenten på översta våningen som gärna vill dra på lite extra på stereon, till muskelberget på våning tre, som spenderar en hel del tid med att meka med gammvolvon, som han ofta ställer utanför dörren till hyreshuset (där man inte får parkera).
Händelseförlopp: Scenariot grundas på att den andra hyresgästen på första våningen har en annourlunda nattsyssla; han lockar hem små flickor som han brutalt våldtar, mördar och kastar in i husets värmepanna, för att förstöra bevisen (jo, det är en sådan gammeldags värmepanna och ja, det är ett äckligt äventyr). Värmepannan börjar efter ett tag leva om, först ett molande dunk, som trots läget på bottenvåningen hörs ända upp till studenten, i samma ljudnivå (traditionell spökhistoria), för att alltmedan dagarna går vidare, trappas upp till ett rejält bankande. Rollpersonerna gör naturligtvis det enda rätta; de ringer hyresgästföreningen och klagar nåt fruktansvärt, vartpå de svarar att de ska skicka ut ett reparationsteam, men att det kommer att ta ett par dagar.

- Notera; "trots" att det är ett skräckscenario är rollpersonerna alltså mitt bland folk och inte isolerade på något sätt. Inget "ni får punka mitt ute i ingenstans och reservdäcket är försvunnet *häpna* /images/icons/tongue.gif

Efter ett tag börjar de också lägga märke till deras käre hyreskamrats nattliga aktiviteter (naturligtvis är det "kärringen" som lägger märke till det först; underbart rollgestaltande /images/icons/laugh.gif) och blir misstänksamma, men inte tillräckligt för att göra det andra uppenbara; ringa polisen.
Det hela kulmnar när rollpersonerna "kommer på" den här killen (som för övrigt inte är något traditionellt skräckmonster, utan en någorlunda tränad man i 50-60års åldern med begynnande flint) med sina nattliga aktiviteter (efter många antydanden, om och men), vartpå han i panik ger sig på dem med otrolig (psykotisk) frenesi; han försöker hugga ihjäl dem med kökskniven han använt på sina offer, utan kläder, blodig och äcklig. Till slut lyckas de ha ihjäl han, klassiskt "kasta-ner-för-trappen-spetsas-på-egen-kniv" och scenariot är slut (inte särskilt långdrager MAO; en enkvällare).
De mest underbara rysningarna kommer när reparatörerna ska fixa värmepannan (polisen har redan varit där förståss) och de kommer ner för att upptäcka att det inte låter längre. De öppnar pannan ändå och rotar lite, där de finner en hel del halvsmälta benrester. Egentligen ingenting ovanligt i ett skräckscenario, alltså (?), kanske tillochmed i underkant på de "vanliga" skräckäventyren (!?), men just den scenen skickade rysningar nerför allas ryggrader - även min.

Som sagt: är det någon som har prövat det här? Erfarenheter? Vad passar bäst; är det systemlöst som gör att det blir bra, eller går det bra i något befintligt system? Idén: låter det som något ni skulle vilja spela? Är det något man kan göra ett rollspel på?

I övrigt: Fart på skräckforumet igen? Men var tog Rising vägen?

[color:red]- §eraphim</font color=red>, som äntligen skriver trådar (och inte bara inlägg).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
KAn bli vardagligare än så

Jo, jag tycker ofta mina äventyr är bäst innan jag introducerar monstren, det övernaturliga och annat, så jag tycker den här genren är bra. Att spela utan isolation är svårt, då många rollspelare spelar sådär äckligt VERKLIGT att de ringer polisen istället för att själva gå ut i natten och se vad det är som låter på gräsmattan... ;^)

Psychos är iaf oftast mycket mer läskiga än slemmonster, så så långt är jag med. När du inte har något övernaturligt "monster" föreslår jag också att du spelar systemlöst. Bara det brukar göra spelarna oroliga. De vet lixom inte vad de har att vänta sig. Problemen jag har stött på är följande:

#1: Svårt att trappa upp intrigen.
I monsterrollspel är det enkelt att skriva äventyr där man "skalar löken" och äventyret hela tiden blir större och läbbigare, men om hotet mot spelarna är en ensam galning så kan detta ställa till med problem. Han har ju inga underhuggare som rollpersonerna får "öva upp sig på".

#2: Ofokuserat spel.
När spelarna inte är isolerade och inte vet vad de ska göra kan de förlora motivationen. De måste ha en morot att jaga efter, om man säger så. "Seven"-intriger kan falla på att rollpersonerna inte fattar ledtrådarna utan bara väntar på att något skall hända som leder dem i rätt riktning.

#3: Rälsvarning!
Särskilt i slutstriden. Inplanerade slut blir sällan dramatiska. Spelarna måste själva ha valfrihet att göra som de vill, och kanske bara skjuter galningen i huvudet vid första anblicken. Risken för snöpliga slut är stor, alltså. Och rälsa för mycket vill man ju inte heller.

Slutligen: ett svar på din fråga:

"Men var tog Rising vägen?

Jo, jag var upptagen med att skyffla in styckade småflickor i min värmepanna... -Moa ha ha ha haa!
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Jag och konvent.

"Du har inte funderat på att köra nåt på konvent?"

- Jodå, för tusan! Jag har länge funderat i de termerna, eftersom jag ofta skriver äventyr i "konventsformat". Men än så länge har det inte blivit av, för jag har inte hittat något lämpligt konvent, nära till hands och med trevliga arrangörer. Det var tänkt att jag skulle försöka komma med på SnöKon, men det blev ju inställt (för andra året i rad /images/icons/tongue.gif). Andra konvent? Tja, jag är inte alltför uppdaterad om vilka konvent som finns; har hört att GothCon ska vara bra, men det ligger ju en bit bort (mycket långt bort), så det gäller ju att ordna med resa, övernattning, käk osv.
Men helt omöjligt är det inte; jag är jävligt sugen på att spelleda på ett konvent (ungefär lika sugen som på att spela på ett konvent!).

[color:red]- §era.</font color=red>
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Re: Jag och konvent.

Ska själv på GothCon nu i år, har även varit på både SydCon och BSK, men efterson det är närmre till SnöKon än till GothCon antar jag att du bor norr om Göteborg, vilket innbär att det är ännu längre till BSK & SydCon....
Men om du skulle få för dig att packa en väska o fara söderöver så får du allt ta o säga till /images/icons/smile.gif
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Lätt ordnat ...

»så det gäller ju att ordna med resa, övernattning, käk osv.«

Sover och äter gör du på konventet. Jag själv bor i Sollefteå
(Västernorrland), och åkte på Gothcon första gången förra
året, jag planerar även att åka dit i år. Resan gick på 1000 kr,
en ganska saftig summa ... men det är överkomligt.
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Konvent. [OT]

"Sover och äter gör du på konventet."

- Det visste jag faktiskt! /images/icons/wink.gif

"Resan gick på 1000 kr, en ganska saftig summa ... men det är överkomligt."

- Det är en klart tilltalande tanke. GothCon lär ju vara ganska stort också. Och så hör jag att det ska vara mycket skräckäventyr på gång... Mmm... Men bäst är väl i så fall om man kommer i grupp (kan man överhuvudtaget spela annars - annat än som "stand-in"?) och det är ju egentligen det som är problemet. Att jag sedan kanske skulle ta och höra efter vad de kräver av scenarion inför nästa års upplaga av GothCon (eller något annat konvent - det roliga vore ju att testa konventsspelledning överhuvudtaget) är en annan sak.

[color:red]- §eraphim</font color=red>, som är lockad och faktiskt har råd till en sådan utflykt... Hmm... Vad göra? /images/icons/crazy.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Åh, mysigt!

Det är ju inte så mycket bakgrund som krävs för det här scenariot.. Du kanske vill sammanställa det som saknas i det här inlägget? För jag vill gärna spela detta.. /images/icons/smile.gif
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Re: Konvent. [OT]

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

GothCon lär ju vara ganska stort också. Och så hör jag att det ska vara mycket skräckäventyr på gång... Mmm... Men bäst är väl i så fall om man kommer i grupp (kan man överhuvudtaget spela annars - annat än som "stand-in"?) och det är ju egentligen det som är problemet. Att jag sedan kanske skulle ta och höra efter vad de kräver av scenarion inför nästa års upplaga av GothCon (eller något annat konvent - det roliga vore ju att testa konventsspelledning överhuvudtaget) är en annan sak.


<hr></blockquote>


Vad GothCon kräver av sina arrangörer är inte så hemskt mycket: Att scenariot blir klart - gärna i god tid innan så att spelledare kan få det, dom vill ha en synopsis på scenariot innan dom bestämmer om det skall med eller ej. en sk "blurp" (infotexten i utskicket) vill dom oxå ha - oftast ngn gång i början av oktober...

Spelleda tycker jag du kan göra, man får tillbka pengarna från inträdet om man spelleder 3 pass. man får matbiljetter för varje pass man gör. Man får ett bra scenario. Spelled på konvent. konvent behöver SLs. Spelled gärna mitt scenario "Indiana Jones och Kristi Lekamen" - det är både bra och snyggt.../images/icons/grin.gif

//Kalle - som har haft sina speltest, de avlöpte dessutom bra!
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Re: Konvent. [OT]

Jag spelade faktiskt inget rollspel förra året, lite trist men vi
var bara två stycken som åkte ner (dessutom var vi lite för
fega för att hoppa in som stand-in). Istället testade vi ganska
många brädspel, spelade western-figurspelet (vilket var jäkligt
kul), gluggade på kvalitetsfilm, samt umgicks (tro det eller ej)
med andra rollspelsnördar.

Får se om vi lyckas skrapa ihop något lag i år, det finns onek-
ligen många intressanta scenarion. Jag tänkte iaf ställa upp i
Settlers-turneringen & spela Western-figurspelet (bland annat),
om det inte blir något lag får jag väl ställa upp som stand-in ...
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Riktigt myysigt ska vi ha det... [OT]

"Du kanske vill sammanställa det som saknas i det här inlägget? För jag vill gärna spela detta.."

- Då kan jag göra dig glad; det är redan färdigskrivet i grunden och bearbetas nu (=görs tillräckligt pedagogiskt för att en annan SL ska kunna använda det) för att kunna läggas upp på min rollspelshemsida (också färdig i grunden, men utan hem i stora vida webben) bland en massa andra små (och stora) rollspelsprojekt (och artiklar) jag håller på med. Eftersom jag tenderar att skriva ner en sjuhelvetes massa till mina äventyr kan det komma att bli en hel del; från SLPs för inspiration, till kampanjoutlines och beskrivningar, till just sådana här (relativt) fristående scenarion (enkvällare), som lämpar sig bra för vidarebefording, just då de har en viss "konventsanda", som är lätt att anpassa.

*phew* /images/icons/wink.gif

Ja, det finns en del att hämta, när det väl kommer på plats (vilket, iofs kan ta ett tag /images/icons/frown.gif, då jag hellre lägger upp en färdig och fet hemsida, än ett skal som aldrig uppdateras /images/icons/tongue.gif)

[color:red]- §eraphim</font color=red>, som nu allvarligt funderar på att göra och spelleda konventsäventyr... Men det var ju inte vad tråden skulle handla om, eller? /images/icons/crazy.gif
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Du betalade 1000+ för att INTE spela!? [ANT]

Fanatiker! Och spela figurspel kan man göra hemma på bakgården - det är ju rollspelen som är det intressanta på ett konvent! Sådeså! /images/icons/wink.gif

ANT = Almost No Text. Och Myra.

<big>[color:red]- §.</font color=red></big>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Fri kärlek!

Hmm, vi ska sticka till GothCon, men våra grupper har strukturerats om lite, och en i gruppen orkar inte med att spela med en annan.. Så vi tänkte samla ihop en hel del spelare och köra lite "fri kärleks"-rollspel.. /images/icons/smile.gif Om du vill spela något som några i vår grupp också är intresserade av kan vi ju pussla ihop oss lite?

Hmmm. Jag ska nog posta det här på kontaktannonsforumet också..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
En kul grej man skulle kunna lägga in är att en RP brukar umgås med galningen, kanske genom ett parti poker en gång i veckan.. Man skulle kunna börja äventyret genom att de sitter och spelar poker tillsammans..

/[color:448800]Han</font color=448800> som skulle se detta äventyr som något annorlunda i spelväg
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Re: Fri kärlek!

Det där lät rätt spanky. Jag personligen är intresserad av att
testa lite av varje. Tycker att Castle Frankenstein-scenariot
på Gothcon verkar väldigt lovande.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
kanske genom ett parti poker en gång i veckan

Eller varför inte ett "parti" Drakar och Demoner? Det är vad jag kallar metagaming.

/JPS
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
absolut.
Det här är den bästa sortens skräck, den som förföljer spelarna även på deras fritid, i deras vardagliga liv, får dem att titta en extra gång i de mörka hörnen o se sig över axeln, aldrig mer ska de leva ett normalt liv!
mohahahahahahhahah (vansinningt ondskefullt skratt)

Seriöst, ja, jag har använt detta. Det svåra är att man måste tänka igenom sina äventyr mycket noggrannt, man måste ha koll...
Det är svårt, men när det funkar är det så läskigt...
jag startade en kampanj (kult) med vanliga rollpersoner som alla gick på stockholms universitet, vänner allihop.
Sen började mystiska saker hända i deras liv.
Inget direkt övernaturligt, men underliga saker, lite småläskiga...för att senare trappas upp till mycket läskiga, fortfarande utan något direkt våld eller övernaturligt...
Att se deras liv sakta falla sönder runt dem...
Det fungerar bra.
 
Top