Nekromanti Det Soluska ödet

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
Jag skall nu köra denna kampanj, jag är lite ringrostig som SL, det är cirka 10 år sedan jag var SL.
Så det jag undrar är om ni har spelat denna kampanj och om ni har några tips på vad jag skall tänka på som SL. De äventyr som ingår i kampanjen är följande: De tre ädelstenarna, Schamanens vrede, Den Siet-Krakhiska Begravningsplatsen, Edenhjärta, Gefrochmaes Arvtagare, Ethk, Krigetsambasadörer och Uppenbarelse, alla skrivna av Robert "Sleepwalk" Jonsson.
 

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Det var visserligen ganska länge sedan jag spelade Det solunska ödet men visst jag har några tips och råd. Det första är att du bör tänka på den långa tidsrymd som kampanjen utspelar sig under. Antingen så förkortar du tiden som löper mellan vissa äventyr eller så tillåter du inga andra än unga eller mogna (och då så nära ung som möjligt) rollpersoner. En annan sak du som spelledare borde göra är att tänka igenom kontinenten och de många kulturerna och hur dessa skiljer sig från de mer bekanta kulturerna runt Kopparhavet annars kommer lätt Soluna att te sig som ett pseudo-Europa fast alla har en annan hudfärg.

Ytterligare en sak du måste göra är att se till att rollpersonerna blir motiverade nog att spendera hela sitt liv i, det ofta livsfarliga, sökandet efter Nycklarna. Om inte motivation finns så kommer det snart bli lätt löjligt då spelarna enbart fullföljer äventyren bara för sakens skull. Trots att vi hade en mycket bra spelledare så hade vår grupp stora problem med detta, kanske var det för att vi missade en del ledtrådar men i ärlighetens namn så är många av ledtrådarna tämligen enkla att missa. Se till att spelare såväl som rollpersoner är engagerade i sökandet!

Jag vill även påpeka att mycket av kampanjen kommer att kretsa mycket kring Nyckelbäraren vilket kan få andra spelarna att bli avundsjuka. Mitt råd är att på något sätt tona ned Nyckelbärarens roll i det hela, han/hon blir ju istort sett odödlig. Till sist så vill jag säga att jag haft mycket roliga och intressanta stunder i Soluna så jag önskar dig lycka till.
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
O ja, jag har inte själv läst kampanjen, bara spelat den, men den gav vår spelledare många gråa hår så några tips kan jag nog ge.

Först och främst bör man läsa igenom hela kampanjen en gång innan man ens börjar spela första äventyret. Detta för att kunna ändra saker redan från början. Enligt vår SL blev äventyren mer och mer oförståeliga och till slut kunde han inte ens förklara en hel del av vad som skedde, att han läste äventyren först när vi skulle börja spela dem var en enorm nackdel tack vare detta.

Sedan så vill jag nog rekommendera att alla gör helt nya rollpersoner till denna kampanj. Eftersom kampanjen sträcker sig över en stor del av en människas livstid, blev det inte mycket kvar av en del rollpersoner efter kampanjens slut. Min polare blev mycket missnöjd med att hans favoritrollperson gick åt på detta vis.

Sedan så kan jag nog bara hålla med om att nyckelbärarens roll blev lite väl stor.

Jag själv tyckte att det var en mycket rolig kampanj i början, men i takt med att min SL blev mer och mer förvirrad, så började även spelarna tappa intresset och till slut ville vi bara bli klara med alltihop, man brydde sig liksom inte eftersom det aldrig förklarades vem som var vem och hur allt hängde ihop.
 

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
Re: Remastrad utgåva?

Detta stämmer men han hade en datakrash, och mycket fakta försvan igenom detta, så han vet ej om han kommer att ta upp detta projekt igen.
 
Top