Nekromanti Det perfekta äventyret......

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Jag funderar. Jag filosoferar. Jag tänker. Men jag kan inte komma på det.......
Vad är det perfekta äventyret till Neotech?
Är det nyskapande, är det spännande, är det en låg eller hög puls eller kanske båda delarna?
Underläge eller överläge?
Jag sitter och funderar på ett äventyr som ska få mina spelare att förstå att Neotech är snorkul och inte ett aptrist rollspel......
Så jag kan börja på mina väl planerade kampanjer som ni också fått hjälpa mig med..........
Jag sitter och klurar på ett introduktionsäventyrs som förhoppningsvis få mina spelare att förstå att Neotech ÄR kul villket det är....
En av er vet vad kampanjen handlar om delvis, och till han skulle jg bara säga en sak......
EVE:a på!


/Hugo, Now i'm back and im stronger this time..........
Grab your swords cowards, it's time to show you my dream, a dream of peace and prosperity!
 

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
Det som inspirerar mig som SL är när jag väcker starka känslor hos spelarna, när de blir stressade/pressade/"skrämda". Om spelarna ser fram emot nästa gång man skall spela då har man nog lyckats.
Äventyr behöver inte vara storslagna, överdrivna m.m. Det enkla, "vardagssituationer" kan vara tillräckligt. Som vanligt är det bra beskrivning, rollgestaltning och känsla som är viktiga ingridigenser.
T ex när mina spelare var poliser i en småstad i närheten av nevada öknen och fick reda ut bråk mellan lokal befolkningen, självmordsförsök, diskutera/bråka med militären m.m. Jag tror att en anledning till att äventyren blev lyckade var att rpna kände till alla innevånare i staden och hela miljön, det blev en känsla av att vara polis och hjälpa allmänheten. Sedan kom underligheterna krypande... (Konstiga ljussken, konstiga farkoster, sönder brända kossor m.m.)
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Äventyr. Hmpf.

Jag är inte säker på att jag skulle vilja spela ett äventyr för att förstå att Neotech är kul. Jag är faktiskt väldigt tveksam till det. Jag skulle vilja spela något mer lågmält och vardagligt, typ en sorts såpa där de hyfsat normala rollpersonerna står i absoluta centurm där egentliga äventyr är totalt frånvarande. Fokus skulle sättas på triviala eskapader och introger, men framför allt att spelarna genom sina rollpersoner verkligen ska få uppleva den mörka tidsålder som man gått in i år 2059 med all orättvisa, korruption, misär och övrigt elände som det innebär. Eller nå.

Men det kanske beror på att jag är väldigt trött på det matinérollspel som äventyr nästan automatiskt innebär. Dit jag vill komma är nog att det perfekta äventyret är högst subjekt och ingenting du kan köpa eller få av någon annan. Du måste skapa det själv. Men jag kan nog ge dig ett litet tips om ditt första kliv mot att skapa ditt perfekta äventyr, nämligen att du bör integrera dina spelares rollpersoner så bra som möjligt i det. Helst ska du basera äventyret på dem (eller tävrtom, d.v.s. basera rollpersonerna på äventyret) och sedan flyter allt på som att det var någon form av trolleri inblandat. Detta kräver dock att dina spelares rollpersoner har välgjorda och intressanta bakgrundshistorier. Jo. Och för att det ska fungera bör du nog skippa (de fullkomligt urusla) bakgrundstabellerna och låta dem hitta på deras rollpersoners tidigare liv själva, i samråd med dig. Frågan är varför en tärning i så pass stor utsträckning ska få göra det...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Det skulle kanske kunna vara en idé att skapa karaktärer som är födda i nutiden och blir "uppväckta" i 2059 på nått vis. (vaknar upp ur koma, blir utsläppta (el. rymmer) ur total isolering i fängelse, eller liknande)
Det är ju ganska lämpligt för att få det naturligt att spelarna utforskar spelets värld.

- Zire
 

L07uS

Veteran
Joined
28 Oct 2003
Messages
4
Jag har också en del problem med att skriva uppdrag till neotech. Ett av de bästa jag skrivet var stark inspirerat av en arkiv x bok med namn antikroppar. Den handlar om en forsknings team som utvecklar nanorobotar som reparerar kroppen. Tyvär har del blivit en del fel i programeringen och en del otrevliga mutationer uppstår. Även när en mäniska dör så hamnar han/hon i en slags koma där nanorobotarna bygger upp kroppen igen. Men om man skall bygga ett uppdrag på det temat rekomenderar jag starkt att läsa boken först.
 

vanti

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
32
Location
Piteå, Schweden
Re: Äventyr. Hmpf.

Det bästa äventyret måste va det som bygger på en fantasirik och väloljad spelgrupp/SL och bra karaktärer som RP.

Dom bästa äventyr jag spelat/spellett är dom där SL bara haft nåra vaga tankar i början och spelgruppen fått för sig att hitta på en massa saker som sätter RP i kniviga situationer och ofta slutar med intriger inom och utanför gruppen av RPs och inte helt ovanligt att dom flesta dör i slutet... som en Tarantino-film alltså! :gremgrin:
 
Top