Nekromanti Det ULTIMATA karaktärsrollspelet

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Det ultimata karaktärsrollspelet.

Ja, jag har nu korsat barriärerna till detta ultimata stadium av ens utveckling som spelutvecklare. Så fort jag hade kommit på det första konceptet så kom nästa och jag har nu insett att nu finns inga hinder längre. Det första konceptet är liksom bryggkonceptet och nästa ett vidare steg.


Trees, the Deforestation
Världen som vi känner den dör långsamt, luften förorenas, och skogen skövlas. Om inte för lång tid kommer lövens röster tystnat förevigt och världen vara ett gigantiskt betongghetto. Det finns inget vi kan göra. Eller?

Sedan urminnes tider har växterna levt bland oss och kung över allt som är grönt och skönt är träden.
Alla träd är inte lika, det finns sju grenar som bildar skogens rike, och det finns de som valt att stå utanför, barrträden. Skogens rike är Björkarna, Ekarna, Alarna, Bokarna, Asparna, Lönnarna och Kastanjeträden. De har alla sina egna drag, sina egna sätt att se på livet, sin egen filosofi men de är alla överens om att samarbete är det ända sättet att överleva.


Stammarna

Björkarna, ”de rena”, anser att dagarna är dygnets höjdpunkt och att deras rena sinnen gör dem lämpligast att styra skogens rike.

Ekarna, ”de bombastiska”, säger alltid vad de tycker och de har åsikter om det mesta och anser förstås att deras majestätiska kronor är ett tecken på att de ska leda skogens rike. Ekarna gillar solnedgångarna.

Alarna
Bokarna, ”de lärda”, är skogens rikes historiker, de kan berätta hur det var förr då de för vidare en tradition av historieberättande. De glorifierar förstås sin del, men de anses av alal som tämligen neutrala och viktiga allierade. Det är med sorg de berättar om splittringen mellan lövträden och barrträden.

Asparna, ”de frågvisa”, är nyfikna på allt, de följer ett decennium en åsikt för att byta till en annan redan nästa, för att pröva och se vad som känns rätt. De är också de som är för ett nytt försök att ena barr- och lövträden igen.

Lönnarna, ”de inställsamma”, anser att de ska leda skogens rike, men det är inget de erkänner öppet, istället arbetar de i det försolda för att sprida lögner om de andra och skapa konflikter. Lönnarna gillar nattens mörker.

Kastanjeträd, ”de våldsamma”, försöker säkra sin ställning i skogens rike med sitt terrorvälde baserat på sina taggiga frukter. Bara ekarna har något att sätta emot det. De anser att våld också är det enda som hjälper mot de taggiga.


Vad är Trees, the Deforestation?
Trees är inte ett vanligt rollspel, utan det är ett ultimat karaktärsgestaltningsrollsspel. Glöm grottkomplex eller sunkiga storstäder, glöm vampyriska intriger eller ett liv bland stjärnorna.
I Trees spelar man en från en av de sju trädstammarna i dess dagliga liv. Dagar som spenderas med att dricka vatten och låta klorofyllen förvandla solljus till energi. Trees är andliga, sinnliga varelser som älskar att diskutera filosofi och världsliga ämnen. Det finns inte så mycket mer att göra nämligen när ens rötter stadigt står i den sköna myllan.
I Trees är du inte en glorifierad dataspelsfigur som jagar erfarenhetspoäng. I Trees behandlar man komplexa värderingar, når djupt in i sitt eget sinne och söker sanningar om existensen.

Hur spelas Trees, the Deforestation?
Tress spelas med fördel på en tomt på sommarnätter då man kan blicka upp på stjärnorna, man blir alltid mer filosofisk av sådant. Alla ligger ner med huvudena nära varandra i en cirkel. Spelledaren ska ligga med fötterna mot söder. Spelledaren börjar med ett förberett ämne/ställningstagande och så är spelet igång.


Detta är min inledande grund. Och som den goda människa jag är måste jag dela med mig av det kosmiska ljuset.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Spelledaren börjar med ett förberett ämne/ställningstagande och så är spelet igång.

vad kan ett sådant ämne/ställningstagande vara?

mycket intressant och orginellt koncept, men jag har svårt att bilda mig en uppfattning om hur en "spelsession" kan se ut.. inget för "nybörjarspelare" antar jag? antagligen förbehållet personer/spelare med en naturlig filosofisk natur eller veteranspelare som är sugna på ngt nytt?
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag har alltid velat vara en t6:a [OT]

Häftigt.. i mitt nästa äventyr kommer det finnas en glasskiosk alternativt en glassbar. :gremwink:
Vem kan motstå glass?

Men allvarligt, jag gillar fasen idén med att spela ett träd. Det kan vara ganska kul som omväxling från människa/alv/tirak/whatever. Lite tråkigt i längden bara kanske?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Jag har alltid velat vara en t6:a [OT]

Lite tråkigt i längden bara kanske?
Nejdå, det finns stor utrymme för variation.

-Jag solar lite, sedan dricker jag lite vatten.
-Är det redan höst? Då fäller jag löven.
-Jag dricker lite mer vatten.
-Vår igen? Då växer jag ut nya löv och dräller pollen i luften i hopp om att det ska hamna på ett läckert kvinnligt träd.

OK, där var mina ideer slut.
 

Cad

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
127
Location
Jkpg
Re: Jag har alltid velat vara en t6:a [OT]

Undrar vart barrträden tog vägen...får inte de vara med..

De skulle kunna ge upphov till en mängd scenarion..

-Jag tittar på mina fina nya skott..
-jag jagar bort ekorren som tar mina kottar..
-oops idag tappade jag tre kottar..
-Neeej, någon tar mig till julgran

finns säkert många fler..
 

Grimburgoth

Veteran
Joined
24 Aug 2002
Messages
9
Location
Skellefteå
En rolig idé, men jag undrar precis som Muggas hur det egentligen ska gå till. Även träd kan ha funderingar och konversationer (förutsatt att det finns ett annat träd i närheten) så kan de inte röra sig. Visst, de kan växa, men hur roligt är det?
Ett roligare alternativ kan vara att spela trädherde, aka Ent. De har fler handlingsmöjligheter, men miljön är den samma. Intrigerna mellan trädsorterna består, men varje sida behöver en ledare och vem är inte lämpligare än en Ent? Huorner skulle också kunna vara med. De bör också vara spelbara. Om man då tänker på träden i Gamla Skogen eller Fangorn så kan de också röra sig, men väldigt begränsat. Dessa skulle kunna utgöra de stora trupperna, typ infanteriet, ifall det skulle bli stridigheter träden emellan. (eller kanske mot orcher eller dvärgar, förutsatt att det är fantasymiljö) Med sina slingrande rötter och grenar skulle de lätt kunna stypa någon, eller bryta av något annat träds grenar.
Genom dessa förslag vill jag inte på något sätt utplåna självaste karaktärsspelandet, för det är fullt kompatibelt. Bara det att jag ser rörelseförmåga som en viktig ingrediens för varje rollperson. Det skulle dessutom bli så himla svårt för SL att hitta på äventyr...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Det INRE äventyret

Saken är den att för att i så lång grad som jag finner möjligt främja karaktärsspelet så behövs denna orörlighet.

Istället för äventyr av mer konventionell uppbyggnad söker jag här att finna en väg där man reser i sin egen karaktärs inre på ett sätt som inte annars görs då det finns så många yttre faktorer att ta hänsyn till även om dessa är skapade av en spelkonstruktör, av spelledaren eller spelarna.

Därför är spelet upplagt som en mer avancerad form av de filosofiska samtal man ofta har med sina vänner sent på natten, inte ovanligen efter ett spelmöte. Här är det bara mer strukturerat i och med att spelledaren i form av någon högt upp i Skogens rike tar upp ett intressant ämne.

Lämpligen spelar man också i realtid under ett dygns tid, så att trädens favorittid får komma med i beräkningen. Givetvis bör man ha gjort i ordning en matsäck innan. Avbrott för toalettbesök är förstås godkända.
 

Grimburgoth

Veteran
Joined
24 Aug 2002
Messages
9
Location
Skellefteå
Re: Det INRE äventyret

Spelidén är vacker, men jag skulle aldrig kunna uppskatta den. Då känns det roligare att bara sätta sig ned och prata med någon om livet i allmänhet, än att spela någon annan som gör det.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Verkligheten mot rollspelen: 10-1

Ja, men det mesta är roligare och lättare att uppskatta i verkligheten än i rollspelen. Jag räddar hellre prinsessor, raggar barflickor, förför alviskor, kör 250 km genom staden på min MC, flyger till Betazed och sånt i verkligheten än i ett rollspel. Däremot blir jag hellre skjuten i ett rollspel än i verkligheten, då slipper man få nedsatt funktion i en del organ som nu.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Jag har alltid velat vara en t6:a [OT]

Jonas Nelson, lajv-profil, hade en bisarr plan som gick ut på att spela klippblock på något mindre seriöst lajv nån gång. Han skulle göra ett block i trä, papier-maché etc, och sitta inne i det hela dan (mer än en dag skulle inte gå). Förhoppningsvis skulle det vara en sten folk hade anledning att, uh, interagera med.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Jag har alltid velat vara en t6:a [OT]

Folk som gillar att spela ångestfyllda spel kan ju sitta och tänka på allt som träd måste oroa sig för?

Erik
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag har alltid velat vara en t6:a [OT]

"OK, där var mina ideer slut."

Tanken var ju att det inte skulle handla om aktiva handlingar, utan helt och hållet röra sig kring trädens inre liv. Detta skulle vara minst lika rikt som för oss människor.

Jag tyckte Schenström hade ett tänkvärt inlägg som snillrikt visade hur platt vår syn på rollspelen egentligen är. Så fort man tar bort möjligheten till att utföra bedrifter och försöka prestera sig förbi utmaningar, då känns det plötsligt som om det skulle vara helt ospelbart på en gång, vilket ju är ett tragiskt bottenbetyg åt rollspelshobbyn.

Jag vill nog gå så långt som att säga att det här var ett av de mest utmanande inläggen jag sett på forumet. Det fick mig att tänka till iaf.

/Rising
 

Grimburgoth

Veteran
Joined
24 Aug 2002
Messages
9
Location
Skellefteå
Re: Verkligheten mot rollspelen: 10-1

Det som lockar mig med rollspel är känslan av göra någonting man annars aldrig skulle kunna göra och få mäktiga upplevelser. Det är därför jag inte lockas av att bara ha en enkel konversation.
Visst, konversationer kan vara riktigt roliga, men när det är den enda sysslan så tycker jag att det lätt blir långtråkigt, på samma sätt som bara en massa hack n´slash också lätt kan bli det.
Men när jag hör dina argument så utgår jag från att du inte håller med...
 
Top