Det stora facitdilemmat

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Funderat lite mer på det här scenariot. Hur är tanken kring SL prep? Är tanken att SL ska läsa igenom allt utredningsmaterial och ha koll på det eller mest ha koll på de misstänkta och vittnen?
Undrar också lite hur mycket karaktärsspel det blir. Om huvudlinjen är att läsa utredningsmaterial på tid så förmodar jag att det inte handlar om att alla läser allt alt högläsning utan att man delar upp materialet och kommer oavsett sitta tysta en längre period av passet för att sedan påbörja diskussion och andra aktiviteter? Eller finns det något annat uttryckligt upplägg ?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Är tanken att SL ska läsa igenom allt utredningsmaterial och ha koll på det eller mest ha koll på de misstänkta och vittnen?
SL behöver läsa beskrivningarna av de tre misstänkta, introt, och lite enklare förhållningsregler kring scenariot (lägg bort era mobiler och sånt). Resten av allt material finns i ett uppslagsverk. Datum, personer som går att ringa, etc. Om varje sådan grej finns lite hjälptext för spelledaren. Typ hur personen som blir uppringd beter sig, vad den kan droppa i konversationen, etc. Tanken är att det skall gå att starta med absolut minsta möjliga prepp och sedan läsa endast det som är nödvändigt i stunden, allt eftersom. SL har ju fördelen att kunna sitta och lyssna på gruppens teorier och därav hjälpa sig själv "läsa framåt" under tiden.

Min tanke med det här upplägget, från början, var att försöka bygga något som var mer anpassat till faktumet att allt material inte blir nödvändigt på konvent, för det handlar mycket om hur gruppen interagerar med scenariot. Med Fyra StuG var det säkert 50-60% av materialet som var totalt överflödigt för upplevelsen, egentligen, men som SL ändå förväntades läsa. Så jag ville försöka se till att du bara behövde läsa det du faktiskt använde i spel.

Undrar också lite hur mycket karaktärsspel det blir. Om huvudlinjen är att läsa utredningsmaterial på tid så förmodar jag att det inte handlar om att alla läser allt alt högläsning utan att man delar upp materialet och kommer oavsett sitta tysta en längre period av passet för att sedan påbörja diskussion och andra aktiviteter?
Det mesta materialet är hyfsat kortfattat (eller kommer vara, bara en bråkdel av stommen är skriven än så länge). Typ en blankett-lookalike som visar när en försvunnen försvunnit, listar anhöriga etc. Kanske en transkription där viss text är markerad med färgpenna eller understruken. Mycket handlar om att försöka se korrelationer i datapunkter. Plats på kartan. Försvinnande. Misstänkts arbetsplats eller färdväg. Etc.

Hur mycket personlighet eller liknande som beskrivs per rollperson vet jag inte riktigt än. Det är skitbra för spelarna att ha något att förhålla sig till när scenariot börjar (samt något att läsa när SL läser introduktion och misstänkta) men samtidigt är det också bra om saker lite får sparka igång omedelbart. Tror ändå jag kommer skriva något för varje rollperson så det kan finnas lite utrymme för att skoja med varandra in-character åtminstone. :D

Eller finns det något annat uttryckligt upplägg ?
Inte egentligen. Men jag tror det kommer uppstå lite typ "best practices" genom de första speltesterna, som i så fall kommer skrivas med i materialet. När jag speltestade Gustav första gången exempelvis visade det sig att Greve Munck blev en alldeles för tråkig karaktär jämfört med de andra, vilket gjorde att han fick lite fler mål att kunna uppnå i senare testspel. Så jag räknar med att det kommer vara saker som ändras när det väl körts ett par varv "in action". Har åtminstone två grupper som kommer testa det, när det väl blir klart.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
SL behöver läsa beskrivningarna av de tre misstänkta, introt, och lite enklare förhållningsregler kring scenariot (lägg bort era mobiler och sånt). Resten av allt material finns i ett uppslagsverk. Datum, personer som går att ringa, etc. Om varje sådan grej finns lite hjälptext för spelledaren. Typ hur personen som blir uppringd beter sig, vad den kan droppa i konversationen, etc. Tanken är att det skall gå att starta med absolut minsta möjliga prepp och sedan läsa endast det som är nödvändigt i stunden, allt eftersom. SL har ju fördelen att kunna sitta och lyssna på gruppens teorier och därav hjälpa sig själv "läsa framåt" under tiden.

Min tanke med det här upplägget, från början, var att försöka bygga något som var mer anpassat till faktumet att allt material inte blir nödvändigt på konvent, för det handlar mycket om hur gruppen interagerar med scenariot. Med Fyra StuG var det säkert 50-60% av materialet som var totalt överflödigt för upplevelsen, egentligen, men som SL ändå förväntades läsa. Så jag ville försöka se till att du bara behövde läsa det du faktiskt använde i spel.
Det låter väldigt sunt. Har funderat mycket på den där "spill-texten" som egentligen aldrig når spelbordet utan enbast SL i genomläsning. På ett sätt tidsödande men också till viss del text som kan stätta stämningen för det som SL sedan förmedlar.


Det mesta materialet är hyfsat kortfattat (eller kommer vara, bara en bråkdel av stommen är skriven än så länge). Typ en blankett-lookalike som visar när en försvunnen försvunnit, listar anhöriga etc. Kanske en transkription där viss text är markerad med färgpenna eller understruken. Mycket handlar om att försöka se korrelationer i datapunkter. Plats på kartan. Försvinnande. Misstänkts arbetsplats eller färdväg. Etc.
Kanske skulle skrivit att anledningen att jag frågade är att vi i en tidigare tråd pratat om att spelarmaterialet/handouts skulle bli ganska massivt och då ser jag mig själv (som långsam läsare) försöka läsa i snabbare tempo men att det ändå kommer att bli långa moment av tystnad. Men om materialet kokas ner så är det säkert ingen fallgrop.


Inte egentligen. Men jag tror det kommer uppstå lite typ "best practices" genom de första speltesterna, som i så fall kommer skrivas med i materialet. När jag speltestade Gustav första gången exempelvis visade det sig att Greve Munck blev en alldeles för tråkig karaktär jämfört med de andra, vilket gjorde att han fick lite fler mål att kunna uppnå i senare testspel. Så jag räknar med att det kommer vara saker som ändras när det väl körts ett par varv "in action". Har åtminstone två grupper som kommer testa det, när det väl blir klart.
Jag är (som du redan vet) också intresserad av att ge input och ev. även speltesta det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Kanske skulle skrivit att anledningen att jag frågade är att vi i en tidigare tråd pratat om att spelarmaterialet/handouts skulle bli ganska massivt och då ser jag mig själv (som långsam läsare) försöka läsa i snabbare tempo men att det ändå kommer att bli långa moment av tystnad.
Det har pendlat lite också. Hade en idé om att dra det svinlångt ett tag, med iscensatta fotografier av kroppar och rekvisitapåsar och så vidare. Men det stannade på idéstadiet av förklarliga skäl. :D

I sitt nuvarande utförande handlar det mest om blanketter, fotografier, etc. Men designtänket är att det aldrig skall vara mer än högst en kort paragraf material per handout. Återstår att se hur lätt det blir att hålla. Satt ett tag och läste riktiga rapporter om försvinnanden, och det är väldigt blandat hur mycket material det innebär.

I USA under perioden scenariots försvinnanden skett var det runt 2 000 försvinnanden (av kvinnor) som aldrig uppklarades. Bara året 1980.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Kom att tänka på ditt scenario på min morgonpromenad idag. Skulle det inte kunna vara så att det finns ytterligare ett alternativ till slutsats - att flera av (eller till och med alla) skulle kunna vara skyldiga och begått brotten antingen tillsammans eller inspirerade av varandra (copycat) ?

Det kanske iofs inte gör någon skillnad utifrån att det inte finns något facit tillgängligt för spelarna eller för spelet om facit ändå inte kommer vara tillgängligt, men tänker att det skulle kunna vara ytterligare alternativ och ledtrådar som skulle kunna peka även i en sådan riktning?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det kanske iofs inte gör någon skillnad utifrån att det inte finns något facit tillgängligt för spelarna eller för spelet om facit ändå inte kommer vara tillgängligt, men tänker att det skulle kunna vara ytterligare alternativ och ledtrådar som skulle kunna peka även i en sådan riktning?
Helt klart! Det kan rentav gå att koppla ett par av gärningsmännen till samma ungefärliga platser vid viktiga tillfällen (hmm, Donovan tankade på macken här… och Laurence föreläste tio kilometer härifrån nästa kväll…) Har de känt varandra? Har de utfört något av dåden tillsammans rentav?

Materialets jobb är att vara svårt, lite ambivalent, och att bjuda på ett sammelsurium av indicier. :)
 
Top