Nekromanti det tärningslösa valet av initiativtagare

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Ända sedan tärningen uppfanns har den använta till att bestämma vem som börjar i diverse olika spel, denne prickiga plastkub ligger oss alla nära hjärtat. Detta är anledningen till varför jag nu ställts inför ett problem. Nyligen införskaffade jag ett sällskapsspel (1-4 spelare) som saknar denne älskade artefakt utan spelet säger i regelboken "sedan bestämmer spelarna vem som börjar", men tänk om alla vill börja? Då blir det krig och hur mycket man än kan gilla ett gammalt hederligt krogslagsmål där nävarna flyger likt helikopterblad och stolarna kastar genom rummet så är det inget jag vill ha hemma vid mitt köksbord.

Frågan är:
Vilka olika sätt finns det att bestämma vem som börjar och hur många spelare lämpar detta sätt sig till?

De sätt jag kan komma på är följande.

Sten sax påse (2 personer). Ingen vidare förklaring anses behövas. Zick zack zoo (så många som får plats).

Zick zack zoo går ut på alla involverade står i en ring med en fot utsträckt mot mitten, därefter säger alla "zick zack zoo" varpå man får välja mellan att dra undan foten eller stanna kvar, de som är minoritet i sitt val är ute. Vid lika kör man om.Detta kan också göras med händer istället för fötter.

Singla slant/krona eller klave (2 personer). Ingen vidare förklaring anses behövas.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Ready, steady, shoot. Alla kan vara med.
Man säger ready-steady-shoot precis som i sten-sax-påse. Alla spelare har att välja att skjuta på
1. sig själv
2. någon annan
3. upp i luften

* En spelare som blir skjuten på utan att samtidigt skjuta sig själv är ute.
* En spelare som skjuter på sig själv utan att någon annan gör det är ute.
* En spelare som skjuter någon som skjuter sig själv är ute.
* En spelare som skjuter på sig själv samtidigt som någon annan samtidigt skjuter på denne klarar sig.
* En spelare som ingen skjuter på klarar sig (givetvis).

Spela om tills bara en spelare är kvar.
Vimes said:
Varför skulle jag vilja skjuta i luften? Är inte risken att alla skjuter på sig själva hela tiden och ingen elimineras?
Osbjer said:
Ah.. smart. Om man skjuter någon som försöker begå självmord är man ute (men "offret" klarar sig).
Vimes said:
Fortfarande är det överlägset bästa att skjuta sig själv (famous last words).

Lägg till att om man skjuter sig själv men inte blir skjuten av någon annan så är man ute.
Osbjer said:
Heh.. det ska också vara med. :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Spelaren som sjunger musikallåtar i duschen börjar.
Spelaren som åkte berg- och dalbana senast börjar.
Spelaren som har flest LP-skivor börjar.
Spelaren som äter mest gröt börjar.
Spelaren som har flest högskolepoäng börjar.
Spelaren som är född/uppvuxen på minsta orten börjar.
Spelaren som är längst/kortast börjar.
Spelaren som är äldst/yngst börjar.
Spelaren som har rollpersonen med högst Dex i D&D eller dylikt börjar.
Spelaren som sitter närmast Mekka börjar.
Spelaren som inte hojtar om att få börja börjar.
Spelaren som äger spelet börjar (lämpar sig väl bäst om ingen av de andra har spelat så de får se hur en runda går till, om det nu inte är en enorm fördel att få börja).
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Alla har väl någon sorts flaska och vet väl säkert vad jag menar. problemet löst
Eller rap tävling. högst rap får börja
sms till 118118 och fråga vem som ska börja. Det är väl dom man kan fråga vad som helst?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Har ni testat bara komna överens? Varje dag gör vi hundratals val när vi helt enkelt kommer överrens.
Jag och en arbetskamrat kommer bägge fram till kaffemaskinen, vem tar kaffe först och vem väntar? Vi ställs inför sådana svåra val varje dag och de brukar i alla fall i mitt liv inte resultera i slagsmål, och inte heller behöva någon mekanik för konfliktlösning trots att vi bägge är kaffesugna.
Osbjer said:
Fast ditt exempel kommer sluta med att båda står med var sin mugg kaffe utan någon märkbar skillnad. Om du är etta eller fyra i Purto Rico påverkar vilken strategi genom hela spelet. Då spelar det större roll, och man tenderar inte bara komma överens. Fast man kan ju alltid kolla först :)
w176 said:
Jag skulle nog se det som en del av speldesignen och testa det om reglerna sa att man skulle komma överens om vem som börja
Glasgow_kiss said:
Spelet i fråga var Labyrinth så jag vet inte om dom tänkt så långt i speldesignen, hehe.

Annars så är det klart att man kan komma överens, särskilt om man ska spela om flera gånger så att man hinner gå ett varv runt. Men det finns så många sätt och anledningen med tråden var att få fram så många olika sätt som möjligt för att sedan välja sin favorit. Annars skulle man ju även kunna lägga en tärning i lådan bara för att bestämma vem som börjar, tärningar tror jag inte många på den här sidan lider någon brist på :)
 

BroderFluff

Veteran
Joined
4 Jul 2005
Messages
42
Location
Göteborg
Demokratiskt val tycker jag. Den spelare som kan snacka eller byta till sig flest röster av de andra spelarna får börja. Alla medel tillåtna.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Small World säger att den som har spetsigast öron får börja.
Fluxx säger att den som först säger sig vilja börja får börja.
Sten, sax, påse funkar för övrigt utmärkt på fler än två (men inte för många). Man får köra om till exakt två av de tre alternativen finns representerade och så går vinnarna vidare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Just "vem som börjar" är ju området där annars oh so serious eurospel kan skoja till det lite. Spelar det roll på riktigt så lottar man förstås, eller går efter någon av dessa principer: "du började senast, så du får inte börja nu" eller "du vann senast så du får den minst fördelaktiga platsen nu".
 
Top