Nekromanti Det stora rymdkriget

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Inspirerad av Captain Power-nostalgin för några veckor sedan tänkte jag försöka spåra upp ännu en gammal klassiker. Det rör sig om ett par böcker som jag lånade på biblioteket i Jönköping i slutet av 80-talet. De var i stort format, men maffiga helsidesillustrationer i färg av bulliga rymdskepp.

Den ena, som jag tycker mig minnas hette "Det stora rymdkriget" (men det stämmer nog inte, för jag har sökt på det namnet på diverse ställen utan resultat), var en SF-historia om hur några utomjordingar anföll jorden. Utomjordingarna hade en sorts fullkomligt enorma skepp med berg, skogar och annat ovanpå. Det hela handlade om först små trevande skärmystlingar, senare fullt krig om jordens överlevnad.

Den andra boken var en faktabok om jordens och utomjordingarnas skepp, där det avhandlades ett skepp per sida eller uppslag. Sedan fanns det ett kapitel med andra skepp, eill exempel okända lämningar av forntida civilisationer som flöt omkring i rymden. (Jag minns att jag tyckte att detta var väldigt fantasieggande.)

Speciellt illustrationerna var väldigt detaljerade och snygga, även om kanske inte historien var sådär väldigt nyskapande. De hade en väldigt egen stil, med bulliga rymdskepp med en massa utskjutande detaljer, och så vassa dogfighters. Böckerna var som sagt i stort format (stod som "folianter" på biblioteket, och antagligen som ungdomsböcker eller liknande också, för jag var inte särskilt gammal på den tiden...). Jag skulle tycka det var väldigt kul att få tag på dem igen; jag har sökt på internet och i diverse biblioteksdatabaser utan resultat, men det beror väl antagligen på att jag minns titeln helt fel. Och vad den andra boken hette minns jag inte alls, fast den kan ha haft "rymdskepp" eller "skepp" i titeln.


/Dimfrost, gillar bulliga rymdskepp
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag har dem, men inte i närheten just nu. Jag kan skaffa fram titel, ISBN-nummer och allt senare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag skulle tycka det var väldigt kul att få tag på dem igen; jag har sökt på internet och i diverse biblioteksdatabaser utan resultat, men det beror väl antagligen på att jag minns titeln helt fel. Och vad den andra boken hette minns jag inte alls, fast den kan ha haft "rymdskepp" eller "skepp" i titeln."

Den första boken hette "Rymdfarkoster: 2000 till 2100" och var en faktabok som behandlade de rymdskepp som deltog i Proxima-kriget, då jordlingar och små pälsiga varelser från Alpha Centauri hamnade i krig med Proxima Centauri.

Den andra boken hette "De stora rymdkrigen: 2000 till 2100", och bestod av två delar. Den första delen var en slags historialektion om Laguna-krigen, några hundra år efter Proxima-kriget, och det var där de stora rymdskeppen med skogar på kom till jorden. Den andra biten var små skärmmytslingar vid gränsen, som inte hade ett jota med vare sig Proxima-kriget eller Laguna-kriget att göra.

Båda var egentligen mest en kasse coola men osammanhängande rymdskeppsillusar av bland andra Tim White och Chris Foss, löst sammanfogade av en kasse ramstårysar.

Rymdfarkoster 2000 till 2100: Stewart Cowley, ISBN 91-85500-16-X, org titel Spacecraft 2000-2100
De stora rymdkrigen 2000 till 2100: Stewart Cowley, ISBN 91-85500-17-8, org titel Great Space Battles

KB är bra för magen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Rymdfarkoster 2000 till 2100: Stewart Cowley, ISBN 91-85500-16-X, org titel Spacecraft 2000-2100
De stora rymdkrigen 2000 till 2100: Stewart Cowley, ISBN 91-85500-17-8, org titel Great Space Battles
Kunde inte sagt det bättre själv. Jag snöt båda för en spottstyver på en bokrea får 10-12 år sen.

De böckerna formade till stor del hur jag föredrar att se rymdskepp i rollspel: stora, gjutjärnstunga mastodonter som exploderar i tillfredställande explosioner. Att de dessutom har massor av skrymslen och vrår och saker som kan gå sönder och små hjälpskepp och annat kul gör det bara ännu roligare.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Båda var egentligen mest en kasse coola men osammanhängande rymdskeppsillusar av bland andra Tim White och Chris Foss, löst sammanfogade av en kasse ramstårysar.

Illusar som inte var gjorda för böckerna, kan tilläggas. De flesta av dem kan återfinnas som omslag till romaner helt utan samband med Stewart Cowleys stårysar.
Jag såg en annan, likartad (men oöversatt) kollektion av honom några år senare, men minns just nu inte vad den hette eller gick ut på.

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag såg en annan, likartad (men oöversatt) kollektion av honom några år senare, men minns just nu inte vad den hette eller gick ut på.
Vet inte vilken du syftar på, men om man gillar stilen så finns "Diary of a spaceperson" med illustrationer av Chris(?) Foss.
 
Top