Nekromanti Det var bättre förr.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Det är 90-tal. Det regnar. Om nätterna lyser en blodröd måne över en stad som aldrig sover. Minst var tredje scen utspelar sig på en asfet gothklubb. Alla är klädda i tight läder, korsetter och kråsskjortor. Varje vamp med självaktning har några gastade tjänare som hänger i krokarna för kärlek betald i blod. Sabbaten har rullat in i stan och behöver drivas ut innan de rubbar balansen. Ladda hagelgeväret med eldkvastpatroner. Upprätthåll maskeraden. Slå tärningspöl.

Saknar du något från förr?
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jag saknar när sista lektionen på universitet slutade 17:00, man gick hem till studentboendet, hämtade tärningar, pennor och böcker. Sedan gick man förbi pizzerian och köpte en pizza med oxfilé och bea, sedan gick man till lokalen och spelade rollspel till klockan 02:00. Hem, sova till 09:00, tillbaka till lokalen. Köra till 02:00 igen. Hem, sova. Tillbaka på lokalen 10:00. Spela till 18:00, hem..
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Inom rollspel? Bara mängden tid jag hade att lägga på hobbyn. Annars inget.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag saknar tiden långt innan Legends, just när Timothy Zahn hade blåst nytt liv i sagan och den som spelade en brash pilot fick slå precis lagom många D6 (och inget annat) för att styra sin X-Wing.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Jag saknar tiden mellan då jag fick se konceptkonsten för Drakar och Demoner 6, och då jag började läsa Drakar och Demoner 6.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
krank;n221036 said:
Inom rollspel? Bara mängden tid jag hade att lägga på hobbyn. Annars inget.
+1000 på det här. Rollspelen är bättre, coolare och snyggare, spelgruppen är oändligt mycket bättre, men man har inte riktigt tiden att lägga på det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Minns ni när cyberpunk var en möjlig framtid och inte bara retro nonsens? När framtiden var japansk? När neuromancers hackade världen?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
God45;n221054 said:
Minns ni när cyberpunk var en möjlig framtid och inte bara retro nonsens? När framtiden var japansk? När neuromancers hackade världen?
Jupp. Och så tydligen även detta band från vårt östra grannland.

 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Dazumal;n221048 said:
+1000 på det här. Rollspelen är bättre, coolare och snyggare, spelgruppen är oändligt mycket bättre, men man har inte riktigt tiden att lägga på det.
Jag saknar tiden innan jag fattade allt det här. När varje rollspel jag fick vantarna på automatiskt var det häftigaste som hänt i min värld. När spel som Toon var legender ingen visste om de var på riktigt. När mina ungdomliga ögon såg förbi allt som var dåligt och allting var bra.

Jag saknar min gamla spelgrupp. Vi håller fortfarande kontakten och ses då och då (främst GothCon), men att bo nära dem alla och spela två, tre gånger i veckan och dessutom ses i skolan varje dag i övrigt? Helt klart roligare än att ha spridits över landet.

Jag saknar att helt kunna gå in i en värld och kampanj utan att kolla på klockan. Jag saknar känslan av att spöa Blodughadda i Snösaga. Jag saknar känslan av att gå ner i dödsriket i Trudvang. Eller gåshuden jag fick av att möta Mask of Winters i Exalted.

Allt var bättre förr, men det går aldrig att bli dum igen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Khan;n221061 said:
Jag saknar tiden innan jag fattade allt det här. När varje rollspel jag fick vantarna på automatiskt var det häftigaste som hänt i min värld. När spel som Toon var legender ingen visste om de var på riktigt. När mina ungdomliga ögon såg förbi allt som var dåligt och allting var bra.

Jag saknar min gamla spelgrupp. Vi håller fortfarande kontakten och ses då och då (främst GothCon), men att bo nära dem alla och spela två, tre gånger i veckan och dessutom ses i skolan varje dag i övrigt? Helt klart roligare än att ha spridits över landet.

Jag saknar att helt kunna gå in i en värld och kampanj utan att kolla på klockan. Jag saknar känslan av att spöa Blodughadda i Snösaga. Jag saknar känslan av att gå ner i dödsriket i Trudvang. Eller gåshuden jag fick av att möta Mask of Winters i Exalted.

Allt var bättre förr, men det går aldrig att bli dum igen.

< 3
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Det var tidigt 80-tal. Pilformade rymdskepp for mellan stjärnorna. Orakade äventyrare med gaussgevär och skyddsdräkt utforskade ogästvänliga världar. Leve kejsaren! Travellers kosmos var som ett andra hem.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
wilper;n221025 said:
Saknar du något från förr?
Faktiskt inget av det. Det var mest något som var till nöds för att alla andra hade fått för sig att det coolt.

Men mer allmänt:
- Tiden att lägga på långa kampanjer i olika spel, nu får man nöja sig med ett i taget och nyheter blir liggande 2-3 år.
- Bristen på pretentioner som präglade tiden före Kult resulterade i en del töntigheter men var också ganska befriande ibland.

Men överlag är både spelandet och spelen bättre numera.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Framförallt saknar jag tiden man hade att lägga på rollspel, men önskar samtidigt att man lagt mer tid på själva spelandet och mindre på att "slå fram nya gubbar" hela tiden (ett typiskt 80-tals syndrom i vår spelgrupp).

Förhoppningsvis får man en ny chans den dagen man blir pensionär :)
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Henke;n221088 said:
Framförallt saknar jag tiden man hade att lägga på rollspel, men önskar samtidigt att man lagt mer tid på själva spelandet och mindre på att "slå fram nya gubbar" hela tiden (ett typiskt 80-tals syndrom i vår spelgrupp).

Förhoppningsvis får man en ny chans den dagen man blir pensionär :)
Plötsligt får jag en vision av mig själv, Lord Tengel och polarna sittande på hemmet om sådär 40-50 år, omgivna av tärningar och pluppar som hälften av oss blivit för darrhänta för att hantera, och käbblande om regler som ingen riktigt minns längre, man minns bara att de andra har fel.

Värre skulle en kunna ha det på sin ålderdom.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag saknar när allt var nytt. När man gick runt i en skog eller ett grottsystem, träffade på någonting och man fick ett namn på det monster man mötte men inte visste någonting om det. Jag saknar även glädjen man kände i början när man gick upp från en rustning som absorberade 2 till en som absorberade 4.
 
Top