Nekromanti Det värdelösa med stadskartor...

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Arfert said:
Hur coolt var inte det där! Älskade serie-refernserna!
Tackar! Fast det var mest för att hitta ett exempel på min åsikt.

Dvs kartor måste anpassas efter tänkt användning, gör man det är de guld och bra fluff. Annars kan det vara bättre med beskrivningar.

-Gunnar (kul att serierefernserna är uppskattade)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
MrG said:
Dvs kartor måste anpassas efter tänkt användning, gör man det är de guld och bra fluff. Annars kan det vara bättre med beskrivningar.
Ja, precis. Fast såsom kartor ofta presenteras till rollspel är ett dåligt sätt för för den tänkta användningen, att presentera en stad (grotta, slott med mera). Nu kanske någon vill invända att det är ett komplement, men jag vill påstå att den inte tillför någonting alls när den bara visar allting uppifrån med vilka hus som finns var och vilka gator som heter vad.

När jag spelledde Svavelvinter så kastade jag kartan över slottet där shaguliterna bodde och så spelade jag istället ut scener med roliga rum som jag ansåg att spelarna borde få uppleva.

Sedan kan jag använda kartor för utforskande syften. Det har hänt att jag exempelvis lagt fram en karta över en by med bara husen utritade och så får spelarna själva fylla i vilka som bor var allteftersom de utforskar byn.

/Han som tycker det är knasigt med visuella hjälpmedel som måste "översättas" till verbal kommunikation - låt det visuella fortsätta vara visuellt
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Han said:
en kort text som fångar stadens stämning. Är det trånga gator? Har staden växt sig utanför stadsmurarna? Hur mycket luktar staden? Vad är det för ljus i staden om natten (i Japan är det blått)?
Själv föredrar jag att skriva beskrivningarna från skratch, förutsatt att jag fått någon känsla för staden i något annat sammanhang.
Likt Han går jag gärna ner på gatunivå och ser mig omkring när jag skriver en sån text.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Grov said:
Han said:
en kort text som fångar stadens stämning. Är det trånga gator? Har staden växt sig utanför stadsmurarna? Hur mycket luktar staden? Vad är det för ljus i staden om natten (i Japan är det blått)?
Själv föredrar jag att skriva beskrivningarna från skratch, förutsatt att jag fått någon känsla för staden i något annat sammanhang.
Likt Han går jag gärna ner på gatunivå och ser mig omkring när jag skriver en sån text.
Kanske ska säga att jag återkommer om typ en månad då jag testat ett "nytt" kartgrepp på mina spelare....
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Jag och Lucius gjorde för några år sedan en karta över Trakoriska rikets huvudstad Tricilve (dessvärre inte en fullständig version). Normalt är jag den som vandrar genom gränderna och beskriver vad jag ser men nu uppstod problemet att få in dessa vandringar på en karta, en process där väderstrecken sällan ville samarbeta.

När nu kartan väl var ritad så använde jag den när jag skrev om Tricilve i den pågående romanen och måste säga att jag hade stor hjälp av den utan att känna mig inlåst (se exempel nedan). Därför vill jag rekommendera ett arbetssätt som jag också tillämpar för intrigplanering: Dra upp kartor och planer i stora drag för att få koherens men lägg till detaljerna allteftersom du spelar/skriver inom denna struktur. En existerande karta ger också inspiration till mer detaljerade platser. Jag hade också planer på ett detaljutformat kvarter INOM den stora kartan (finns utritat).

Utdrag skrivna med stöd av stadskarta:

Paret vandrade från Septaviets park in genom Stenstadens svalare kvarter där kommersen fördes ovanligt stillsamt dagen till heder. Nya Sfärens ordenshus, där Praanz da Kaelve under vintern utnämnts till fullvärdig sköldbärare, låg som en gödd glitterpadda med sin förgyllda fasad däst skimrande i eftermiddagssolen strax bakom Kastykertemplet.

<...>

En kort stund senare vandrade de två officerarna utför Bitterkull med Enu Ammisadu i släptåg. Melukhiern tycktes i sin bastkjol varken besväras av nattkylan eller av den tidiga timmen utan studerade nyfiket raderna av sovande köpmannavillor som sällskapet passerade. Genom klar natt nedom kullen lyste lågstadens eldar och lampor som en syndafallen stjärnhimmel för deras fötter, men kvarteren utåt hamnen låg täckta av en vit massa, på detta avstånd lika avgränsad och cirkelrund som en jäsande vetedeg.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Brior said:
När nu kartan väl var ritad så använde jag den när jag skrev om Tricilve i den pågående romanen och måste säga att jag hade stor hjälp av den utan att känna mig inlåst (se exempel nedan). Därför vill jag rekommendera ett arbetssätt som jag också tillämpar för intrigplanering: Dra upp kartor och planer i stora drag för att få koherens men lägg till detaljerna allteftersom du spelar/skriver inom denna struktur. En existerande karta ger också inspiration till mer detaljerade platser. Jag hade också planer på ett detaljutformat kvarter INOM den stora kartan (finns utritat).

Det där är ganska nära hur jag använder kartor, och på det sättet jag inspireras... Håller på att skriva en roman just nu, som är nån slags fantasy, där en fiktiv stad förekommer. Och där har kartan helt klart hjälpt mig med att skriva. Samma sak med kartor till rollspel när jag är SL.
 
Top