Nekromanti Det tärningslösa spelandet-appen

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Jag drömmer om en crossover-app till Iphone och Android, där spelare och SL kan slå sina tärningsslag så de presenteras på varandras skärmar.

Kanske till och med så att man enkelt kan scripta slag som "Svärdattack 1T20 if <16 then 1T10+1T4+1 & 1T20". Kanske till och med "1T20 if 1-3 echo 'Höger ben' if 4-6 echo 'Vänster ben'" osv...

Drömmer jag förgäves eller är drömmen redan sann?

Finns det iallafall en app där jag kan göra det på bara min egen enhet?

Slutligen: Vem programmerar annars denna app?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Tror du hade lite otur när du satte rubriken... ;-)

Du menar nog "appen så jag kan spela utan att ta med mig tärningar"... snarare än "en app för mitt tärningslösa rollspel"... eller?

(Tärningslöst spelande är nämligen en etablerad sorts rollspel, vilket betyder att spelet sker utan att använda tärningar alls, vare sig fysiska eller i mobilen. Det första exemplet google hittade var "Svart av kval, vit av lust" för att ta ett exempel.)
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Heh, jo. Kom på det efter när jag undrade varför alla ignorerade mig. Ska starta en ny tråd precis om mitt spreadsheet jag byggt för ändamålet. Ses kanske där!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Skulle ju helt klart vara förenklande med en sådan app. men jag föredrar tärningar. Personligen tycker ja att själva fumlandet med tärningar är en del av spelet och att använda en app skulle för mig förstöra denna viktiga del.
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Mina spelare resonerar också så, men som SL blir det en jädra massa slag ibland.

Som spelare kan ett tärningsresultat vara skillnaden på liv och död och då kan det ju finnas viss magi i slaget, men som SL sitter man sällan och ba: "ååååh vad spännande om Gergil kommer lyckas parera nu, för jag har utvecklat så himla starka känslomässiga band till honom!".

Jag har gjort ett Google spreadsheet som slår hela vägen från missa/träffa till skada och kroppsdel, i strider när jag har åtta fiendesoldater som ska attackera varje SR så är det ju fantastiskt att bara trycka på en knapp och få veta vad de lyckas och inte lyckas med. Kan lägga mer energi på att ge spelarna en upplevelse och mindre på att sitta och säga "vänta... ehh.. 18... det är huvudet! Och så skada... mummel 5, 3 mummel plus 2 är 10 och just ja han har ju skadebonus det glömmer jag hela tiden, 2 blev det och vad fan var skadan nu igen!".
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Ja en blandning av båda metoderna skulle säkert vara en bra lösning. För jag håller med att som SL är det en hel del tärnings rullande och inte allt är spännande varken för spelare eller SL.
Så för dessa slag skulle en app underlätta mycket. medan man fortfarande kan ha kvar tärningar för vissa slag.
och att som SL le lite mystyskt och rulla en tärning eller 3 dolt medan man kanske tittar på en spelare utan att egentligen ens sägga något kan höja spänningen och göra mycket för känslan. Spelarna vet ju inte alltid vad man slår för. men slår SL dolt kan det ju betyda fara, en översking på intågande, nästan vad som helst.
och med en app tror ja man tappar lite av den känslan :)
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Kan tänka mig att man switchar till tärning om det är en viktig och mäktig fiende som man vill dra ut lite på -- dessutom brukar jag köra öppna slag då för att göra det hela mer spännande (och inte känna mig som en skurk om någon dör).
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Håller med om att vissa slag skulle SL kunna slå genom att använda en app men jag älskar att rulla tärningar så skulle aldrig vilja ta det helt ur spelet. Spelarna tycker jag ska få slå alla sina slag med tärningar och SL ska slå slag såsom fiendens färdighetsslag mot att anfalla/försvara och även fiendens skada med tärningar. Även om inte du som SL känner "ååååh vad spännande om Gergil kommer lyckas parera nu, för jag har utvecklat så himla starka känslomässiga band till honom!", så känner spelaren precis så och att ta hans/hennes tärningsrullande från honom/henne och byta ut det mot ett lamt klick på telefonen skulle kunna förstöra dennes upplevelse.

Ytterligare ett problem jag ser i att använda en app är att alla spelare sitter med varsin telefon framför sig hela tiden och det kan vara väldigt enkelt att slinka in på facebook, DN, 9gag eller någon annan sida/app när det inte är ens egen tur att agera vilket enkelt kan förstöra stämningen för alla.
Reddokk Fheg said:
Precis. det skulle då förstöra min upplevelese. eller i alla fall ta udden ur den och göre det mindre spännande
men i många fall skulle en app vara ett bra hjälpmeddel. för det är massor med tärnings rull som i sig inte är speciellt betydelsefullt men nödvändigt. och en appp skulle förenkla det och ge mer tid till själva spelandet
 
Top