Nekromanti Det som gömmer sig i Helm.

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Tjena alla forumiter. Tänkte inom kort hålla ett äventyr i Helm, och skapade därför en egen vandöd som gömmer sig i de djupare skuggorna av denna magnifika stad. (Spoilers för er som skall spela med mig.)
Lägger upp den här för att till största delen kolla med er vad ni tycker, om något borde ändras eller liknande. Mestadels av idéen är tagen från vampyrerna i Priest och Myrddraalerna i WoT. Som sagt, spoiler för er som skall spela med mig.

De ansiktslösa
”Efter Helm slakten hände en värre saker än vad någon kunde tänka sig. Helms befolkning lever kvar, men att leva är inte den rätta bemärkelsen. Magin som Xinu använde för att skapa Helmgastarna hade oväntade konsekvenser, och väckte även upp en del av Helms befolkning. Nu vaktar det något i djupet, vad är det ingen som vet.”

Historia och utbredning
De ansiktslösa är en vandöd skapelse, skapade i svallvågen av den magi som skapade Helmgastarna. Man vet inte hur många det var som väcktes upp av Xinus kraftiga magi, men man vet att det är många, och att de har existerat där i nära 100 år. De existerar bara i Helm, och det verkar inte som om de kan röra sig utanför Helms portar. (Anledningen till detta är att deras kroppar inte överlever på annat ställe än Nekrotropisk mark, vilket Helm består av.)
Notera att de ända människor som vet något om de ansiktslösa är de som bor i nybyggda Helm, och även dessa personer tror att det bara är en skröna, ingen har sett dem på minst 4 generationer.

Utseende
De ansiktslösa går upprätt, med kraftigt framåtlutad kropp. När de springer så görs detta på alla fyra, och oftast i otroliga hastigheter. Huvudena har formen av en människas huvud, bara det att där ögonen skulle sitta är det bara skinn, inga öron syns och näsan är inte mer än två långsmala springor. Munnen är ungefär lika stor som en människas, men den har inte mer tänder än två par huggtänder, ett par i övre käken och ett par i undre. Den ansiktslöse kan låsa sina käkar när de suger blod. De övre huggtänderna kan bli uppemot 15 cm långa, medans de undre bara är ca 5 cm långa. Skinnet är vitt på gränsen till genomskinligt, och man kan urskilja organen inne i kroppen. Istället för naglar har en ansiktslös klor, men dessa är bara 1-2 centimeter långa(används mest när de skall klättra). Tungan är ca 35 centimeter lång, och väldigt sträv.

Egenskaper och brister
En ansiktslös kan gå direkt ifrån att gå till att spurta, men kan bara hålla denna spurt i två rundor. De spurtar dock dubbelt så snabbt som de annars skulle kunna göra. Uppbyggnaden i kroppen gör så att de kan hoppa nästan dubbelt så långt som en människa hade kunnat göra, och de hoppar oftast innan de anfaller, den vanligaste anfalls taktiken är att hoppa på någon och suga ut deras blod. De ansiktslösa är oftast smartare en den normala vandöde, och gå inte in i strid som det inte finns en chans att vinna.

De ansiktslösa är inte till hundra procent en vandöd heller. De blöder som en människa, men enda sättet att verkligen döda dem är att bränna upp deras hjärtan(En ansiktslös kan alltid reagenera sig så länge dess hjärta är intakt)precis som hos en Helmgast så hörs hjärtslagen när de är upphetsade inför en strid. Dock hörs det inte lika högt som en Helmgasts, då de är mycket mindre. På grund av att de inte heller är vandöda i ordets bemärkelse så tar de inte skada av biotropi.
Den största nackdelen med en ansiktslös är att de förgörs direkt i solljus(vilket gör att Heliotropi magier alltid skadar 3x så mycket (minst OB4T6), det enda som finns kvar är hjärtat, som fortsätter att slå till dess att det blir natt igen, då kroppen börjar reagenera igen.(Regeltekniskt får de slå ett dödsslag med OB20T6 när de har exponerats av sol i mer än en runda).

Taktik i strid
En ansiktslös hoppar oftast mot sin motståndare, siktar mot nacken för att suga ut blodet ur sin motståndare. En ansiktslös anfaller alltid högt. Tänderna i de undre käkarna är gjorda för att hålla fast en motståndares kött, och är därför lättare böjda, medens de övre suger ut blodet. Klorna används mest för att haka fast sig litegrand, men har annars inget större användnings område. Tungan används för att dra bort eventuell rustning, och utsöndrar ett ämne som eroderar bort metall.

Om man blir biten
Varje runda suger den ansiktslöse bort blod till ett värde av OB3T6 blod(+OB1T6 första 2 rundorna om attacken som utfördes för att kunna bita var perfekt). För var tionde kryss blodförlust så åldras karaktären ett år((skenbart år)med allt vad det innebär(dessa års fås tillbaka om man reagenera tillbaks lika mycket blod)). Varje runda måste man slå OB4T6 mot vilja för att göra annat än att i panik släppa vapnet(första rundan) och försöka slita loss den ansiktslösa. På grund av tänderna i underkäken tar man skada enligt följande när man drar bort en ansiktslös(H hos den som sliter loss den + OB3T6 i området där den ansiktslöse sitter fast) utan att bända upp dennes tänder först (OB4T6 mot styrka, de har muskler som låser käken).

Data
Ansiktslös [Rang 8]
Styrka 16 2T6+10
Tålighet 16 2T6+10
Rörlighet 24 3T6+15
Personlighet 6 1T6+3
Psyke 16 2T6+10
Vilja 16 2T6+10
Bildning 16 2T6+10
Syn 4 3T6-5
Hörsel 16 2T6+10
Lukt 19 3T6+10

Träfftabellen för humanoider används om de inte springer, då används fyrfotade djur.

Språk: Ett klickande språk som de kommunicerar med andra ansiktslösa, okänt om de kan prata på något känt språk.

Får ej utmattning och tar inte skada av smärta, kan dock blöda.
Förflyttning: 12/24/36 Skadetålighet: 7 kolumner
Bärförmåga: 16/32 kg Vinit: 14
Chockvärde: 16 Insikt: 11

Grund Skada
H = OB2T6, K = OB1T6+2, S = OB2T6+2

Färdigheter
Akrobatik: 15
Hoppa: 18
Undvika: 15
Slagsmål: 17 (bita)
Klättra: 15 (lodrätt/tak)
Spåra: 13(Endast vid användning av lukt)
Speja: 10(endast vid hörsel användning)
Stridsvanna: 16
Edit:
Har ändrat till rätt år sen Helm slakten
Har ändrat antal generationer sen de senast sågs.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tänkte bara påpeka en sak, helmslakten var väl för ca hundra år sedan. Inte 7000år sedan, behöver ju inte göra det mer svulstigt än vad det är. :gremwink:






/Poseur
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Oh, jag snabbläste bara i vandöda och nekromanti, tänkte inte på att de inte använder år 0 som det året som kom efter mörkret :gremwink: Tack för påpekningen, tyckte det var lite lång tid ^^
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tänkte faktiskt vara lite snäll och svara på inlägget också nu när jag läst igenom det, och du faktiskt verkar ha lagt ner lite tid på detta :gremwink:

Först och främst, allting som har med Myrdraaler att göra är per automatik awesome. Hur kan man inte gilla dem? (och ja de är fet-kliché men hey :gremgrin: )
Så överlag gillar jag beskrivningen och sådant, mysigt att de är bundna till Helm, även om jag personligen gärna skulle kunna tänka mig dessa på fler platser än så.

En ansiktslös kan gå direkt ifrån att gå till att spurta, men kan bara hålla denna spurt i två rundor. De spurtar dock dubbelt så snabbt som de annars skulle kunna göra. Uppbyggnaden i kroppen gör så att de kan hoppa nästan dubbelt så långt som en människa hade kunnat göra, och de hoppar oftast innan de anfaller, den vanligaste anfalls taktiken är att hoppa på någon och suga ut deras blod.
Detta tycker jag är helt okej, riktigt nice. De blir jävligt skrämmande när man ser dem typ hundra meter bort och några sekunder senare så ser man deras käkar framför sig :gremsmile:

De ansiktslösa är oftast smartare en den normala vandöde, och gå inte in i strid som det inte finns en chans att vinna.
Också kopplat till deras stat, PSY 16! Jag förutsätter att detta är relativt PSY men ändå, 16! är typ helt överdrivet galet mycket, liksom fläskgalna Heavé-drakar har PSY (12) och övermördarmaskinaliens Pantheror har (14) i PSY. Skulle definitivt sänkt detta med ganska många steg.

De ansiktslösa är inte till hundra procent en vandöd heller. De blöder som en människa, men enda sättet att verkligen döda dem är att bränna upp deras hjärtan(En ansiktslös kan alltid reagenera sig så länge dess hjärta är intakt)precis som hos en Helmgast så hörs hjärtslagen när de är upphetsade inför en strid. Dock hörs det inte lika högt som en Helmgasts, då de är mycket mindre.
Okej inte hundra vandöda, typ som Lamia's, visst helt okej det kan jag köpa. Nästan tycka är lite coolt också, men att de inte dör förens någon bränner upp deras hjärta gör dem bara ännu mer cp-hårda faktiskt.
Det där med hjärtat är alltså mest lamt imo.

Den största nackdelen med en ansiktslös är att de förgörs direkt i solljus(vilket gör att Heliotropi magier alltid skadar 3x så mycket (minst OB4T6), det enda som finns kvar är hjärtat, som fortsätter att slå till dess att det blir natt igen, då kroppen börjar reagenera igen.(Regeltekniskt får de slå ett dödsslag med OB20T6 när de har exponerats av sol i mer än en runda).
Solljus okej okej, visst det är nice och mysigt, lagom läskigt och en mysig kliché så helt okej, men du behöver inte överdriva så galet :gremwink:
Heliotropisk skada kan lätt nöjas med magnitud * 2 i trauma(och blodförlust kanske då blodet brinner bort och koagulerar?)
Men liksom 20 fucking obt6 i dödsslag efter en rundas exponering. Öh *Poff*... Hade varit trevligare om de kunde klara sig några rundor åtminstone. Kanske börja dödsslaget på ob3t6 och +ob1t6 per runda?


Taktik i strid
En ansiktslös hoppar oftast mot sin motståndare, siktar mot nacken för att suga ut blodet ur sin motståndare. En ansiktslös anfaller alltid högt. Tänderna i de undre käkarna är gjorda för att hålla fast en motståndares kött, och är därför lättare böjda, medens de övre suger ut blodet. Klorna används mest för att haka fast sig litegrand, men har annars inget större användnings område. Tungan används för att dra bort eventuell rustning, och utsöndrar ett ämne som eroderar bort metall.
Okej finfint det köper jag helt och hållet, nästan. Tungan som drar bort rustning och eroderar metall? Well inte nog med att den har en über-tentakeltunga som är creepy i sig själv den kan slita sönder rustningar vilket den inte egentligen behöver då dess "saliv" rostar/fräter sönder metall.


Om man blir biten
Varje runda suger den ansiktslöse bort blod till ett värde av OB3T6 blod(+OB1T6 första 2 rundorna om attacken som utfördes för att kunna bita var perfekt). För var tionde kryss blodförlust så åldras karaktären ett år((skenbart år)med allt vad det innebär(dessa års fås tillbaka om man reagenera tillbaks lika mycket blod)). Varje runda måste man slå OB4T6 mot vilja för att göra annat än att i panik släppa vapnet(första rundan) och försöka slita loss den ansiktslösa. På grund av tänderna i underkäken tar man skada enligt följande när man drar bort en ansiktslös(H hos den som sliter loss den + OB3T6 i området där den ansiktslöse sitter fast) utan att bända upp dennes tänder först (OB4T6 mot styrka, de har muskler som låser käken).
Okej det här är bara, ehm, skumt. Först känns det liksom som de kan suga en hel jävla del blod på några få sekunder. Liksom varje poäng blodförlust är på ett ungefär 8cl. Känns liksom bara lite väl mycket i skada. Ob1t6 extra blodförlust förutom blödningstakten som skadan åsamkade är väl ändå helt okej. Temporär åldring är väl okej, men lite väl krångligt om man ska vara regelbögig mitt i stridandet. Även om det är en snygg grej dock.
Förstår verkligen inte varför man skulle släppa sitt vapen för, om jag hade en fet galen fästing på min kropp och jag hade ett svärd i handen så skulle jag försöka mota bort den med svärdet, slå, vrida, sticka, bända samtidigt som jag gjorde det samma med min fria hand. Visst panikdelen är förståelig men kanske inte släppa allt delen.
Massa extraskada om man ska ta bort skitsaken, är det bara inte att använda reglerna för fastnade vapen och räkna tänderna som hullingar eller något pga låst käke och att det är ett motståndsslag mot varelsens sty?





/Poseur
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Poseur said:
Tänkte faktiskt vara lite snäll och svara på inlägget också nu när jag läst igenom det, och du faktiskt verkar ha lagt ner lite tid på detta :gremwink:
Detta tackar jag för :gremsmile: (Insåg nu när jag läste om att jag glömt skriva här, fick mig att se ut som en idiot
Poseur said:
Först och främst, allting som har med Myrdraaler att göra är per automatik awesome. Hur kan man inte gilla dem? (och ja de är fet-kliché men hey :gremgrin: )
Så överlag gillar jag beskrivningen och sådant, mysigt att de är bundna till Helm, även om jag personligen gärna skulle kunna tänka mig dessa på fler platser än så.
Detta ha mer att göra med att de vaktar ett svärd som inte ska komma i kontakt med spelarna, som med detta svärdet rätt så enkelt skulle kunna döda sista bossen i kampanjen, som själv har varit där och fått dem att vakta detta svärd.

Poseur said:
Detta tycker jag är helt okej, riktigt nice. De blir jävligt skrämmande när man ser dem typ hundra meter bort och några sekunder senare så ser man deras käkar framför sig :gremsmile:
Snabbhet är det bästa att ge ett monster!

Poseur said:
Också kopplat till deras stat, PSY 16! Jag förutsätter att detta är relativt PSY men ändå, 16! är typ helt överdrivet galet mycket, liksom fläskgalna Heavé-drakar har PSY (12) och övermördarmaskinaliens Pantheror har (14) i PSY. Skulle definitivt sänkt detta med ganska många steg.
Det psyket var vad jag tänkte ge till deras ledare, de andra har runt 10-12.

Poseur said:
Okej inte hundra vandöda, typ som Lamia's, visst helt okej det kan jag köpa. Nästan tycka är lite coolt också, men att de inte dör förens någon bränner upp deras hjärta gör dem bara ännu mer cp-hårda faktiskt.
Det där med hjärtat är alltså mest lamt imo.
Ska nog ta bort det där med hjärtat, förutom på "ledaren" som jag tänkte skrämma upp dem med mer (den kommer inte vara bunden till Helm efter att de har fått tag på svärdet, den kanske till och med förföljer dem ett tag ;))

Poseur said:
Solljus okej okej, visst det är nice och mysigt, lagom läskigt och en mysig kliché så helt okej, men du behöver inte överdriva så galet :gremwink:
Heliotropisk skada kan lätt nöjas med magnitud * 2 i trauma(och blodförlust kanske då blodet brinner bort och koagulerar?)
Men liksom 20 fucking obt6 i dödsslag efter en rundas exponering. Öh *Poff*... Hade varit trevligare om de kunde klara sig några rundor åtminstone. Kanske börja dödsslaget på ob3t6 och +ob1t6 per runda?
Ska nog sänka det till ob5t6 och sen +ob1t6/runda. Är tyvärr inte till hundra % insatt i magin men magnitud*2 låter bra


Poseur said:
Okej finfint det köper jag helt och hållet, nästan. Tungan som drar bort rustning och eroderar metall? Well inte nog med att den har en über-tentakeltunga som är creepy i sig själv den kan slita sönder rustningar vilket den inte egentligen behöver då dess "saliv" rostar/fräter sönder metall.
Tror jag har formulerat mig fel, det är inte salivet i sig som fräter sönder rustningen utan mer ett "saliv" som utsöndras ur små giftblåsor i tungan, och "fastnar" på rustningen när den "slickar"



Poseur said:
Okej det här är bara, ehm, skumt. Först känns det liksom som de kan suga en hel jävla del blod på några få sekunder. Liksom varje poäng blodförlust är på ett ungefär 8cl. Känns liksom bara lite väl mycket i skada. Ob1t6 extra blodförlust förutom blödningstakten som skadan åsamkade är väl ändå helt okej. Temporär åldring är väl okej, men lite väl krångligt om man ska vara regelbögig mitt i stridandet. Även om det är en snygg grej dock.
Förstår verkligen inte varför man skulle släppa sitt vapen för, om jag hade en fet galen fästing på min kropp och jag hade ett svärd i handen så skulle jag försöka mota bort den med svärdet, slå, vrida, sticka, bända samtidigt som jag gjorde det samma med min fria hand. Visst panikdelen är förståelig men kanske inte släppa allt delen.
Massa extraskada om man ska ta bort skitsaken, är det bara inte att använda reglerna för fastnade vapen och räkna tänderna som hullingar eller något pga låst käke och att det är ett motståndsslag mot varelsens sty?
ska nog minska ned det till OB2T6 nu när du säger det. Jag hade inte tänkt att själva "hugget" gör skada då tänderna sitter kvar och suger ut blodet.Det där med ålder var bara en rolig eftertanke som jag tänkte se hur det funkar.(Gruppen jag spelar med är knappt aldrig regelbögiga ;)) Jag kanske ta att spelarna får slå ett slag för att drabbas av panik och sen ett mot stridsvana för att inte släppa vapnet (kanske stridsvana för båda slagen?) Hullings ideen låter bra, men finns den regeln i grundboken? Och det var jag som inte skrev tydligt, det är OB4T6 mot deras styrka och inte spelarens styrka.


Tackar för inlägget, kul att någon läste igenom och kritiserade det :gremsmile:
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Också kopplat till deras stat,PSY16! Jag förutsätter att detta är relativtPSYmenändå, 16! ärtypheltöverdrivet galet mycket, liksom fläskgalna Heavé-drakar har PSY (12) och övermördarmaskinaliens Pantheror har (14) i PSY. Skulle definitivtsänkt detta medganska mångasteg.
Jag håller inte med dig. Helmgastarnas beskrivning i böckerna tyder på en intelligens långt över vad vanliga vandöda besitter. De används ibland som lönnmördare, för att ta ett exempel. Om jag var ett Xinuinkarnat skulle jag intr vilja anlita en panthera med (14) i PSY att ta hand om mina fiender. Utforma då gärna definationen av ett relativt PSY efter det som står i Monster i Mundana (befinner mig på andra sidan världen så jag kan inte citera exakt).
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ja men nu talar vi inte om Helmgastar gör vi? Vi talar om några pseudovandöda som råkade bildas i chockvågen av helmgastarnas skapande.
Dessutom är Helmgastarna högre vandöda och besitter vanligt äkta PSY inte relativt så som råkar vara felet i V&N-boken.




/Poseur
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Ja men nu talar vi inte om Helmgastar gör vi? Vi talar om några pseudovandöda som råkade bildas i chockvågen av helmgastarnas skapande.
Så som jag såg det utgick Fain sig ifrån Helmgastarna när han skapade dem, så det var därför jag refererade till dem.

Dessutom är Helmgastarna högre vandöda och besitter vanligt äkta PSY inte relativt så som råkar vara felet i V&N-boken.
Låter som en bra förklaring. Att de skulle ha relativt PSY 10 låter dock helt fel, men att det skulle vara ett vanligt PSY förklarar en del.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
ÜBERGIGASPOILER: Alla mina spelare

Jag har försökt bryta upp hela den här idén att helmgastar måste vara uttryckslösa terminäjtårs, genom att i min Arkipelagkampanj låta Mandagors samtliga helmgastar vara av människorna kända aktörer (Mandagor själv är därtill, som jag beskrivit honom, antagligen den inkarnat som lyckats bäst att passera för en vanlig människa; den enda i Arkipelagen som hittils antytts hysa någon som helst misstankar mot honom är den mûhadinske prinsen Amir Miran, och detta bara för att han fattade misstankar mot Clotaire. Mandagors maktspel är en ren bakgrundsgrej i min kampanj, och han kommer förmodligen kontrollera hela Fraktionen innan rollisarna (och spelarna, fullt möjligt) ens börjar fatta). Clotaire är så djupt undercover, och så proaktiv och självständig, att det verkar rimligt att anta att han är helmgastarnas Witch King of Angmar, eller åtminstone smartast i hela deras skara:

Clotaire
En foriansk prins och beryktad krigare. Clotaire är i egen rätt en legendomsusad hjälte. I den Stora Arkipelagen är dock mest känd som Mandagors ständige följeslagare och trogne vän. Enligt ryktena träffades de båda under de Mataliska Krigen, då Lohemo och Forion för första gången på länge stod på samma sida i en väpnad konflikt. Clotaire och Mandagor utvecklade starka vänskapsband efter att tillsammans ha lett försvaret av den belägrade forianska staden Demalanda. Mandagor blev därefter presenterad för Clotaires far, Rodar den Väldige, hövding av Ambesi, en koalition av sju forianska krigarstammar, händelser som ledde upp till Matalifederationens slutgiltiga fall. Mandagor återvände från Forion med ansenliga, mystiska, resurser till sitt förfogande och den tystlåtne Clotaire i släptåg, tillsammans skulle deras bedrifter göra dem till några av Övärldens mest legendomsusade hjältar. Båda två anses vara nyckelpersoner inom Fraktionen idag, även om Clotaire allt som oftast tycks agera på Mandagors initiativ snarare än sina egna.

Clotaire betyder ungefär tordönsstämmans krigare. Han fick sitt namn efter att ha drivit bort ett gigantiskt djungeltroll som anfallit en foriansk by. Clotaire sägs ha brutit av trollets båda armar med sina bara händer och sedan gett upp ett sådant fruktansvärt avgrundsvrål att trollet vände och flydde.


Resurser: 16 (Hjältelik krigare)
Rykte: 23 (Legendomsusad)

Ambesis leopardkrigare
Leopardkrigarna är ett elitgarde som tjänar kungen av Ambesikonfederationen i Forion. Mest omtalad är denna skara på grund av sitt invigningsprov, där en man skickas ensam in i Dabus hemsökta djungler beväpnad endast med en kniv, och förväntas tillbringa en månad där innan han återkommer till civilisationen. Han förväntas då vara en ny man, härdad av att ha överlevt Dabus fasor, uthållig, stark och snabb som få andra. De som återvänder måste döda en svulten leopard med bara händerna inför Ambesis gyllene tron, och klarar de också detta prov kröns de med en krona av vita fjädrar och får leopardens skinn att bära som en kappa över sina axlar. De svär sedan sin lojalitet till Ambesikungen, och har alltid en hedersplats i hans salar.

Clotaire av Forion tog med sig ett okänt antal Leopardkrigare till Arkipelagen, där de tycks gå hans och Mandagors ärenden - mer än tre åt gången har aldrig synts, men det sägs att de totalt är sex eller sju - två lär ha stupat i Lunslakten. I övärlden rustar de sig tyngre än de vanligtvis gör i Forion, och kompletterar sina assegajer, djapoor-svärd och sköldar med fjällpansar, arm- och benskenor, och i undantagsfall även hjälmar eller stålmasker. På huvudet bär de gärna de slitna resterna av de fjäderplymer de kröntes med i det avlägsna Forion, och de har fått ett rykte om sig att vara snara att ta otäcka troféer av sina fallna motståndare; en särskilt ökänd krigare vid namn Oyhen har sin fars dråpares förkrympta huvud knutet vid sitt bälte.

Plis be warned att detta är extrema spoilers för alla mina spelgrupper, så kommentera inte det här inlägget utan att i sin tur göra spoilertaggar, speciellt som Lycan är moderator på det här forumet.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: ÜBERGIGASPOILER: Alla mina spelare

Spoiler gäller mina spelare också:

Det är riktigt schysst att du tagit bort idén med mindless "terminäjtårs" på helmgastarna, vilket är grymt och jag kan knappast säga att jag förväntade mig något annat. Har själv bara använt Helmgastar en gång under en kataklysmisk nedkallning av Xinu från spelarnas sid, vilket slutade i att hela kringliggande landsbyggden och mindre staden i närheten blev försänkt i ett mörker med smärta och galenskap som drabbade alla däri, förutom spelarna som nedkallade honom (de skonades). Genom att spelarna köpslog med Xinu så fick de två helmgastar som "beskydd" som han väckte upp ur jorden/abyssen. Dessa visade sig vara två olika riddare som stormade helm-nedkallningen och har dött som helmgastar sedan dess. Men Xinu didn't care och uppväckte dem ändå.
Min idé i nuvarande kampanj är att ha med en Helmgast som är en man i Gordrion som blivit kvarlämnad där oförmögen att ta sig därifrån efter det att Gordrion fallit mot en hel jävla massa naturkatastrofer och galna monster och drakar. Vilket dock tjänar Xinu's syfte väl nu när RP's är i området och letar efter en gammal skugglandsartifakt vid namn Sanningens öga, som Xinu gärna skulle lägga beslag på. Så till sitt förfogande har han den enda helmgasten inom hundra mil. Han kommer varit skapad långt efter helmslakten och har förmodligen blivit upphöjd till helmgast för "lång och trogen tjänst" och han kommer vara en shapechanger och kan förvandla sig till någon form av förhistorisk fet kodiakbjörn.

Nog om det, tycker dina idéer är riktigt grymma. Leopardkrigare är per se awesome så går inte att göra något åt :gremsmile: Sedan att de känns så underbart fallen from grace är också riktigt trevlig. Annars har jag tyvärr inte mycket mer att komma med



/Poseur
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: ÜBERGIGASPOILER: Alla mina spelare

Det låter som om Arkipelagen kommer att bli Mundanas coolaste plats om ni skriver den :gremwink:

Däremot är det en sak jag undrar; hur ska Clotaire uttalas? Jag vill hela tiden ge det franskt uttal ("klåtär"), men det låter ju liksom... fel... i sammanhanget.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: ÜBERGIGASPOILER: Alla mina spelare

Det ska uttalas som du tror; Klåtär. Namnet är del av ett långsökt referensskämt, som kanske framgår om jag visar Mandagor-artikeln:

Mandagor av Tiro
Mandagor är son till den berömde besvärjaren Teron dor Golax och i sin egen rätt en framstående magiker, men i Arkipelagen kanske mer känd som politiker inom Fraktionen. Han har sin stol i Örådets salar i egenskap av rättmätig furste av Tiro, en ö han inte utövar någon reell makt över eftersom den kontrolleras av Sho Boka Sham-Ukin, vars förfäder erövrade den för generationer sedan. Detta till trots högaktar Tiros folk sin furste i exil, och har behandlat honom som en kung de få gånger han besökt sin ö; ibland med Sham-Ukins tillåtelse, ibland i lönndom, under näsan på tyrannen.

Berövad sitt rättmätiga rike har Mandagor istället ägnat mycket av sina dagar åt äventyrande runtom i världen ihop med vännen och bundsförvanten Clotaire, en foriansk prins. Han samlade under dessa äventyr på sig ansenliga, och gåtfulla, resurser, som han sedan dess använt för att bygga upp ett inflytande i Arkipelagen. Mandagor har med tiden kommit att bli en aktad lärare och magimästare vid Stora Universitetet där hans far är rektor, men få understår sig att anklaga Teron för nepotism - Mandagor är både vis och bildad såväl som uppfinningsrik på ett sätt många äldre akademiker sedan länge glömt, och väl förtjänt av sin status. Hans viktigaste roll inom Fraktionens politik har kommit att bli den som medlare - eftersom Mandagor inte i praktiken hålls ansvarig för någon ö är hans intressen notoriskt svåra för andra att förutsäga, och oftast tycks han, åtminstone vad det verkar, ta en neutral roll som balans mellan i synnerhet Hjaon Rincan och Mhann Taino, och den eviga rivalitet mellan Oriton och Lohemo som de representerar. Mandagor är också en man som får saker gjorda, och har ofta gått Fraktionens ärenden i obskyra och farliga avkrokar av Arkipelagen, inte sällan med stor framgång. Trots att många i Örådet formellt har högre status kan man med fog hävda att Mandagor är dess tredje man - han är en lömskare politiker än nästan någon annan, och har viktiga kontakter, kunskaper och dådkraft Fraktionen helt enkelt inte kunnat klara sig utan. Allra mest omtalad, dock, är Mandagor kanske för sin komplicerade romans med Narda dor Semiye Ekelba, drottning av Akamador, som mycket genom hans försorg kommit att bli en allierad till Fraktionen snarare än en dödlig fiende.

Det är lite oklart hur gammal Mandagor är; många hävdar att han är runt sextio, men han ser snarare ut att vara kanske fyrtio år gammal. Hans far sägs vara över hundra år men är fortfarande vital, så ingenting är omöjligt givet att de är magiker båda två. Mandagor är högrest, rakryggad och bredaxlad, ganska kraftigt byggd, men inte särdeles muskulös. Han har lohemernas relativt mörkbruna hy och mörka ögon, men begynnande håravfall har kommit honom att hålla hela hjässan slätrakad. Istället kompenserar han med ett litet, halvlockigt getskägg, svart som ebenholtz. Han bär gärna påstkostade kaftaner i blått eller vitt med färgglada bårder av gerasiska runor, och även om han i övrigt klär sig och för sig relativt anspråkslöst är det något i hans blick, en sorts obeveklighet, som vittnar om insikt och makt bortom denna värld och dess lagar.


Resurser: 20 (Politiskt inflytande, ärkemagiker)
Rykte: 28 (Trollkarlen från Övärlden)
Känner man att man behöver ge namnet existensberättigande utöver skämtet som självändamål kan man alltid köra på att Clotaire är sabriernas namn på den aktade prinsen, som egentligen heter Klatenwe, Kolotar, or something like that.

fan...nu lyckades jag bli sugen på Eon igen. That's like, awesum, givet hur mycket av min kreativitet Sinoir har snott...
 
Top